Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkki kotitalouden opettajille, jos palstalla niitä on

Vierailija
25.08.2015 |

Pisti silmään tuosta lihakeskustelusta että ilmeisesti ihmiset ei osaa laittaa kasvisruokia, ja siksi liha on ainoa vaihtoehto. Liiallinen lihansönti ei ole kuitenkaan yksilön terveyden eikä maapallon kannalta hyväksi, joten olisi hyvä jos nuoret opetettaisiin jo nuorena tekemään niitä kasviruokiakin. Eli voisko niitä opettaa enemmän kotitaloustunneilla, monet vanhemmat kun ei osaa eikä osaa sitten kotona opettaakaan.

Ja en ole itse kasvisyöjä, enkä ole lihaa kokonaan kieltämässä. Mutta olen kuitenkin jättänyt punaisen lihan syönnin ihan minimiin ja opetellut käyttämään enemmän kasviksia ja tekemään kasvisruokiakin, ja huomannut sillä positiivisen vaikutuksen terveyteen. Ihmisillä tuntuu kuitenkin olevan sellainen mustavalkoinen asenne että joko syödään pelkkää kasviruokaa tai sitten pelkkää liharuokaa, vaikka oikeastihan välimuotojakin voisi olla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen määrärahat ovat hyvin pienet. Kotitaloudessa pystytään leipomaan pullaa ja keittelemään kiisseliä ja valmistamaan perunamuusia, ei paljon muuta.

Vierailija
2/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä aloitus. Olen ollut koko ikäni (tai no, 12-vuotiaasta alkaen kun äiti heitti kanssani hanskat tiskiin) kasvissyöjä-kalansyöjä. En aatteellisista syistä kuitenkaan, eli en minäkään vastusta lihan käyttämistä kohtuudella.

Ihmiset tykkäisivät syödä kasvisruokaa, kun oppisivat valmistamaan ja maustamaan sitä, laajentamaan ajattelua soijanakeista ja kasvissosekeitosta eteenpäin.

rva 45v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan! Kun alottelin omaa kasvisyöjyyttäni niin kaikista vaikeimmalta tuntui se etten yhtään keksinyt mitä voisin tehdä ruuaksi ja oikeastaan nyt vasta vuoden jälkeen olen oppinut jotain kasvisruokien maustamisesta, että sitä maustetta voi oikeasti välillä tunkea sekaan melkein puoli purkkia ja hyvää tulee

Vierailija
4/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea!

Vierailija
5/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitaloustunneilla pitäisi kiinnittää huomiota myös ruuan hintaan. Joku omista lapsistani teki kokeessakin sisäfilepihviä ( itse pyydettyä) ja monella muullakin oli joku kotoa tuotu herkku, joka oli heille ilmainen.Kannattaisi kuitenkin harjoitella myös 'euron aterian ' valmistusta siltä varalta, että loppukuusta ei opiskelijana enää muuhun ole varaa, eikä mäkkärin euron hampurilaista enää jaksa syödä.

Tai järjestää kilpailu siitä, miten saa halvimmilla mahdollisilla aineksilla jostain ruoka-apupaketista terveellistä ja hyvää syötävää.

Kasvisaterian tekeminen pitäisi tosiaan olla osa peruskoulun kotitalousopetusta ihan samoin kuin kala- ja liharuoka sekä lähiruoka, jossa enimmmäkseen itse hankittuja tai ainakin mahdollisimman lähellä tuotettuja aineksia.

Vierailija
6/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottimaisin aloitus koskaan, uskontotunneilla voidaan puhua uskonnoista kotitaloustunnilla keskitytään kodinhoitoon ja ruuanlaittoon.

Vierailija
7/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös perusdieetit eli laktoositon / maidoton sekä gluteeniton pitäisi tunnistaa ja tavallisimmat allergiat.

Vierailija
8/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta.
Minilla on kuvitelma, että kasvisruoka on vaan keitettyjä kasviksia/vihanneksia lautasella. Itse syön kaikkea, mutta haluaisin oppia tekemään samanlaista ruokaa kun kasvisravintoloissa.

Vierailija
9/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 06:54"]

Idioottimaisin aloitus koskaan, uskontotunneilla voidaan puhua uskonnoista kotitaloustunnilla keskitytään kodinhoitoon ja ruuanlaittoon.

[/quote]

Sulla tais jäädä koko peruskoulu välistä. Ainakin huolestuttavasti sisälukutaito puuttuu, kun et tajua ettei aloituksessa puhuttu uskonnoista. Lisäksi et osaa edes kirjoittaa, pistettäkin voi käyttää ja isoja kirjaimia.

Vierailija
10/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 06:58"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 06:54"]

[/quote]

Sulla tais jäädä koko peruskoulu välistä. Ainakin huolestuttavasti sisälukutaito puuttuu, kun et tajua ettei aloituksessa puhuttu uskonnoista. Lisäksi et osaa edes kirjoittaa, pistettäkin voi käyttää ja isoja kirjaimia.
[/quote]
Ketjussa kysyttin kyllä kotitalouden opettajia eikä äikän maikkoja.
Kasvisyönti liittyy moneen uskontoon ja monilla se on uskonto jopa niin, että jos ei ole kuin liharuokaa tarjolla, niin ovat sitten kokonaan syömättä.
Itse en voi syödä papuja ja jätän keitosta tai mistä tahansa lautaselle. Mutta kasvissyöjä ei voi jättää lihakeitosta lihoja syömättä, vaan on syömättä kokonaan

Vierailija
11/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 06:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 06:54"]

[/quote]

[/quote]

Sulta puuttuu luetun ymmärtäminen.

Vierailija
12/12 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta huomaa ettei se tuo pelkkä lihansyönti ole älykkyydellekään hyväksi. Idiooteimmat kommentit on lihansyöjiltä, jotka ei asenteensa perusteella ikinä kasvisruokiin koske