Miksi itseään kehuva aina haukkuu muita?
Kommentit (39)
On helpompi kehua, kun ottaa mukaan vertailukohteita.
Olen puolestani ihmetellyt sitä, kuinka kissaihmiset kehuvat lemmikkejään vuolaasti, mutta lähes jokaisessa kehumisessa päädytään ennen pitkää letkauttamaan jotakin koirista. Olen joskus kysellyt, miksi kissoja ei voi ylistää vetämättä mukaan ihan toista eläinlajia, mutta sainpa aikaan vain hirveän metelin ja paljon koirien moittimista. Osaan itse kehua sekä kissoja että koiria tekemättä typeriä vertailuja, mutta joillekin se on vaikeaa ja mahdotonta. :)
Huono itsetunto kun pitää korostaa omaa paremmuuttaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:44"]
Olen miettinyt tota samaa. Joku omasta mielestään kaunis, fiksu täydellisen ajatusmaailman omaava henkilö haukkuu muita rumiksi ja tyhmiksi ja laiskoiksi korostaakseen omaa paremmuuttaan. Miksi ei riitä, että tykkää itsestään. Tarviiko muita haukkua siinä sivussa. En ymmärrä myöskään niitä täydellisiä ihmisiä, jotka ihmettelee miksi joku haluaa olla ruma ja tyhmä, miksei hekin vaan muuttuisi kauniiksi, niin kuin hän itsekkin on. Näiltä tyypeiltä tuntuu unohtuvan, että jos meitä rumia, läskejä ja tyhmiä ei olisi, ei heidän kauneutta, hoikkuutta ja fiksuutta huomattaisi.
[/quote]
Voiko tällainen ihminen muuttua? Voiko sille mitään tehdä vai voimistuuko piirre vaan ajan myötä ?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:46"]
[/quote]
Onko kyseessä aina huono itsetunto? Sitä kun näillä tuntuu olevan liikaakin?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:46"]
[/quote]
Onko kyseessä aina huono itsetunto? Sitä kun näillä tuntuu olevan liikaakin?
[/quote]
Silkaa pahuuttaanko he sitten haukkuvat. Vaikka itsetunto olisiko kuinka kova niin se ei ole pysyvä ominaisuus, sen pinta vaihtelee kuin vesilasissa, johon sitten vaikuttavat kokemukset, hyväksymisen tulemisen yms. tunteet. Epävarmuus koettelee kaikkia ja haukkumalla kompesoidaan sitä omaa epävarmuuttaa, kun on esim. itse tullut haukutuksi vastaavassa tilanteessa. Itsepuolustusreaktio suojella itseään lyödyksi tulemiselta.
Tämän yhden taso ei kyllä vaihtele lainkaan. Piirre voimistuu iän myötä. Mitä avuksi?
Minäkin olen tullut siihen tulokseen, että taustalla täytyy olla huono itsetunto ja huono itsetuntemus. Koko ajan täytyy hakea todisteita siitä, että on hyvä, tai ainakin parempi kuin joku toinen, ja huono itsetuntemus estää näkemästä kriittisesti omaa käytöstään. Lisäksi jotkut saavat vallan tunnetta siitä, että saavat aina tölväistä jotakuta toista, se on ollut heillä käytösmallina lapsesta asti. Ensin on vähän lytätty sisaruksia, sitten koulussa etsitty se heikompi osapuoli jolle ilkeillä, työelämässä samoin jne. Ainakin näissä minun tuntemissani itsekehujissa on paljon niitä, jotka ovat olleet esimerkiksi todella lannistavia pienempiä sisaruksia kohtaan, he eivät ole ikinä halunneet myöntää, että se oma ylivertaisuus lapsena johtui siitä, että oli vanhempi, vaan ovat halunneetkin ajatella, että olivat vaan kaikessa aina parempia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:44"]
Olen miettinyt tota samaa. Joku omasta mielestään kaunis, fiksu täydellisen ajatusmaailman omaava henkilö haukkuu muita rumiksi ja tyhmiksi ja laiskoiksi korostaakseen omaa paremmuuttaan. Miksi ei riitä, että tykkää itsestään. Tarviiko muita haukkua siinä sivussa. En ymmärrä myöskään niitä täydellisiä ihmisiä, jotka ihmettelee miksi joku haluaa olla ruma ja tyhmä, miksei hekin vaan muuttuisi kauniiksi, niin kuin hän itsekkin on. Näiltä tyypeiltä tuntuu unohtuvan, että jos meitä rumia, läskejä ja tyhmiä ei olisi, ei heidän kauneutta, hoikkuutta ja fiksuutta huomattaisi.
[/quote]
Sinäkö sitten olet suhteessa parempi ihminen?! Hyväksykää se, että ei ole ihanne maailmaa, jossa kaikki osaisi aina toimia tismalleen oikein niin kuin jossain ohjekirjoissa sanotaan. Itseään arvostava ihminen osaa laittaa pahat sanat sanojan puutteellisuuden piikkiin, eikä vajota heidän tasolle piilottamalla oman haukkumisensa toisen käytöksen ihmettelyksi huonosti piilotetulla itsekorostuksella.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:06"]
Tämän yhden taso ei kyllä vaihtele lainkaan. Piirre voimistuu iän myötä. Mitä avuksi?
