Selittäkää joku viisas, miksei länsi voi irroittaa jäädyttämistään Venäjän ulkomaanvaluuttavarannoista sen ulkomaanlainojen koron ja lyhennysten verran rahaa, ulosoton tavoin?
Jos teknisesti Venäjä ei pääse kiinni itse varoihin ja aikoo maksaa lyhennykset ruplina, mikä on käytännössä tyhjää.
Ne korot ja lyhennyksethän kuuluvat lännelle ja omaisuus on olemassa, jäässä vaan.
Kommentit (19)
Niillä on kyllä likvideitä dollareita, eivät vain sattuneista syistä halua käyttää niitä, koska niitä ei ole hirveän paljon.
Nythän ne ovat tehneet "maksun" jäädytetyistä varoista ja syyttävät USAa jos se ei suostu kiertämään omia pakotteitaan.
https://edition.cnn.com/2022/03/16/investing/russian-debt-payments/inde…
Lopettakaa sota ja tappaminen.
Sen jälkeen voi neuvotella rahojen palauttamisesta.
Venäjä on itse tehnyt päätöksen hyökkäyssodan aloittamisesta. Nyt saa kärsiä sen seuraamuksista. Kukaan ei pakottanut hyökkäämään Ukrainaan. Ihan itse te sen teitte.
venäjä on kuin lapsi, jolle ei ole asetettu rajoja
Sotiminen maksaa ja vaikka venäjän armeija käyttäisi vain venäläisiä aseita, niidenkin rakentaminen maksaa. Aseita ja raaka-aineita voisi myydä ja saada niistä merkittäviä tuloja, mutta kun Putin haluaa sotia...
Lainoja uusitaan niin että maksetaan vanhoja lainoja pois ja otetaan uutta lainaa. Putin haluaisi lisätä Venäjän velkoja nyt ja maksella myöhemmin kun on tämän sodan saanut loppuun. Se että Putin ei voi käyttää jäädytettyjä valuuttavarantoja, ehkä puolta Venäjän rahavaroista, lainojen hoitoon tarkoittaa ettei Venäjä saa lisää lainaa. Ne tulot jotka Venäjä saa eivät riitä sekä sotimiseen että lainojen hoitoon.
Venäjä maksoi maaliskuun korot dollareilla. Pakkotilanne, koska jos Venäjä ei olisi maksanut, niin mikään maa ei olisi antanut dollariakaan lainaa Venäjälle vuosikymmeniin. Saa nähdä kauan Venäjällä riittää rahaa maksaa lainoja takaisin.
Noilla jäädytetyillä varoilla rakennetaan sodan jälkeen uusiksi Venäjän tuhoamaa infraa. Ei niitä käytetä Venäjän nykylainojen lyhennyksiin. Venäjä ajautuu lähi kuukausina konkurssiin, ja hajoaa omaan mahdottomuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa sota ja tappaminen.
Sen jälkeen voi neuvotella rahojen palauttamisesta.
Ensin maksetaan sotakorvaukset Ukrainalle, vähintään 250 miljardia dollaria.
Venäjä kaivaa nyt kiltisti kuvetta sieltä sotakassan toisesta puolikkaasta, jota siis ei ole jäädytetty. Hopihop.
Tyhminäkö ne meitä pitää?
Ei se ruolakaan nyt ihan tyhjää ole. Ennen sotaa oli kurssi suhteessa euroon 0,011 ja nyt 0,0081
Vierailija kirjoitti:
Ei se ruolakaan nyt ihan tyhjää ole. Ennen sotaa oli kurssi suhteessa euroon 0,011 ja nyt 0,0081
Ottaisitko sinä maksun ruplina? Vaikka oman autosi myynnistä venäläiselle? Ja mitä ajattelit niillä ruplilla tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Venäjä maksoi maaliskuun korot dollareilla. Pakkotilanne, koska jos Venäjä ei olisi maksanut, niin mikään maa ei olisi antanut dollariakaan lainaa Venäjälle vuosikymmeniin. Saa nähdä kauan Venäjällä riittää rahaa maksaa lainoja takaisin.
Venäjä maksoi jäädytetyiltä tileiltä ja syyttää USAa jos maksu ei mene läpi. Perin... venäläistä...
Vierailija kirjoitti:
Kun pörssi ei ole auki, pysyy rupla vielä hetken keinotekoisesti venäjän keskuspankin toimin pinnalla.
Käytännössä se on jo uponnut.
Kyllä niin varmaan voitaisiin tehdä mutta nyt on vielä vähän aikaista päättää mihin kaikkeen niitä rahoja pitää jakaa. On nimittäin aika monta kättä ojossa alkaen itse Ukrainasta jatkuen niiden lentokoneiden omistajiin jotka ovat liisanneet Venäjälle koneita joita ei ole saatu takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niin varmaan voitaisiin tehdä mutta nyt on vielä vähän aikaista päättää mihin kaikkeen niitä rahoja pitää jakaa. On nimittäin aika monta kättä ojossa alkaen itse Ukrainasta jatkuen niiden lentokoneiden omistajiin jotka ovat liisanneet Venäjälle koneita joita ei ole saatu takaisin.
Eu-mailta (en muista miltä, oliko Puola?) on tullut signaalia että jäädytetyt varat tulisi käyttää Ukrainan jälleenrakentamiseen. Paras ja reiluin idea minkä olen kuullut vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pörssi ei ole auki, pysyy rupla vielä hetken keinotekoisesti venäjän keskuspankin toimin pinnalla.
Käytännössä se on jo uponnut.
Juuri näin. Koska ulkomaisten (ja myös venäläisten) pörssi- ja valuuttakauppaa on rajusti rajoitettu, niin virallinen kurssi on lähinnä vitsi, ei sillä käydä kuin minimaalisesti kauppaa. Jos rajoitteet poistettaisiin ja valuuttakauppaa saisi käydä vapaasti, rupla romahtaisi saman tien.
Eli virallinen kurssi on hupikurssi, jolla ei ole mitään arvoa. Tulee mieleen Neuvostoliiton ajat.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia Venäjä on ollut varovainen takavarikoimaan ulkomaalaista omistusta laajemmin. Koska joutuvat maksamaan kaiken lännen haltuun ottamista valuuttavarannoista.
Miksei voisi, ei me missään saarrossa olla vaan ne on. Kyllä he silti laskunsa joutuu maksamaan vaikka mite pässittelisi.
Kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa.