Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivooja vai lähihoitaja?

Vierailija
26.08.2015 |

Tässäpä tiukka kysymys.

Olen nelikymppinen käsityöalan ammattilainen, mutta nykytyössä ei ole oikein työmarkkinoita. Jotain tarttis nopeasti keksiä. Kumpaa suosittelette kokemustenne perusteella? Vai olisiko ehdottaa jotain muuta suht lyhyen koulutuksen työllistävää ammattia.

Ps. voiko nelikymppinen hakea siivousalan työpaikkaa, jossa on kuvaus "reipas ja oma-aloitteinen", kuulostaa ihan siltä kuin paikkaan haettaisiin nuorta työntekijää

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:46"]

Inhoan siivoamista yli kaiken joten en missään nimessä haluaisi tehdä sitä työkseni. Oman kodin siivoaminen riittää. Lisäksi palkka on tosi huono ja työ on fyysisesti usein tosi kuormittavaa, yleensä enemmän vielä kun lähihoitajan.

t. Lähihoitaja ja bruttona tienaan yli 3000€, vuorotyö joo mutta ei haittaa päinvastoin tykkään tästä enemmän kun aikaisemmat toimistotyöt klo 8-16 joka päivä alle 2000€ bruttopalkalla!

[/quote]

Millaista työtä sinä teet lähihoitajana? Kiva kuulla että joku myös pitää työstään, ja palkkakin kuulostaa hyvältä. Tosin uusi työntekijä ei varmaan saa niin hyviä lisiä kuin pitkään alalla ollut. Vuorotyö ei haittaa, ja teen kyllä kunnolla työn kuin työn mihin ryhdyn.

Vuorovaikutustaidoistani olen hieman epävarma. En ole mikään suupaltti, ehkä hieman varautunut ja arahko. Toisaalta olen taas empaattinen ymmärrän erilaisia ihmisiä. Pidän kyllä ihmisistä ja tahtoisin että voisin tehdä työni niin että asiakkaatkin ovat tyytyväisiä. Sehän siinä arveluttaakin, jos resurssit eivät riitä työn hyvin hoitamiseen, vaan on liian kiire, liian vähän työntekijöitä yms.

Vierailija
2/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:46"]

Inhoan siivoamista yli kaiken joten en missään nimessä haluaisi tehdä sitä työkseni. Oman kodin siivoaminen riittää. Lisäksi palkka on tosi huono ja työ on fyysisesti usein tosi kuormittavaa, yleensä enemmän vielä kun lähihoitajan.

t. Lähihoitaja ja bruttona tienaan yli 3000€, vuorotyö joo mutta ei haittaa päinvastoin tykkään tästä enemmän kun aikaisemmat toimistotyöt klo 8-16 joka päivä alle 2000€ bruttopalkalla!

[/quote]

Millaista työtä sinä teet lähihoitajana? Kiva kuulla että joku myös pitää työstään, ja palkkakin kuulostaa hyvältä. Tosin uusi työntekijä ei varmaan saa niin hyviä lisiä kuin pitkään alalla ollut. Vuorotyö ei haittaa, ja teen kyllä kunnolla työn kuin työn mihin ryhdyn.

Vuorovaikutustaidoistani olen hieman epävarma. En ole mikään suupaltti, ehkä hieman varautunut ja arahko. Toisaalta olen taas empaattinen ymmärrän erilaisia ihmisiä. Pidän kyllä ihmisistä ja tahtoisin että voisin tehdä työni niin että asiakkaatkin ovat tyytyväisiä. Sehän siinä arveluttaakin, jos resurssit eivät riitä työn hyvin hoitamiseen, vaan on liian kiire, liian vähän työntekijöitä yms.

[/quote]

Kolmivuorotyötä pääkaupunkiseudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valitsisin siivouksen, koska lähihoitajan pitäisi tykätä ihmisistä ja minä en tykkää. Olen introvertti. Siivoustyötä olen lukiokesät tehnytkin. Eipä siihen toimistosiivoukseen 90-luvulla mitään koulutusta vaadittu.

Vierailija
4/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja tienaa enemmän kuin siivooja.

Vierailija
5/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääkaupunkiseudulla lienee työmarkkinoita myös seuraaville aloille (koska niillä on vaikea elättää itseään täällä kalliin asumisen alueella):

- lipuntarkastaja

- pysäköinninvalvoja

- konduktööri

- bussinkuljettaja

- vartija

Vierailija
6/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:17"]

[/quote]

Mikä taas johtunee siitä, että työ on usein vuorotyötä?

Miten olis kouluavustaja?

Vierailija
7/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähihoitajan tuntipalkka on suurempi kuin siivoojan. 