[/quote]
Jättää hänet ihan omaan arvoonsa?!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:07"]
Minäkin olen tullut siihen tulokseen, että taustalla täytyy olla huono itsetunto ja huono itsetuntemus. Koko ajan täytyy hakea todisteita siitä, että on hyvä, tai ainakin parempi kuin joku toinen, ja huono itsetuntemus estää näkemästä kriittisesti omaa käytöstään. Lisäksi jotkut saavat vallan tunnetta siitä, että saavat aina tölväistä jotakuta toista, se on ollut heillä käytösmallina lapsesta asti. Ensin on vähän lytätty sisaruksia, sitten koulussa etsitty se heikompi osapuoli jolle ilkeillä, työelämässä samoin jne. Ainakin näissä minun tuntemissani itsekehujissa on paljon niitä, jotka ovat olleet esimerkiksi todella lannistavia pienempiä sisaruksia kohtaan, he eivät ole ikinä halunneet myöntää, että se oma ylivertaisuus lapsena johtui siitä, että oli vanhempi, vaan ovat halunneetkin ajatella, että olivat vaan kaikessa aina parempia.
[/quote]
Helpottaa kuulla. Kiitokset teille. Tuossa on paljon järkeä ja osuu nappiin.
Mitä näille voi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Mitä näille voi tehdä?
[/quote]
Hyväksyä, että on erilaisia ihmisiä ja viettää aikaansa täyspäisten ihmisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:06"]
[/quote]
Jättää hänet ihan omaan arvoonsa?!
[/quote]
Näinhän se on ollut pakko tehdä mutta piirre on voimistunut aivan sietämättömäksi.
Ilme on jatkuvasti kuin metsäpeikolla ja kun suunsa avaa niin kaikkia ihmisiä haukkuu sydämmensä kyllyydestä ja lopuksi kehuu itseään. On jukuliste outoa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:18"]
[/quote]
Mitä näille voi tehdä?
[/quote]
Hyväksyä, että on erilaisia ihmisiä ja viettää aikaansa täyspäisten ihmisten kanssa.
[/quote]
Mutta jos ei pääse eroon? Onko mitään hyvää ohjetta kuinka käsitellä tällaista?
[/quote]
Mitä näille voi tehdä?
[/quote]
Minä ainakin pidän näihin ihmisiin suosiolla vähän etäisyyttä. Mutta, minua auttaa kovasti, kun en vaan mene mukaan tähän tunneilmapiiriin. Ajattelen, että tuollainen ihminen elää omassa todellisuudessaan, ja on oikeastaan kovin sääli ettei hän näe sen yli, hän menettää paljon sillä että on tehnyt ne elämän raamit ja ihmisenä olemisen muotit niin ahtaiksi ettei niihin suurin osa elämästä ja ihmisistä edes sovi. Aina jos väkisin joudun olemaan tällaisten ihmisten kanssa tekemisissä, ajattelen hänen sanomiaan asioita siltä kannalta, ovatko ne totta vai eivät. Useinhan ne asiat, mitä nämä sanovat, eivät ole ihan totta. He vain ovat tehneet niistä omista arvoistaan jotain yleispäteviä totuuksia ja luottavat siihen että riittävästi meuhkaamalla kukaan ei viitsi tai uskalla kyseenalaistaa niitä.
Ja itseäänhän saa aina puolustaa. Viimeksi tällainen sukulainen oli tulossa meille uuteen kotiin, ja ilmoitin että saat tulla mutta arvostella et saa. Hänellä on siis tapana taivastella kaikkea mikä on tehty toisin kuin mitä hän olisi tehnyt. Hän meni hetkeksi hiljaiseksi ja sanoi että tulee käymään sitten toisella kerralla. :D
-11-
Itseään kehuva voi myös oikeasti olla ylpeä itsestään ja saavutuksistaan. Huonolla itsetunnolla varustettu saattaa kuulla toisen ihmisen aidossa ilossa ja onnessa sivumerkityksiä.
Esim. Satu sanoo: "Vitsit sain pudotettua 10 kiloa ja ostin ihanat farkut, jotka viimein istuvat hyvin!" Taru ajattelee, että Satuhan haukkuu häntä ylipainoiseksi ja että kaikki vaatteet näyttävät hänen päällään kamalilta.
Kun on kyse huonon itsetunnon kompensoimisesta on usein kyse muiden ihmisten alistamisesta tai tilan viemisestä muiden kustannuksella. Muiden hyväksynnän epätoivoinen tavoittelu voi johtaa tälläiseenkin käytökseen. Ikään kuin itselle tulisi parempi olo muiden alistamisesta tai toisten syrjinnästä tai kiusaamisesta. Jos ei arvosta itseään, ei pysty todella arvostamaan ketään toistakaan ihmistä vaan heistä etsii heikkouksia ja tuijottaa niitä.
Miksi et hyväksy heikkoa itsetuntoa syyksi tämän ihmisen käytökseen?! Onko se jotenkin pois sinulta?! Ei itsetunto näy ulospäin samalla tavalla kuin silmienväri.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:25"]
Mutta jos ei pääse eroon? Onko mitään hyvää ohjetta kuinka käsitellä tällaista?
[/quote]
Lapsiko olet?!
Puhumalla avoimesti hänen käytöksestään.
Olen miettinyt tota samaa.
Joku omasta mielestään kaunis, fiksu täydellisen ajatusmaailman omaava henkilö haukkuu muita rumiksi ja tyhmiksi ja laiskoiksi korostaakseen omaa paremmuuttaan.
Miksi ei riitä, että tykkää itsestään. Tarviiko muita haukkua siinä sivussa.
En ymmärrä myöskään niitä täydellisiä ihmisiä, jotka ihmettelee miksi joku haluaa olla ruma ja tyhmä, miksei hekin vaan muuttuisi kauniiksi, niin kuin hän itsekkin on.
Näiltä tyypeiltä tuntuu unohtuvan, että jos meitä rumia, läskejä ja tyhmiä ei olisi, ei heidän kauneutta, hoikkuutta ja fiksuutta huomattaisi.