Lapsi 1v2kk nukkuminen, toiminko oikein?
Lapsi ollut yksillä päiväunilla noin 1kk. Osittain "painostin" häntä tähän rytmiin koska yöt olivat valvomista kuukausitolkulla. Nyt yöt ovat rauhoittuneet ja vauva herää pirteänä. Päivisin tuntuu kuitenkin usein kitisevän väsymystään ja saattaa simahtaa esim autoon "ei päiväuniaikaan". Pitäisikö lapsen antaa nukkua vielä kahdet päikkärit ja tyytyä sitten siihen että yöllä valvotaan vai tottuukohan uuteen rytmiin ajan myötä?
Kommentit (8)
Ihan hyvin voit pitää yksillä unilla. Yöunikin on sitten syvempää ja parempaa kun on väsynyt oikeasti.
Meillä ainakin nukkunut 1-vuotispäivästä yhdet unet päivällä.
Minulla saman ikäinen ipana ja saman kuuloista menoa. Meillä vain siirryttiin yksiin päikkäreihin jo aiemmin, olisiko ollut lapsen ollessa 9-10kk. En muista ihan tarkkaan. Aamupäivä on yleensä kitinää, paitsi, jos lapsella on paljon aktiviteettia (eli jaksan itse koko ajan touhuta, nähdään kavereita, ollaan kaupungilla tms.). Jos ei ole mitään ihmeellistä tekemistä, tylsistyy väsyneenä ja kiukuttelee koko ajan. Sitten päikkärit nukuttuaan on kyllä loppuillan tyytyväinen ja iloinen. Nukahtaa yöunille ja päikkäreille helposti, eikä heräile kovin usein. Ennen yksiin päikkäreihin siirtymistä kaikille unille nukahtaminen oli vaikeaa ja nukkui päikkäreitä ehkä 1,5h yhteensä. Nyt, kun nukkuu yhdet päikkärit nukkuu 2-2,5h eli unimääräkin on lisääntynyt. Yöllä nukkuu saman verran kuin ennenkin, ehkä jopa periaatteessa enemmän, koska ei enää heräile niin paljon.
Meillä suht saman ikäinen, joka nukkuu kahdet päikkärit. Herää aamulla 5-7 ja on sitten kyymmenen aikaan jo ihan valmis ekoille päikkäreille. Mutta ei nuku kuin vajaan tunnin. Haluaisin muuttaa yhdenpäikkärin systeemiin, jos ne olis sitten pitemmät, mutta en ole vielä saanut aukaiseksi, kun en jaksa väkisten hereillä . Mua kiinnostaa nw päiväunien pituuder. Vaikuttaisiko se yöuneen?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:14"]Meillä suht saman ikäinen, joka nukkuu kahdet päikkärit. Herää aamulla 5-7 ja on sitten kyymmenen aikaan jo ihan valmis ekoille päikkäreille. Mutta ei nuku kuin vajaan tunnin. Haluaisin muuttaa yhdenpäikkärin systeemiin, jos ne olis sitten pitemmät, mutta en ole vielä saanut aukaiseksi, kun en jaksa väkisten hereillä . Mua kiinnostaa nw päiväunien pituuder. Vaikuttaisiko se yöuneen?
[/quote]
Meillä oli sama ennen yksiin siirtymistä. Nyt nukkuu päikkäreitä 1,5-2h ja yöunia 10-11h! Ap
Meillä meni yöt 14kk:lla hulinaksi yksien unien kanssa. Päivöunen tarve noin 3h mut osaa nukkua vain 1,5 h kerrallaan. Harvoin pidempään. Hänellä tosin refluksi mikä vaikeuttaa kaikkea. Yleensä unta 3+10h on meillä optimi. Kuinka pitkät unet nukkuu yöllä kerrallaan?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:32"]Meillä meni yöt 14kk:lla hulinaksi yksien unien kanssa. Päivöunen tarve noin 3h mut osaa nukkua vain 1,5 h kerrallaan. Harvoin pidempään. Hänellä tosin refluksi mikä vaikeuttaa kaikkea. Yleensä unta 3+10h on meillä optimi. Kuinka pitkät unet nukkuu yöllä kerrallaan?
[/quote]
Ennen yksiä unia valvoi joka yö noin 2-3h, nyt nukkuu heräämättä 10-11h. Ap
Up