Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpa taas kiva soittaa töihin. Migreeni iski.

Vierailija
24.08.2015 |

Yleensä iskee juuri sunnuntai-maanantai välisenä yönä tai sit perjantaina. Tai sit kumpanakin.
Hävettää aina soittaa töihin näinä päivinä. Tänään taas sellainen päivä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pystyt tänne sitten kirjoittamaan? Minä en ainakaan pysty aurallisen migreenikohtauksen aikana edes katsomaan kirjaimia päin. Enkä jyskeen.

Vierailija
2/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen kuin 2. Jos on kunnon migreeni, niin ei kyllä palstailemaan kykene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyl nyt bustaan jos äiä sluibaa

Vierailija
4/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla estolääkitys käytössä? Onko sulla hyvät läkkeet/ pystytkö käyttämään täsmälääkkeitä? Pystytkö viettämään supersäännöllistä elämää ruokailujen ja nukkumisen suhteen? Onko kohtauksille selviä laukaisutekijöitä, jotka pystyisit välttämään? Oletko ylitunnollinen jännittäjä ( 80% tuntemistani migreeniä sairastavista naisista menee tähän ryhmään, mutteivat kaikki) ? Osaatko rentotua? ( la-aamun migreeni kai aika monella liittyy työviikon stressin laukeamiseen ja ylipäätään stressin laukeaminen on monella yksi kohtaustekijä) Pirullinen tauti

Vierailija
5/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri aloittajan kaltaiset tekevät paljon hallaa todellisille migreenipotilaille. Naureskellaan vaan "mulla on migreeni" kun päätä särkee.

Aloittajalle tiedoksi, että migreeni ei ole pelkkä  päänsärky. Se on pahimmillaan niin kokonaisvaltainen paha olo, että pelkää että ei vielä kuole kun toivoo olevansa kylmässä, pimeässä ja hiljaisessa paikassa, vaikka sitten haudassa. Oikeasti alkuvaiheen oire voi olla pelkkä näköhäiriö - ja silloin ei todellakaan kirjoitella tietokoneella yhtään mitään. 4:n kirjoitus vaikuttaa enemmän migreenipotilaan aikaansaannokselta kuin aloitus.

Vierailija
6/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös usein migreenin kourissa ja kuitenkin pitäisi pystyä kirjoittamaan mm.sähköpostiin out of office.

Minulla ei ole aurallista migreeniä tosin. Olen kerran sellaisen kokenut ja tiedän että silloin ei näe kunnolla. Mutta tosiaan, auraton migreeni kun on niin kyllä parit viestit pystyy useimmiten kirjoittamaan. Migreenin kovuuskin vaihtelee, ei se aina välttämättä ole täysin invalidisoiva mutta ei kuitenkaan ole työkykyinen.

Vierailija
7/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vaan ja sitten vasta saikkua jos ei mene ohi. Sinua ei vaan kiinnosta. Anna työsi jollekin motivoituneelle, jos et halua olla siellä.

Vierailija
8/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä minuakin ärsyttää, kun moni jolla on tavallista päänsärkyä, valittaa että on migreeni. Diagnosoitu migreeni on aivan eri sairaus, kun päänsärky.

Vierailija
9/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika! Kyllä ymmärrän oikein hyvin ap:tä. Itsellä on paha migreeni niin että on estolääkkeet + tietty täsmälääke. Mutta migreeni ei aina ole mikään jäätävä kohtaus kuten edellä kuvattu, vaikka niitäkin tullut koettua ja sairaalaan jotunut myös kun on ollut niin paha kohtaus. Mutta edelleen, voitteko ymmärtää, että migreeni voi olla vasta vaikka ihanasti alkamassa jolloin vielä pystyy toimimaan tai ehkä jos on onnekas niin kohtaus ei ole niin paha että oksu tulee 10 min välein eikä edes silmiä pysty pitämään auki?
On varmaan kiva saada hirveet tuomiointi täällä kun toinen vertaistukea on hakemassa.
Kyllä on reilukerho taas koolla.

Vierailija
10/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tietokoneen valoa oo ihan mahdoton kattoo jos on migreeni? Vaikka ois auraton! Ja että.ohan huvinvuoksi vielä palstailet! Huh.

Vierailija
11/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:42"]Voi hyvänen aika! Kyllä ymmärrän oikein hyvin ap:tä. Itsellä on paha migreeni niin että on estolääkkeet + tietty täsmälääke. Mutta migreeni ei aina ole mikään jäätävä kohtaus kuten edellä kuvattu, vaikka niitäkin tullut koettua ja sairaalaan jotunut myös kun on ollut niin paha kohtaus. Mutta edelleen, voitteko ymmärtää, että migreeni voi olla vasta vaikka ihanasti alkamassa jolloin vielä pystyy toimimaan tai ehkä jos on onnekas niin kohtaus ei ole niin paha että oksu tulee 10 min välein eikä edes silmiä pysty pitämään auki?
On varmaan kiva saada hirveet tuomiointi täällä kun toinen vertaistukea on hakemassa.
[/quote]

Joo mut sillon kun on tulollaanki niin kuka istuu tietsikalla tai kyttää kännyä kun se pahentaa migreeniä?

