Miksi bensan hinnan nousu haittaa sinua?
Haluaisin kunnollisia vastauksia perusteltuna, koska en ymmärrä mikä bensan hinnassa on ongelma. Kyllähän työmatkakuluista saa verovähennykset.
Olen yrittänyt etsiä netistä oikeaa syytä, mutta en ole löytänyt kuin valittamista ilman perusteluja.
Kommentit (28)
Työmatka 80km/päivä, viikossa menee tankillinen ja viimeksi se maksoi 90 (eikä tullut edes täyteen, kun laitoin katevarauksen). Kaupassa käymme tätänykyä työmatkalta poiketen, ei enää erikseen lähdetä. Tämä vaikuttaa siihen, että ostamme vähemmän erikoisjuttuja kuten vaatteita, kulutustavaraa ja palveluja. Ravintolaillalliset, leffakäynnit yms jää pois, kun ei viitsi erikseen lähteä, koska bensa maksaa. Tämä vaikuttaa paikallisiin yrityksiin, jos meitä samanlaisia on enemmänkin
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käyn eri kaupungissa, työmatka 95km suuntaan eli 100km päivässä, 500km viikossa. Joka viikko menee 95e bensaan eli maksan liki 400 kuussa siitä että saan käydä töissä.
aina, siis ihan aina, nämä ällistelijät ”ketä mula bensan hinta haittaa” on joko hesalaisia ratikalla liikkujia tai niitä joilla työmatka 2km.
Eikös tuolla hinnalla jo kannattaisi vuokrata vaikka huone jostain, jokin loukko, ja viettää siellä työpaikkakunnalla yöt ma-to?
Johan noihin työmatkoihin menee päivittäin aikaakin melkoisesti ja jos väsyttävä päivä, mitä jaksat enää työpäivän jälkeen kotonasi tehdä, kun käytät aikaa päivässä 200 km autolla ajoon?
Ap, se ruoka ei teleporttaa itseään kauppaan, eli kun polttoaine nousee--> ruuan hinta nousee
Kun se auto on syönyt ne työssäkäynnin hyödyt jo aikaisemminkin niin nykyiset polttoaineen hinnankorotukset rupeaa jo näkymään muissa ostoksissa eli ne jää sitten pois.
Kysyjä voisi tutustua Suomen verotukseen hieman paremmin ennenkuin ihmettelee vähennyksiä. Eihän niillä todellisuudessa saa takaisin sitä mitä on maksanut.
Vähennykset voi ja pitää kirjata veroilmoitukseen, ja ne alentavat verotettavaa tuloa, jonka perusteella lasketaan veroprosentti.
Isotuloisilla veroprosentti ei käytännössä putoa ollenkaan, koska edes vähennyksen maksimimäärä ei siihen riitä.
Eikä vähennyksistä ole hyötyä myöskään hyvin pienituloisille, koska vähennyksille on 750€ omavastuu ja veroprogression takia pienituloiset ei maksa muutenkaan tarpeeksi veroja josta vähennys laskettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käyn eri kaupungissa, työmatka 95km suuntaan eli 100km päivässä, 500km viikossa. Joka viikko menee 95e bensaan eli maksan liki 400 kuussa siitä että saan käydä töissä.
aina, siis ihan aina, nämä ällistelijät ”ketä mula bensan hinta haittaa” on joko hesalaisia ratikalla liikkujia tai niitä joilla työmatka 2km.
400 eurolla maksaisit uuden sähköauton lyhennyksen
Edullisimmilla sähköautoilla ei aja 100 km yhdellä latauksella eikä varsinkaan talvipakkasilla.
t. Mullakin 50 km suuntaansa ja olen selvittänyt tuota.
Kyllä näin korkea polttoaineen hinta alkaa näkyä myös ap:n arjessa. Tällä hetkellä minulla on auto seisontavakuutuksessa, eli ei suoraan vaikuta nyt. Kohta pitäisi opintojen päättyessä aloittaa työnhaku ja oltava tarvittaessa valmis ajamaan pitkääkin työmatkaa, mutta kannattako se ja onko siihen varaa?
bensa autot on menneisyyttä kuten venäjäkin. Uskot että jotkut bensa-auton käyttäjät siirtyvät sähköautoihin, toiset muuttavat venäjälle, jossa saa tankattua bensaa.
Kiitos rehellisistä vastauksista, ymmärrän tuskanne
Itse asun myös 21 km kaupungista, mutta olen ainakin aiemmin saanut itselleni riittävät verovähennykset, siksi ihmettelin. Mutta iso kiitos vastanneille.
ap