Vierailija
8/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tässä eräänä päivänä luin hirvittäviä kuvauksia lähihoitajien työpäivistä. Se alkoi pelottaa. Ehkä joku hammashoitaja/lähihoitajan työ tms. olisi mukavampaa. Tosin se ei olisi vuorotyötä ja palkkaus sitten varmaan huonompi, vai?

ap

Vierailija
9/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous on rankkaa, sitä paitsi inhottavaa jos joutuu kaiket päivät läträillä pesuaineiden kanssa. Ei voi olla kovin terveellstä. Tosin hyvä juttu, että siivotessa saa liikuntaa, mutta niin saa hoitajan työssäkin. Lähihoitajuutta suosittelen. Ei lähiksen ole pakko mennä kaikkein rankimpaan hoitolaitokseen, vaan erilaisia työmahdollisuuksia löytyy.

Vierailija
10/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääkaupunkiseudulla lienee työmarkkinoita myös seuraaville aloille (koska niillä on vaikea elättää itseään täällä kalliin asumisen alueella):

- lipuntarkastaja

- pysäköinninvalvoja

- konduktööri

- bussinkuljettaja

- vartija

[/quote]

Asun pienehkössä kaupungissa, ko. töitä ei täällä ole tarjolla juurikaan.

ap

Vierailija
11/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ehkä en sitten hylkää tuota lähihoitajan hommaa. Monella tuntuu olevan vain siitä niin rankkoja kokemuksia. Siinä olisi jatkokoulutusmahdollisuuksiakin enemmän kuin siivoojalla ja terveydenhuoltoala on tosiaan aika laaja.

Vierailija
12/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan työssä ollaan välittömässä vastuussa avuttomassa tilassa olevista ihmisistä. Työ on todella vastuullista ja vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja. Työ on myös raskasta sekä henkisesti ja fyysisesti. Kyseistä ammattia harkitessaan kannattaa miettiä muitakin seikkoja kun työllisyyttä ja koulutuksen kestoa. Lähihoitajiksi on työvoimapoliittisista syistä koulutettu vaikka minkälaista vempulaa, ja se tosiaan näkyy mm ammatin maineessa ja arvostuksessa.

Tämä ei ollut ap:lle henkilökohtaisesti. Minä en voi tietää millainen lähihoitaja sinusta tulisi.Se ammatti ei vaan kaikille sovi.

Vierailija
13/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:29"]

Kiitos vastauksista. Ehkä en sitten hylkää tuota lähihoitajan hommaa. Monella tuntuu olevan vain siitä niin rankkoja kokemuksia. Siinä olisi jatkokoulutusmahdollisuuksiakin enemmän kuin siivoojalla ja terveydenhuoltoala on tosiaan aika laaja.

[/quote]

Lähihoitajan työtehtävissä on monipuolisuutta, voi toimia vaikka päiväkodissa. Eivät kaikki vaihda vaippoja vanhustenhoidossa. 

Myös mielenterveys- ja päihdepuolella on paikkoja. Voit valita myös asiakaspalvelun eli esim. vastaanotoissa työskentelemisen. 

Siivooja vain siivoaa. Toki siinäkin on eroja siivoaako toimistossa, varastoissa vai sairaalassa. 

Itse valitsisin ilman muuta lähihoitajan koulutuksen. Se ei vain kovin lyhyt kyllä todellakaan ole, vähintään kaksi vuotta näyttötutkintona, muuten kolme. 

Vierailija
14/20 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/20 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen vertailu. Itse olen siivooja ja mietin lh opintoja. Tykkäsin aikonaan työstäni jota saa tehdä rauhassa ja yksin, nyt olen tullut sosiaalisemmaksi (terapia auttoi) ja ihmistyö haastaisi. Siivousta en dissaisi, tosin työtahti on tälläkin alalla tiukentunut ja itse saan päivätyöstä käteen 1500 ja risat. Toisaalta työ ei rasita henkisesti, joskus monotonisuus kyllä syö.

Sanoisin että siivous voi toimia hyvin esim perheelliselle tai ihmiselle, jolla on vastapainoksi sisältöä ja ihmisiä vapaa ajalla. Mitään kemikaaliläträystä ei ole ollut aikoihin, hyvä kunto on kyllä plussaa. Sanoisin että siivoustyössä raskainta on just toisto (työnantajasta riippuu, miten ihmisiä kierrätetään kohteissa) ja likaisemmissa kohteissa (esim koulut) se lika voi alkaa rassata kun joka päivä sitä tulee niin paljon. Mut jos mieliala on muuten kunnossa ja virtaa saa muualta ei siivous ole huono valinta. Itse en oikein osaa nähdä itseäni enää istumatyötä tekemässä..tottumiskysymyksiä myös.

Vierailija
16/20 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen vertailu. Itse olen siivooja ja mietin lh opintoja. Tykkäsin aikonaan työstäni jota saa tehdä rauhassa ja yksin, nyt olen tullut sosiaalisemmaksi (terapia auttoi) ja ihmistyö haastaisi. Siivousta en dissaisi, tosin työtahti on tälläkin alalla tiukentunut ja itse saan päivätyöstä käteen 1500 ja risat. Toisaalta työ ei rasita henkisesti, joskus monotonisuus kyllä syö.

