Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaanko meillä oikeudenmukaisesti menot?

Vierailija
25.08.2015 |

Saatiin avopuolison kanssa riita aikaiseksi, kun tuli sähkölasku ja sanoin, että hänen vuoronsa on maksaa. Hän kieltäytyi maksamasta, koska ei ole kuulemma hänen tehtävänsä ja hän maksaa jo suurimman osan menoista.

Taustaa sen verran, että olen hoitovapaalla ja omat tuloni ovat kotihoidontuki, lapsilisä ja asumistuki (maksetaan minun tililleni) yhteensä noin 900 euroa nettona. Maksan näillä vuokran, vedet, sähkön, vakuutukset ja lapsen tarvikkeet ja vaatteet. Minulle ei jää menojen jälkeen ollenkaan käyttörahaa. Avopuoliso on tällä hetkellä osa-aikatöissä saaden soviteltua päivärahaa ja hänen tulonsa ovat noin 1000 - 1200 euroa nettona. Hän maksaa ruoat, pesuaineet, vaipat tms mitä Prismasta ostetaan. Näihin menee kuussa 400-500 euroa.

Minusta tämä ei ole reilu jako, mutta avopuoliso ei suostu muuhun ratkaisuun. Ruokaostoksissa voisimme säästää, jos laatisimme ruokalistoja pidemmällä tähtäimellä ja ostaisimme halvinta, koska mies sortuu jatkuvasti heräteostoksiin kauppareissulla. Miehellä on myös jatkuvasti omaa käyttörahaa ja käy viikottain kahvilassa ja ostaa uusia vaatteita itselleen jne. Itse olen jatkuvasti lapsen kanssa, käyn kaikissa ilmaistapahtumissa, seuraan alennusmyyntejä ja joskus lenkillä mietin pitäisikö kerätä pulloja, että saisi joskus ostettua jotain kivaa itsellekin.

Mitä mieltä? Millainen olisi oikeudenmukainen jako meidän suhteessa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukainen jako on sellainen minkä molemmat kokee oikeudenmukaiseksi. Joillekin se on omat rahat, toisille täysin yhteiset ja kolmansille joku jako tulojen suhteen perusteella.
Yleensä se keskustelu kannattaa käydä ennen kun lyödään hynttyyt yhteen.

Vierailija
22/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, mut kylläpä olet hienon ja henkisesti kypsän miehen itsellesi löytänyt ja tehnyt vielä lapsenkin hänen kanssaan. En voisi ikinä sietää tuollaista holtittomuutta rahankäytön suhteen. Ehkä on parempi, että teillä on eri tilit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää naimisiin. Avioliittolaissa on, että kumpikinbpuolisoista osallistuu perheen elatukseen kykynsä.mukaan.

Vierailija
24/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:53"]Menkää naimisiin. Avioliittolaissa on, että kumpikinbpuolisoista osallistuu perheen elatukseen kykynsä.mukaan.
[/quote]
Eli loisia mieheltä rahat? Jos ap:lla on mahdollisuus mennä töihin niin mikä vastuu miehellä sekä elättää toisen lasta että hommata ap:lle käyttörahaa?

Vierailija
25/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi hoitoon mene töihin hanki mies joka tienaa niin ettei joku sähkö lasku ole pala paperia kummosempi

Vierailija
26/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole oikeudenmukaisuutta, kaikki pannaan puoleksi. Puolisolla kuitenkin moninkertaiset tulot.

Vierailija
27/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suurinpiirtein samat tulot kuin teillä. Me maksellaan aina sillä lailla, että molemmille jää menojen jälkeen saman verran käyttörahaa, tietystikään se ei toimi, jos toinen tienää paljon enemmän kuin toinen, mutta näillä ja sinun, ap tuloillasi on minun mielestä ainakin paras ratkaisu. Jollei muuten onnistu, niin kannattaa avata yhteinen tili, josta hoidetaan laskut yms ostokset

Vierailija
28/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 15:48"]

Lapsi hoitoon mene töihin hanki mies joka tienaa niin ettei joku sähkö lasku ole pala paperia kummosempi

[/quote]

Tätä selvää ja helppoa ohjetta noudattakaamme!

Vierailija
29/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 15:48"]Lapsi hoitoon mene töihin hanki mies joka tienaa niin ettei joku sähkö lasku ole pala paperia kummosempi
[/quote]
Oletko sinä töissä? Et taida ainakaan kirjoittaa työssäsi

Vierailija
30/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta en halua laittaa vielä hoitoon, koska hän on vasta 1-vuotias ja sairastaa astmaa. Olen myös osa-aikatöissä, joten tulot ei nousisi kamalasti. Teen myös oppariani hoitovapaalla, joten pyrin valmistumaan ja hakemaan kokopäivätöitä seuraavan vuoden sisällä.
Ap

Vierailija
31/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo tietenkään ole oikeudenmukaista. Sulla on pienemmät tulot, mutta maksat menoista noin 2/3. Mä en voisi ollenkaan hyväksyä tuollaista tilannetta. Tuo käytös kertoo niin paljon miehen kunnioituksesta, rakkaudesta ja arvostuksesta sua kohtaan. Sun tilanteessa eroaisin ja muuttaisin pois, niin saisin varmaan enemmän tukia ja käyttörahaa.

Vierailija
32/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa kaikki rahanne tulemaan yhdelle tilille, josta maksetaan kaikki menot. Kerran kuussa ylijäämä puolitetaan ja siirretään molempien henkkoht tileille käyttörahaksi. Tai mikä vielä järkevämpää, osa siitä säästöön.

Vierailija
33/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinko on jo tapahtunut, mutta nyt sinun täytyy varmistaa, ettet vahingossakaan tee toista lasta tuollaiselle miehelle.

Meillä tulot jakautuu noin 80%/20% mutta rahat on yhteiset ja niillä maksetaan kaikki laskut. Käyttörahoista ei tarvitse neuvotella, mutta suuremmat hankinnat tehdään yhteistuumin.

Vierailija
34/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää puuttuu ( jätä se sika )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi