Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien tulot ja yksin asuvan nuoren opintotuki

Vierailija
27.08.2015 |

Miehen lapsi asuu virallisesti meillä joten minun ja mieheni tulot vaikuttavat opintotukeen. Jos hän muuttaa omaan kotiin alle 20-vuotiaana, vaikuttaako silloin siis äidin ja isän tulot?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä muuttaa noin nuorena pois kotoa?

Vierailija
2/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:59"]Mitä järkeä muuttaa noin nuorena pois kotoa?
[/quote]Miten liittyi kysymykseeni? No, vastaan kuitenkin. Asuinpaikkakunnallamme ei ole korkeakouluja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelee korkeakoulussa nii ei vaikuta. Muuten kyllä.

Vierailija
4/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:01"]Jos opiskelee korkeakoulussa nii ei vaikuta. Muuten kyllä.
[/quote]Niin siis kysyin että katsotaanko silloin isän ja äidin tulot, eli minun, äitipuolen, tulot eivät enäö vaikuta?

Ap

Vierailija
5/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:01"]Jos opiskelee korkeakoulussa nii ei vaikuta. Muuten kyllä. [/quote]Niin siis kysyin että katsotaanko silloin isän ja äidin tulot, eli minun, äitipuolen, tulot eivät enäö vaikuta? Ap

[/quote]

Niin eli siis lapsi opiskelee korkeakoulussa 18-19-vuotiaana ja asuu itsenäisesti, niin vanhempien tulot eivät vaikuta opintotukeen, ei isän, äidin tai äitipuolen. :)

Vierailija
6/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:01"]Jos opiskelee korkeakoulussa nii ei vaikuta. Muuten kyllä. [/quote]Niin siis kysyin että katsotaanko silloin isän ja äidin tulot, eli minun, äitipuolen, tulot eivät enäö vaikuta? Ap

[/quote]

Niin eli siis lapsi opiskelee korkeakoulussa 18-19-vuotiaana ja asuu itsenäisesti, niin vanhempien tulot eivät vaikuta opintotukeen, ei isän, äidin tai äitipuolen. :)
[/quote]Selvennetääs nyt vielä sitten. Jos lapsi muuttaa jo toisen asteen opiskelujen aikana omilleen esim tulevalle korkeakouluopiskelupaikkakunnalleen, katsotaanko isän ja äidin tulot vai kenen? Kun tällä hetkellä katsotaan minun, äitipuolen, vaikka lapsella on äitikin ja yhteishuoltajuus.

Ap

Vierailija
7/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:02"]

[/quote]

[/quote]Selvennetääs nyt vielä sitten. Jos lapsi muuttaa jo toisen asteen opiskelujen aikana omilleen esim tulevalle korkeakouluopiskelupaikkakunnalleen, katsotaanko isän ja äidin tulot vai kenen? Kun tällä hetkellä katsotaan minun, äitipuolen, vaikka lapsella on äitikin ja yhteishuoltajuus.

Ap
[/quote]

Jos lapsi opiskelee korkeakoulussa niin tulot ei vaikuta, jos lapsi opiskelee toisen asteen koulussa niin vamhempien tulot vaikuttaa.

Vierailija
8/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:02"]

[/quote]

Ap
[/quote]

Jos lapsi opiskelee korkeakoulussa niin tulot ei vaikuta, jos lapsi opiskelee toisen asteen koulussa niin vamhempien tulot vaikuttaa.
[/quote]Eli isän ja äidin, ei minun?

Ap

Vierailija
9/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:02"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:01"]Jos opiskelee korkeakoulussa nii ei vaikuta. Muuten kyllä. [/quote]Niin siis kysyin että katsotaanko silloin isän ja äidin tulot, eli minun, äitipuolen, tulot eivät enäö vaikuta? Ap [/quote] Niin eli siis lapsi opiskelee korkeakoulussa 18-19-vuotiaana ja asuu itsenäisesti, niin vanhempien tulot eivät vaikuta opintotukeen, ei isän, äidin tai äitipuolen. :) [/quote]Selvennetääs nyt vielä sitten. Jos lapsi muuttaa jo toisen asteen opiskelujen aikana omilleen esim tulevalle korkeakouluopiskelupaikkakunnalleen, katsotaanko isän ja äidin tulot vai kenen? Kun tällä hetkellä katsotaan minun, äitipuolen, vaikka lapsella on äitikin ja yhteishuoltajuus. Ap

[/quote]

Aaa! Käsitin ihan että lapsi lähtisi opiskelemaan korkeakouluun. Eli siis sinun tulot huomioidaan tällä hetkellä myös koska lapsi on alaikäinen(?) ja asuu nimenomaan teillä, teidän kanssa samassa taloudessa. Jos ja kun lapsi täyttää 18 vuotta, opiskelee toisella asteella ja muuttaa omaan asuntoon, niin tällöin huomioidaan isän ja äidin tulot.

Näin olen asian käsittänyt, en lupaa 100 % varmuutta, mutta 99 % ;) 

Vierailija
10/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Kelan sivuilla puhutaan koko ajan vain vanhemmista, vaikka tosiaan minun tuloni vaikuttavat nyt kun lapsen osoite on meillä ja lapsi 17-vuotias. Lapsen äidillä on pienemmät tulot kuin minulla, joten parempi tosiaan niin että vaihtuu silloin jotta lapsi saa enemmän opintotukea.

Ap

Vierailija
11/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tulot ei vaikuta jos kyse on korkeakoulusta ja lapsi asuu muualla kuin kotonaan tai vanhempien omistamassa asunnossa. T. Kelan opintotukisihteerin vaimo.

Vierailija
12/12 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:19"]Vanhempien tulot ei vaikuta jos kyse on korkeakoulusta ja lapsi asuu muualla kuin kotonaan tai vanhempien omistamassa asunnossa. T. Kelan opintotukisihteerin vaimo.
[/quote]jospa Kelan sihteerin vaimo lukisi, mistä ketjussa on kyse ennen kommentoimista..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi