Yksilapsisesta perheestä oleva haluaa itse monta lasta, ja päinvastoin
Lähipiirini naisissa olen kaikissa huomannut tämän.
1-2 sisaruksen perheestä olevilla naisilla kaikilla +3 lasta,
3-x sisaruksen perheestä olevilla naisilla 1-2 lasta.
Otanta pitää sisällään 25-40v naisia. (Ja esim. tolla nuorimmalla naisella on jo 3 lasta :))
Miehissä en ole huomannut samaa.
Kommentit (16)
Aika luonnollista. Ne joilla ei ole ollut sisaruksia haluaa niitä omalle lapselleen. Ne taas joilla on ollut paljon sisaruksia ei välttämättä halua samaa omalle lapselleen.
Monesta on ihanaa kun on sisaruksia (monesti riippuu onko nuorin vai vanhin lapsi) mutta on moni jotka on tuntenu ettei vanhemmilla ollut aikaa samalla lailla kaikille lapsilleen.
Mutta tätäkään ei voi yleistää.
Minä hommasin kaksi, eikä mulla ole sisaruksia. Äkkiseltään pohdittuna kaikilla lapsellisilla tutuilla on kaksi lasta. Sekä ainoilla lapsilla, että isommasta perheestä tulleilla.
Yksi poikkeus: kolmen sisaruksen perheestä tullut hankki itselleen kuusi lasta.
Mulla on 2 sisarusta. Halusin 2-3 lasta. Mulla on vain yksi lapsi.
Mä oon itse 4-lapsisesta perheestä, ja haluan max 2 lasta. (Mies on myös 4-lapsisesta, mutta haluaisi ison perheen)
Oma perheeni oli aika köyhä. Lapsiin menee tosi paljon rahaa (ja varsinkin nykyaikana, itse sain perus Nokian kun olin 15v :D) ja huomiosta sai taistella.
Joten haluan enintään kaksi lasta, jotta energiani riittää olla hyvä äiti, sekä että ei ole rahallisesti niin tiukkaa.
Ruoho näyttää usein vihreämmältä aidan toisella puolen. Olin itse ainoa lapsi ja kuvittelin aina, miten valtavan ihanaa olisi jos olisi oikea perhe, jossa on sisaruksia. Asuin kaksin äidin kanssa. Kaikki tuntemani sisarukset näyttivät olevan keskenään hyvissä ja läheisissä väleissä - näin ajattelin.
Me ainoat lapset taas tutkitusti olemme suuremmalla todennäköisyydellä (vapaaehtoisesti) lapsettomia kuin sisarusten kanssa kasvaneet.
Mulla on 4 sisarusta ja itse haluan vaan yhden lapsen. Äitini mielestä lapsesta tulee itsekäs mammanpoika ilman sisaruksia. :D
Enpä itse ole samaa huomannut. Itsellä yksi sisarus ja lapsia en halua. Tuttavapiirissä on paljon ihmisiä joilla on monta sisarusta ja heillä monella on nyt 2-4 lasta. Jos nyt jotain voidaan yleistää niin suomalaissa perheessä on useimmiten kaksi lasta.. :)
Nojaa. Itellä 4 siskoa ja 1 veli. Mulla ei lapsia ole yhtään (oon 37, eikä aikomuksiakaan hankkia lapsia) mutta siskollani on 3 lasta. Toisella siskolla 4 lasta. Vanhimmalla yksi. Ei se sisarusten määrä tunnu vaikuttavan.
mä olen ainoa lapsi ja mulla on yksi lapsi ja olen tähän tyytyväinen, lisää ei tule
Meillä 4 sisarusta ja haluaisin minta lasta. Voi olla, ettei tule koska on rahasta tiukkaa, muuten haluaisin ja tunnen välillä huonoa omaa tuntoa, koska tiedän, että sisarukset on tärkeitä.
En kyllä ole huomannut samaa kuin sinä aapee. Monella se vaan jää siihen kahteen, kun nykyään on urat ja muut naisillakin. Sisaruksettomat saattaa sitten tehdä monta, koska ovat itse kärsineet sisaruksettomuudesta eivätkä halua samaa lapselleen.
aha. Minä olen yksilapsinen ja halusin yhden lapsen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:39"]
aha. Minä olen yksilapsinen ja halusin yhden lapsen.
[/quote]
siis yksilapsisest perheestä...
Itse ainoana lapsena haluaisin itsekin vain yhden lapsen. En koskaan kärsinyt ainoana lapsena olemisesta (päinvastoin) ja minulla oli onnellinen, hyvät eväät elämään antava lapsuus.
Jaa. Mulla ikää 36, olen ainoa lapsi ja itsellä yksi lapsi eikä aikomuksia hommata lisää. Useimmilla saman sukupolven tutuilla on 1 tai 2 lasta, ja todella moni on omasta halustaan lapseton. Muutamalla on 3 lasta, ja kaikilla näillä naisilla on vähintään 2 sisarusta.