Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsella pitäisi olla kerran viikossa herkkupäivä?

Vierailija
24.08.2015 |

Eikö se riitä että lounaan ja päivällisen jälkeen on jokin jälkiruoka, jolloin se makeannälkä kadonnee?

Ja joku järin vastaus , miksi juuri kerran viikossa? Eikä mitään päläpälä koska niin vain on ollut tapana ja hampaat menee ja sitä rataa...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 6v saa sukulaisilta paljon karkkia. Tällä hetkellä hänellä on  valehtelematta n.40 tikkaria, 20 lau/suklaapatukkaa, yli kilon verran nameja ja muutama suklaalevy.. Lisäksi löytyy purkkaa (pyydän aina tuliaiseksi purkkaa jos joku kysyy), xylitol pastilleja, pieniä karkkiaskeja ja tölkki limuja.

Olen kielränyt sukulaisilta herkkujen tuonnin, mutta siinä vaiheessa kun nameja heilutellaan lapsen edessä niin en ota poiskaan. Teemme lapsen kanssa minigrip pusseihin pienempiä karkkipusseja jumbo pusseista. Herkut ovat keittiössä ja lapsi tietää että ne ovat tallessa.

Perjantaisin lapsi saa valita 2 juttua herkkukätköistään. Joskus myös keskellä viikkoa yhden jutun, purkkaa saa toki useammin. Eli pidämmen karkkipäivän koska haluan rajoittaa karkkien syöntiä. En muuten ole ikinä itse ostanut lapselleni yhtäkään karkkia tai suklaata!

Vierailija
22/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:56"]

Koska joka päivä ei ole hyvä syödä herkkuja. Tiedätkö, mikä on päivittäinen sokerin saantisuositus?

[/quote]

Ei ole hyvä syödä sokeripaukkua joka ikinen viikkokaan, aina kerran viikossa. Ennemminkin aina joskus, mikä voi tarkoittaa kerran kuukaudessakin. Ei lapset kaipaa herkkuja, jos ei niitä opeta siihen. Lapsi voi oppia pitämään herkkuna jopa esim eksoottisia hedelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:56"]

Koska joka päivä ei ole hyvä syödä herkkuja. Tiedätkö, mikä on päivittäinen sokerin saantisuositus?

[/quote]

Ei ole hyvä syödä sokeripaukkua joka ikinen viikkokaan, aina kerran viikossa. Ennemminkin aina joskus, mikä voi tarkoittaa kerran kuukaudessakin. Ei lapset kaipaa herkkuja, jos ei niitä opeta siihen. Lapsi voi oppia pitämään herkkuna jopa esim eksoottisia hedelmiä.

[/quote]

Ei sen tarvitse olla mikään paukku.

3-4 -vuotias oli hyvin tyytyväinen 1 tikkarin tai 1 lakun kanssa, nyt tokaluokalainen saa 1 pussin, josta riittää vkl molemmille päiville aamupalan ja päivällisen jälkeen. Mitään megapusseja ei osteta. Tämä nyt on ajautunut meillä tähän malliin ja määrään, en tyrkytä enempää. Lapsi kun säännöstelee itse, niin ottaa vahäemmän kuin mitä minä antaisin.

Vierailija
24/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän sitä saatana lapsellakin jotain pientä odotettavaa kivaa olla?
Vittu näitän nykyajan äitejä jotka on niin saatanan pilluntärkeitä kukkahattu mamupatja hyysääjiä ja oman lapsen vihaajia...menee hermot saatana...

Vierailija
25/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:33"]Karkkipäiväksi ostetaan karkkia, lauantaisaunaan saa pienen pullon limua. ... niitä ei syödä muina päivinä koska ovat ihan turhaa lisäaine-glukoosisiirappi-mössöä.

Herkkuja taas.... voi olla milloin vain: pala tummaa suklaata ja mehu iltakahvilla, marjarahkaa väli- tai iltapalalla, itsetehtyä jäätelöä kesäkuumalla muuten vain (ja joskus se kioskista ostettu tötterökin), leivoskahvit kakkosluokan alkua juhlistamaan, kylässä saa syödä mitä tarjotaan...

Siihen pyrin ettei iltakahvia kummempaa ole kuitenkaan ihan joka päivä.

Jäliruokia me ei käytetä, syömme mieluummin navan täyteen sitä oikeaa ruokaa.
[/quote]

Juotatko sinä lapsille kahvia? Mitä ihmettä.

Vierailija
26/34 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 07:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:17"]

Karkkipäivä-käytäntö tekee karkeista jotain kiellettyä ja kauan odotettua ja joillekin lapselle suorastaan pakkomielteen... Sitten kun ikää tulee karkki-päivän karkit korvataan jollakin muulla.. Se huuma pitää saada edelleen, mutta karkit ei enää riitä.. Näin on mun eksä on kuvaillut asiaa kun puhuttiin sen alkoholismista.. 

En tiedä onko yhteyttä, mutta kun itse olen saanut herkkuja silloin tällöin ilman mitään syytä, ei palkontona, ei lahjontana, vaan ihan vain silloin tällöin saatavana herkkuna, niin edelleen ei mitään sokerihimoja eikä muitakaan kummallisuuksia asian suhteen..

