13veen käytös puhtauden kanssa
Meidän 13-vuotiaall3 tyttö tarkistaa aina ennen syöntiä ruokailuvälineet erittäin tarkasti haistamalla, katsomalla, ja kokeilemalla pintaa.
Jos on hänen mielestään likainen niin ottaa jonkun toisen jälleen kokeilemalla onko puhdas. Yleensä astiat ovat olleet kyllä muiden mielestä puhtaita mutta ei hänen.
Haarukan/lusikan/veitsen valitsemisessa saattaa kestää erittäin kauan.
Ötökät ovat kamalia koska niistä voi tulla bakteereja.
Julkisilla paikoilla tai kylässä hän avaa ovet hihalla niin että ei koske paljaalla iholla ovenkahvaan.
Meillä ei ole astianpesukonetta joten kaikki tienaavat omat astiansa.
Kun hän joutui alkaa tiskaamaan astiat itse oli kovin sitä vastaan ja halusi käyttää kumihanskoja.
Nyt menee ilman kumihanskoja mutta pesee astiat valuvan veden alla eikä tiskiveden koska tiskivesi voi olla ja on kuulemma todella likaista.
Putsaa lautaset tarkkaan katsomalla valoa vasten onko likaa.
Astioita pestessä hän pitää kahdella sormella kiinni jostain päästä niin ettei vettä menisi sormille.
Onko tämä mielestänne ihan normaalia käytöstä?
Kommentit (22)
Luultavasti tiedät itsekin vastauksen kysymykseesi
oho piti kirjoittaa "Meillä ei ole astianpesukonetta joten kaikki pesevät omat astiansa"
Ihana kyllä tämä automaattikorjaus
-ap
No eo ole, fobia kehittymässä tai jo kehittynyt. Kannattaisi varmaan käydä jossain keskutelemassa ammattilaisille.
Ei. Mä oon samanlainen ja mulla on ocd.
No ei todellakaan ole normaalia. Hommaa hoitoon se.
Kerro että hänen orgaanisissa sormissaan joilla hän on kosketellut mm. naamaansa, persettään, erinäisiä huonekaluja joihin muutkin ovat koskeneet, on paljon enemmän bakteereja kuin metallisessa, pestyssä haarukassa jonka syöntipäähän ei kukaan koske, jolloin puhtauden tarkistaminen sormella kokeilemalla on paljon epähygieenisempää.
Minä olen tavoiltani samankaltainen. Johtuu ehkä siitä, että minulla on herkkä vatsa, joten en halua epäpuhtauksia ruokaani. Tyhmää sikäli, että vastustuskyky kohenisi pienellä lika-altistuksella. Minulla on myös herkkä tuntoaisti, joten en pidä likaisesta tunteesta käsissä, joka tulee esim. metrossa, kun tukitangosta jää se tahmea metallinhajuinen "mähmä" käsiin. En myöskään pidä siitä, että joku vaikka rapsuttaa korvanlehteään ja koskee sitten pesemättömin käsin ruokaan tai esineisiin, jotka liittyvät ruoanlaittoon tai syömiseen :D.
Kuulostaa pakko-oireiselta häiriöltä. Hanki hänelle apua.
Mä en ole ihan noin neuroottinen, mutta mulla on pakkomielle puhaltaa "puhtaaksi" astiat ja aterimet ennen käyttöönottoa (siis omani vain). Muistan tehneeni tätä jo lapsena. Ravintolassa tai kylässä yritän tehdä tämän huomiota herättämättä ja jos joku ehtii kaatamaan juomaa ennen kuin olen puhaltanut lasiin niin juoman juominen on yhtä tuskaa kun ajattelen sen olevan täynnä pölyä, karvoja, hiuksia jne..
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:52"]
Kuulostaa pakko-oireiselta häiriöltä. Hanki hänelle apua.
[/quote]
Samaa olin tulossa sanomaan. Avun piiriin äkkiä, pahenee vaan ellei asialle tehdä mitään.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:26"]
Kyllä tässä jutussa oudointa oli se, että pidettiin ihan itsestään selvänä, että jos ei ole astianpesukonetta niin jokainen pesee itse omat tiskinsä.
[/quote]
Ymmärsin, että siinä oli ajatus-kirjoitusvirhe.. tuskin kuitenkaan kaikki lutraa omiansa vaan kullakin on tiskivuorot. Joohan?
Itse ihmettelin tuota, ettei saa kumihanskoja käyttää. Itse tykkään pestä paljain käsin astioita, mutta moni ei, joten hanskat ovat mainio apuväline. Lisäksi toisilla aineet ärsyttävät ihoa, jopa Fairy.
Ei ole normaalia. Sinällään toimintahan on täysin huvittavaa (pakko-oireet ei ole huvittavia, tiedän). Ensin hän likaa astiat nuuskimalla ja klähmimällä ja sitten toteaa, että likainen on, ei voi käyttää.
Mutta hae apua hänelle ap. Tyttö on nuori ja menee varmaan nuoruuden epävarmuuden piikkiin jos on vast'ikään alkanut, mutta jotta ei jäisi päälle niin ehkä olisi hyvä ottaa yhteyttä vaikka koulupsykaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:42"]Luultavasti tiedät itsekin vastauksen kysymykseesi
[/quote] kysyin että onko se mielestänne normaalia joten en.
Ei se mielestäni ole mutta kysyin myös muiden mielipidettä asiaan. -ap
Tytöllä on pakko-oireinen häiriö. Hae hänelle hoitoa.
Tuleva Monk