Sanoisin että siivous voi toimia hyvin esim perheelliselle tai ihmiselle, jolla on vastapainoksi sisältöä ja ihmisiä vapaa ajalla. Mitään kemikaaliläträystä ei ole ollut aikoihin, hyvä kunto on kyllä plussaa. Sanoisin että siivoustyössä raskainta on just toisto (työnantajasta riippuu, miten ihmisiä kierrätetään kohteissa) ja likaisemmissa kohteissa (esim koulut) se lika voi alkaa rassata kun joka päivä sitä tulee niin paljon. Mut jos mieliala on muuten kunnossa ja virtaa saa muualta ei siivous ole huono valinta. Itse en oikein osaa nähdä itseäni enää istumatyötä tekemässä..tottumiskysymyksiä myös.

Itellä just päinvastoin. Oon lh ollu monta vuotta ja nyt vaihdoin siivoomaan. Ei pää enää kestänyt

Vierailija
17/20 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele lähihoitajaksi ja suuntaudu esim. hammashoitajaksi.

Vierailija
18/20 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lh, ja kyllä olen miettinyt monesti vaihtoa siivoukseen..

Ja liekö lähihoitajan palkka edes niin paljon suurempi kuin siivoojan, keskisessä Suomessa lh saa käteen 12,05 €. Ja iltalisät ovat mitättömät, samoin lauantailisät, sunnuntaista saa 100 % lisää liksaa, mutta joka sunnuntai ei tietty olla töissä.

Lähihoitajan hommassa mua tosissaan rassaa työn rankkuus. Ihan fyysisesti siis. Likaista, hikistä, raskasta hommaa. Asiakkaat ihania, tai sitten ei, tulee valitusta, komentelua, kiukuttelua, lyöntejä, sylkemistä, potkuja.

Joudut pesemään ja putsaamaan mätää, haavoja, paskaa, kusta, haisevia hampaita, ihme ihottumia. Yleensä bonuksena asiakas hankaloittaa hommaa olemalla yhteistyökyvytön.

Joudut kestämään, kun pesemäsi vanha äijä käskee pesemään vehkeensä "tarkemmin" samalla kun katselee sinua silmät kiiluen, ja jos et suostu, alkaa huutaa että laiminlyöt töitäsi ja uhkaa valittaa sinusta esimiehellesi ja omaisilleen, jotka ovat seuraavana kimpussasi. "Ei meidän isä/pappa ole tuollainen, mitä valehtelet/ mitä signaaleja oikein annoit!"

Mielemterveyspotilaat taas vuodattavat kaiken paskan päällesi, passuuttavat, kiristävät, manipuloivat, vetävät kilareita ja uhkaavat pahimmillaan tappaa.

Joo, kokemusta on monenlaisista lähärin töistä..

Jotenkin tämä työ on vienyt mehut ja ihmisrakkauden, vaikka olen kiltti ja empaattinen ihminen ja halusin olla avuksi toisille, hädintuskin enää kestän tai jaksan ihmisiä ollenkaan, edes omia ystäviäni. Enkä kestä valitusta, marttyyriasennetta, määräilyä enkä kiukuttelua yhtään, olen saanut niistä yliannostuksen.

Vierailija
19/20 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis korjaus äskeiseen kommenttiini, keskisessä suomessa lh EI saa käteen 12,05 €, vaan siis bruttopalkka on 12,05 €/h, ilman ikälisiä. Ekaa ikälisää saat kun 5 vuotta on täynnä.

Vierailija
20/20 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollut aikoinaan vähän aikaa hoitoalan perustöissä, mutta se kamala kiusaaminen ja negatiivinen valittajien ilmapiiri ei kyllä kannusta ainakaan palaamaan alalle:( Joo, on kivojakin työkavereita toki, mutta nuo joka työyhteisön kiusajat pilaavat kaiken. Itsenikin siis pitäisi kuitenkin löytää uusi, työllistävämpi ala.

Siivousta olen kans miettinyt, muttei ole ajokorttia (ja joo, tiedän ihan kaikkiin ei tarvii, mut tosi moneen tarvii)ja työn raskaus mietityttää sekä turvallisuuskin, en haluaisi esim. yöllä yksinäni siivota mitään syrjässä olevia teollisuusrakennuksia tms.

Työn raskaus mietityttää  siksi etten ole perusterve. Mutta kun me sairaatkaan ei saada vain "maata kotona" (miksei edes sairas muuten saisi maata kotonaan edes välillä, mua ainakin sairauteni väsyttää kovastikin välillä?)ja rahaa tarvitsisin todellakin enemmän kuin sen surkean työmarkkinatuen, joka on vielä järkyttävän syyllsitämisen ja kyttäämisen alla!

Millaisessa paikassa ja millä tuneeilla (kokoaikatyö varmaankin?) joka saat käteen 1500€? Tuo palkka riittäisi minulle jo varsin hyvin elämiseeni nykyiseen tukieni eli reilusti alle 1000€ sijaan! Voiko aloitteleva, kouluttamaton siivooja tienata missään/millaisissa paikoissa tuollaisia summia?