[/quote]

Olen 60-luvun lapsi, eli niitä, joilla oli karkkipäivä. Näin omaa ikäluokkaani ajatellen, väitteesi kuulostaa aika erikoiselta. Meille viisikymppisille ei karkit ole mikään kielletty hedelmä, mitä olisimme alkaneet ahtamaan, kun muutimme kotoa pois. Ikäluokallamme on hyväkuntoiset hampaat ja suurin osa hallitsee makean syömisen.

Enemmän taitaa nykynuorisolla hampaat hajota ja ylipainoakin on nykyään enemmän, kuin 70-80 luvulla, jolloin oli karkkipäivä. Nykyäänhän irtsareita syödään joka päivä ja sipsejä yms. napsitaan usein.

Karkkipäivä opetti minusta siihen, että voi odottaa ihan hyvin täyttääkseen makeanhimonsa. Jokaista makeantuskaansa ja himoaan ei tarvitse tyydyttää ihan just nyt ja heti. Herkut kuuluvat vain "spessuhetkiin", ei jokapäiväiseen mussuttamiseen

[/quote]

Sama ikäpolvi ja ihan toisenlaiset muistikuvat.

Meillä kotona ei ollut karkkipäivää, karkkeja sai,jos joku sattui niitä tuomaan tai kun mentiin mummolaan (yksi pihlajanmarjakarkki / lapsi). Pullaa ja kakkua ja jäätelöä oli joskus ihan siitä ilosta, että niitä oli, ei tarvittu joka kerta erityistä syytä.

Karkkipäivää viettävillä kavereilla oli joka lauantai sama tuska, että mitä ostaa ja syökö heti vai osan vasta illalla. Synttäreillä nämä ryntäsi kakun ja herkkujen kimppuun kuin peläten, että pöytä tyhjennetään ennen kuin se saavat mitään. Osalle herkuista tuli elämää isompi juttu siksi, että ne oli pääosin kiellettyjä tai sitten niitä sai yhtenä päivän määrättömästi, halusi tai ei.

Vierailija
27/34 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happohyökkäyksiä tapahtuu joka aterian jälkeen jne jne... Vaan enemmän bakteerikannat lisääntyvät suusta suuhun ...

Vierailija
28/34 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/34 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole karkkipäivää, eikä kyllä syödä jälkiruokia pääruokien jälkeen, kuin erikoistapauksissa.
.
Ymmärrän karkkipäivän, jos se on ainoa keino estää herkkujen mättäminen päivittäin tai useasti viikossa. Jotenkin kuitenkin häiritsee, että miksi niitä herkkuja täytyy edes saada vähintään kerran viikossa ja miksi lapsi opetetaan siihen?
.
Meillä syödään herkkuja silloin jos tuntuu siltä tai ollaan reissussa, kylässä tms. Voi mennä usea viikko ilman tai jonain viikkona tulee herkuteltua useammin. Ei karkkipäivää, eikä jälkiruokia arkiruokien kanssa. Mennään fiiliksen mukaan.

Vierailija
30/34 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, joka päivä ei ole hyvä syödä herkkuja - mitkä ne herkut ovat? Karkkia, sipsiä, poppareita?

Vaiko kenties esim päivällisen jälkeen on jokin jälkiruoka - kiisselit, smoothiet, hedelmäsalaatit, pannukakut/letut marjoilla tai vastaavilla?

Vierailija
31/34 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 1-2 kertaa kuukaudessa olis ihan tarpeeksi...
N23

Vierailija
32/34 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on karkkipäivässä? Ei minä ainakaan joka lounaan jälkeen ala lapselle makeaa tarjoamaan!

Meillä karkkipäivä on lauantai mutta ei se mikään ehdoton ole!

Miksi karkkipäivää pitäisi pitää pahana asiana?! En tajua..

Vierailija
33/34 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipäivä-käytäntö tekee karkeista jotain kiellettyä ja kauan odotettua ja joillekin lapselle suorastaan pakkomielteen... Sitten kun ikää tulee karkki-päivän karkit korvataan jollakin muulla.. Se huuma pitää saada edelleen, mutta karkit ei enää riitä.. Näin on mun eksä on kuvaillut asiaa kun puhuttiin sen alkoholismista.. 

En tiedä onko yhteyttä, mutta kun itse olen saanut herkkuja silloin tällöin ilman mitään syytä, ei palkontona, ei lahjontana, vaan ihan vain silloin tällöin saatavana herkkuna, niin edelleen ei mitään sokerihimoja eikä muitakaan kummallisuuksia asian suhteen..

Vierailija
34/34 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missaan muualla tormannyt tahan karkkipaivakaytantoon. Lapset saavat kakkua ja karkkia syntymapaivilla ja silloin talloin lahdetaan "jaatelolle" mutta mistaan palkitsemisesta ei ole kysymys.  Eivat ole edes tottuneet siihen etta kotona olisi aina jotain makeata himoittavana.  Ulkosuomalainen