Vierailija
12/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:46"]No eikö tietokoneen valoa oo ihan mahdoton kattoo jos on migreeni? Vaikka ois auraton! Ja että.ohan huvinvuoksi vielä palstailet! Huh.
[/quote]
No, et ilmeisesti ole migreeniä sairastava kun kysyt tuollaista. Mutta ei, aivot ei räjähdä kun ruutuun katsoo, vaikka se siltä tuntuisikin.

Sitä paitsi, kännykälläkin voi laittaa viestiä.
Itse laitan aina meiliin automaattivastauksen kännykällä koska on vaan pakko, vaikka ois millainen kohtaus päällä.

Varmaan ap laittoi samalla tänne viestiä, mutta virhe oli kun täällä heti ammutaan alas. Se on jännä miten jotkut ei millään usko, että jollain on migreeni eikä käytä sitä tekosyynä vapaapäivälle. Tiedän, että on olemassa myös niitä ketkä ei ole migreeniä oikeesti kokenut mutta silti säännöllisen epäsäännöllisesti sitä "sairastaa". Ei kuitenkaan ole oikein syyttää jokaista tuosta vaan lintsaajaksi.

Vierailija
13/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:42"]Voi hyvänen aika! Kyllä ymmärrän oikein hyvin ap:tä. Itsellä on paha migreeni niin että on estolääkkeet + tietty täsmälääke. Mutta migreeni ei aina ole mikään jäätävä kohtaus kuten edellä kuvattu, vaikka niitäkin tullut koettua ja sairaalaan jotunut myös kun on ollut niin paha kohtaus. Mutta edelleen, voitteko ymmärtää, että migreeni voi olla vasta vaikka ihanasti alkamassa jolloin vielä pystyy toimimaan tai ehkä jos on onnekas niin kohtaus ei ole niin paha että oksu tulee 10 min välein eikä edes silmiä pysty pitämään auki?
[/quote]

Joo mut sillon kun on tulollaanki niin kuka istuu tietsikalla tai kyttää kännyä kun se pahentaa migreeniä?
[/quote]

Varmaan se, joka soittaa esim. työterveyteen, kollegalle ja esimiehelle ja laittaa sen out of officen!

Vierailija
14/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:42"]

Voi hyvänen aika! Kyllä ymmärrän oikein hyvin ap:tä. Itsellä on paha migreeni niin että on estolääkkeet + tietty täsmälääke. Mutta migreeni ei aina ole mikään jäätävä kohtaus kuten edellä kuvattu, vaikka niitäkin tullut koettua ja sairaalaan jotunut myös kun on ollut niin paha kohtaus. Mutta edelleen, voitteko ymmärtää, että migreeni voi olla vasta vaikka ihanasti alkamassa jolloin vielä pystyy toimimaan tai ehkä jos on onnekas niin kohtaus ei ole niin paha että oksu tulee 10 min välein eikä edes silmiä pysty pitämään auki? On varmaan kiva saada hirveet tuomiointi täällä kun toinen vertaistukea on hakemassa. Kyllä on reilukerho taas koolla.

[/quote]

Nimenomaan. Migreeniä sairastaa Suomessakin varmaan satoja tuhansia ihmisiä. Kaikkien migreeni ei ole samanlainen, eikä saman ihmisen joka kohtaus samanlainen. Moni tässäkin sanoi ettei näköhäiriöisenä pysty katsomaan näyttöä, mutta ensinnäkin suurin osa migreeneistä on aurattomia. Toisekseen voi vaihdella hyvin paljon miten nopeasti migreenikohtaus etenee siihen haluan-kuolla-vaiheeseen, jossa ei pysty tekemään mitään. Esimerkiksi minulla on - onneksi! - hitaat kohtaukset, joissa kipuoireet ovat lieviä usean tunnin ajan. Tänä aikana pystyn vielä toimimaan fyysisesti melko normaalisti, ja kun olen ottanut täsmälääkkeen se on aivan sama olenko koneella vai en. Ei vaikuta enää oloon tai kohtauksen kulkuun millään tavalla.

Te keillä on hirviömigreenikohtaus heti alusta asti, olen tosi pahoillani teidän puolestanne. Mutta se että teidän kohtauksenne ovat nopeita ja pahoja ei tarkoita etteivät teitä onnekkaammat ihmiset sairastaisi migreeniä ja olisi oikein diagnosoitu.

