Mitä tekisit minuna (työttömyys)?
Mulla on yliopistotutkinto, joka ei ainakaan täällä päin Suomea tunnu työllistävän. Olen ollut useita vuosia kotona lasten kanssa ja nyt siis palailemassa työelämään. Selkä tohjona(tästä ihan erikoislääkärin diagnoosi kuvaamisen jälkeen), joten tietyt työt (siivous, nostelua sisältävät jne) on kokonaan pois laskuista.
Nyt sitten mietin et josko opiskelisin koulunkäynninohjaajaksi. Opettajan hommat ei kiinnosta, en ole aikanaan lukenut pedagogisia. Luulisin kuitenkin et tuo koulunkäynninohjaaja olis ammatti, joka täällä saattaisi työllistää jatkossa. Muuttaa ei voida, miehellä todella hyvä työ täällä+sukulaiset ja lasten koulut ja asunto sitovat tänne.
Se kysymys: mulla on aikanaan peruskoulussa puhjennut suhteellisen hankala homeallergia, pahasti homehtunut koulu siis syynä. Täällä aika iso osa kouluista on homeongelmaisia, tämä on siis ihan varma tieto kun opettajakavereita on, ja niiden kautta tiedän asian. Onko järkevää siis lähteä hakeutumaan ammatttiin, jota ei voisi tehdä alueella (tämä kaupunki ja kaikki lähimmät paikkakunnat) kuin ehkä 10-20%:ssa kouluista? Mitä itse tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (5)
argumentoit itsekin jo niin merkittävän, työllistymistä haittaavan tekijän, että miksi edes mietit tätä? Nykyisellä koulutuksellasi voit työllistyä johonkin ei oman alan hommaan. Kun koulut ovat homeessa, sairastuu myös osa nykyisestä henkilökunnasta ja niitä joudutaan siirtämään sinne terveisiin kouluihin, jonne jokainen terveydestään välittävä yrittää päästä. Siinä menee jo työsuhteessa olevat edelle ja voi olla, että sijaisuuksia avautuu vain niissä sairaissa kouluissa, jolloin et saa edes työkokemusta hankittua, jotta voisit hakea vakituisempaa paikkaa.
etkö saisi todennäköisemmin työtä nykyisellä tutkinnolla, jos sen ei tarvitsisi olla "alan" työtä?
Kysy vaikka työllistämistuella töihin vaikka kauppaan hyllyttäjäksi. Tosi hyvä tuuri jos pääset edes siihen hommaan.
Btw. Tänne muuten on tulossa rapiat 15000. koneinsinööriä, eli korkeasti koulutettuja joka tapauksessa.
Sinuna yrittäisin työllistyä nykyisellä tutkinnolla, mikään ei takaa että saisit opiskelujen jälkeen töitä ja terveysongelmat voivat olla este työntekemiselle.
Se miksi harkitsen asiaa on se, että omalla koulutuksellani täällä ei ole työtä. Olen hakenut, lisäkouluttautunut, hakenut myös ei-omaa-koulutusta vastaaviin jne.
Kaupan alan työt just hyllytys/varastopuoli ei onnistu tuon selän takia, ja kyllä, niitäkin olen siis harkinnut.
Täällä niissä muutamassa "terveessä koulussa" voisi olla ihan kiva työskennellä, eli ei tuo koulutus varsinaisesti tilannetta huonontaisi. Tosin just se tässä mietityttää, että onko siitä hyötyäkään, tai pahin, voiko työkkäri sitten velvoittaa menemään homekouluun kokeilemaan töihin ja silloin kyllä menee loputkin terveydestä..
Mutta kun turhauttaa vuosien työttömyyskin aika kovasti.
ap
Nostetaan, olisko näin illasta jollain ajatuksia..