Kuinka paljon suomea oppii kuukaudessa?
Jos tulee Suomeen täysin ummikkona ja sitten opiskelee täysipäiväisesti jossain maksullisessa oppilaitoksessa suomea.
Kommentit (4)
Meillä on ollut kaksi vaihtaria joista toinen oppi kolmessa kuukaudessa suomea niin, että kaikki asiat pystyi hoitamaan suomeksi hänen kanssaan. Hän oli kyllä erittäin motivoitunut oppimaan suomea. Ei suomen oppiminen ole mitenkään mahdotonta.
Kyllä sitä oppii paljon,jos on motivoitunut, jos opetus on hyvää ja on kielipäätä. Jotkut oppii nopsaan ja jotkut ei. Onhan meidänkin kielenoppimisvauhdissa suuria eroja. Mun kaverini Anna tuntui oppivan kieliä tosta vaan, ei se niin lukenut, kaikki tarttui päähän. Toinen kaveri taas tankkasi sanoja ja kielioppia, ja oppikin kirjoittamaan, mutta puhuminen on edelleenkin tosi vaikeaa, jäätyy aina.
Toivotan sinut tervetulleeksi Suomeen!
On hyvä asia jos saat tuttuja naapureista, siis suomea puhuvista. Koska puhumalla oppii kielen, ei kieliopista.. jos sattuisit muuttamaan minun naapuriksi kutsuisin sinut heti kotiini syömään ja yritttäisin opetella suomenkieltä sinullle.
Terv. Suomenruotsalainen (joka harjoittelun jälkeen oppinut suomea)
No ei oikeastaan yhtään.
Yksittäisiä fraaseja - että pärjää esim. kaupassa.
Lukusanat.
Kuukaudet, viikonpäivät.
Tai tyylin minä asun... Osoitteeni on/ osoite
Sen lisäksi yksittäisiä, tärkeitä sanoja:
Kiitos, moi, huomenta, apteekki, sairaala, maito, kahvi, ruoka, juoma, nainen, mies, lapsi, syödä, nukkua, lukea,
Tämän tapaisia juttuja.
Se on tosi hatara pohja, lauseenmuodostamisesta ei puhettakaan vielä tuossa vaiheessa.
Suomi on vaikea kieli, mission impossible pitkään, vaikka saisi jopa käyttää sitä joka päivä.
Eli vaatii valtavaa aktiivisuutta jos aikoo oppia kunnolla.