"huolenpito" vs kaikkeen sekaantuminen
Hajoaa pää sukulaisteni kanssa. He sekaantuvat ihan kaikkeen, jauhavat asioitani ja neuvovat ja päsmäröivät. Kun sanon, että koemmme sen ahdistavana ja loukkaavana, he suuttuu, koska mielestään he "pitää huolta".
Pattitilanne.
Kommentit (9)
onneksi olkoon olet narsistin uhri.
Nämä ovat yleensä niitä kilttejä tyttöjä, jotka eivät työelämässä ja muualla saa pidettyä puoliaan. Kanavoivat sen johonkin sukulaiseen, jota mielestään "auttavat", kun puuttuvat ja kontrolloivat kaikkea.
Juu ei, "olen niin huolissani" ei anna oikeutta puuttua toosen elämään.
Vierailija kirjoitti:
onneksi olkoon olet narsistin uhri.
Emä katsoi joskus 2000-luvun taitteessa Salkkareita ja kauhisteli Ulla Taalasmaata: Miten voi olla noin törkeä ja rajaton ihminen? Sitten alkoi myöhemmin itse ihan samanlaiseksi, verukkeella "olen vain niin huolissani". Hyödyllinen veruke, joka toimii lähes mihin tahansa tilanteeseen, jossa tietoja on ongittava kun ei niitä ymmärrettävästi enää vapaaehtoisesti anneta. Mutta kun hänellä on oikeus toiseen ihmiseen. Käyttäytyipä itse miten tahansa niin oikeus säilyy.
Itseä ylentävämpää kertoa ennemmin "huolesta" kuin "vainoamisesta", "stalkkaamisesta", "mustamaalaamisesta", "juoruamisesta", "kunnianloukkauksesta" tai "kotirauhan rikkomisesta".
Sukulaisiaan ei voi valita, mutta niiden kanssa ei ole pakko olla tekemisissä.
Aikuinen ihminen pitää itse itsedtään huolta.
Meillä on vähän samanlaista. Annan jauhaa ja jätän tarkoituksella vastaamatta esim. sellaisiin viesteihin. Lähinnä äitini ja tätini ovat tällaisia. Ovat saaneet suvulta mallin tähän. Tätä ”huolenpitoa” tapahtuu yleensä silloin, kun hakevat joko omaa etuaan tai eivät ole samaa mieltä jostain.
Äitini varsinkin on ”vain huolissaan” milloin mistäkin. Esim. lasta pitäisi viedä 1-2km päähän harrastuksiin autolla, koska on liian rankkaa mennä itse ja vielä olla siellä harrastuksessa. Sama 300m koulumatkan kanssa, jos on ollut pitkä koulupäivä. Viime viikolla lapsi meni mummolaan yöksi ja oli silloin huonolla tuulella jostain syystä. Sain viestillä kunnon syväanalyysit lapsen masennuksesta, joka johtuu puhelinriippuvuudesta ja kiusaamisesta. Ja linkin tutkimukseen missä, kiltit tytöt jäävät helpoiten koukkuun puhelimeen. Äitini myös on vakuuttunut, että minulla on masennus, burn out ja vaikka mitä, koska työt stressaa joskus. Kantaa meille kotiin jotain self help-kirjoja, jotta voisin paremmin. Jauhaa koko ajan, että minun pitäisi nyt jäädä sairaslomalle ja mennä terapiaan. Jossain kohtaa oli myös varma, että mieheni on alkoholisoitunut, koska mies innostui erilaisista erikoisoluista ja maisteli niitä 1-2viikossa. Silloin etsi jo jonkun vieroitushoitolaitoksen yhteystiedot miestäni varten.
Näihin kaikkiin sitten yrittää puuttua ja ”auttaa”, koska emme itse näe ongelmiamme. Lisäksi tätä tapahtuu monissa pienissä arkipäiväisissä jutuissa. Ihan kaikkeen yrittää tunkea lonkeronsa. Yleensä parhaiten auttaa se, kun sivuutan neuvon ja teen kuin itse haluan enkä kiinnitä huomiota mussutukseen.
Älä ole heidän kanssaan tekemisissä. Asia ratkaistu.