Vierailija
15/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:35"]Menet vaan ja sitten vasta saikkua jos ei mene ohi. Sinua ei vaan kiinnosta. Anna työsi jollekin motivoituneelle, jos et halua olla siellä.
[/quote]
Onko sulla käsitystä millainen helvetti migreeni on? Se tuntuu kuin joku takois sua päähän moukarilla ja silmissä vilisee ja puhe ei tahdo kulkea tai suoraan kävely onnistua. Se ei oo mikään buranaa ja töihin päänsärky. Mä myös oksennan kohtauksen aikana 3-8 kertaa ja makaan vain joku pyyhe tms silmillä ettei tule valoa mistään. Se on Phil Collins darra potenssiin 100.

Vierailija
16/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahimmillaan siis. Tiedostan, että lievempääkin on.
-16

Vierailija
17/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla migreenikohtaus alkaa vähitellen, ensin tulee kipu tai auraoireet ja siinä vaiheessa kun tajuaa että kohtaus on alkanut, pystyy vielä hetken olemaan läppärillä tms. Yleensä häviää puolet näkökentästä ja joskus olen koittanut kirjoittaa jotain viestiä koneella näkökentän hävitessä (kun kipu ei ole vielä alkanut) ja todennut sen aika haastavaksi hommaksi. :) Sitten alkaa puhe sammaltaa ja viimeistään siinä vaiheessa tulee myös kipu kuvaan. Sitten ollaankin seuraavat 8 tuntia pimeässä rätti naamalla ja käyn välillä oksentamassa. Kipu on niin kamala, että ottaisin mieluummin synnytyksen avautumiskipuja 8 h, koska siinä sentään tulee taukoja välissä, pystyy liikkumaan, puhumaan, enkä oksenna. Kohtauksen ollessa kunnolla päällä ei todellakaan pysty olemaan koneella, mutta kohtauksen alkaessa ehtii vähän aikaa velloa pettyneessä mielentilassa ja purkaa pahaa mieltään. Ap:kin on luultavasti jo ihan pelistä pois, kun viesti on kirjoitettu 7 aikaan aamulla ja nyt kello on yli 9.

Eihän ap:llä ole käytössä hormonaalinen ehkäisy, eli pillerit joissa on väliviikko? Minulla meni kauan ennen kuin yhdistin jatkuvat viikonloppumigreenikohtaukset pillereiden väliviikkoon. Söin aina kaksi laattaa putkeen ja sitten väliviikko, joten tauon ajalle osuvana viikonloppuna tuli lähes aina migreenikohtaus.

Vierailija
18/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä todellakaan ole mitään järkeä lähteä töihin "kokeilemaan" jos menee sitten ohi. Ei migreeni niin toimi. Itse joskus on käynyt niin että olen aamulla ottanut täsmälääkkeen ja se on tehonnut niin hyvin että migreeni mennyt ohi 20 min. Olen sitten vielä ehtinyt töihinkin. Valitettavasti harvoin näin hyvin käy. Migreeni vaatii heti sen levon lääkkeen kanssa, et voi lähteä mihinkään. Mutta se on hyvä huudella neuvoja hurskaana kun olevinaan tietää paremmin.

Vierailija
19/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:12"]

Eihän ap:llä ole käytössä hormonaalinen ehkäisy, eli pillerit joissa on väliviikko? Minulla meni kauan ennen kuin yhdistin jatkuvat viikonloppumigreenikohtaukset pillereiden väliviikkoon. Söin aina kaksi laattaa putkeen ja sitten väliviikko, joten tauon ajalle osuvana viikonloppuna tuli lähes aina migreenikohtaus.

[/quote]

Hormonaalinen migreeni on hyvin yleistä naisilla, eli kuukautiskierron tietyissä vaiheissa kohtauksia on enemmän. Ei liity hormonaalisen ehkäisyn käyttöön vaan ihan omista naishormoneista johtuvaa on ;) Ehkäisypillereillä nimenomaan voidaan vähentää kohtauksia mainitsemallasi tavalla, eli syömällä useamman laatan putkeen, niin että kuukautiset ja niiden yhteydessä olevat migreenit eivät tule niin usein.

Vierailija
20/23 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:12"]

[/quote]

Hormonaalinen migreeni on hyvin yleistä naisilla, eli kuukautiskierron tietyissä vaiheissa kohtauksia on enemmän. Ei liity hormonaalisen ehkäisyn käyttöön vaan ihan omista naishormoneista johtuvaa on ;) Ehkäisypillereillä nimenomaan voidaan vähentää kohtauksia mainitsemallasi tavalla, eli syömällä useamman laatan putkeen, niin että kuukautiset ja niiden yhteydessä olevat migreenit eivät tule niin usein.
[/quote]

Minulle gyne selitti, että e-pillereitä ei saa missään nimessä juuri tuon hormonaalisen migreenin takia. Määräsi minullekin minipillerit, joita syödään normaalisti ilman taukoja. Tiedän, että jotkut syövät e-pillereitä mainitsemallasi tavalla mutta ei liity migreeniin.