Psykoosi lääke
Kellään kokemusta sellaisesta lääkkeestä kuin reagila? Olen etsinyt tietoa psykoosi lääkkeistä ja vaikuttaa siltä etteivät ne ole kauhean turvallisia, olenko oikeassa? Sivuvaikutuksia on iso määrä
Kommentit (24)
Jos on psykoosissa, lääke on turvallisempi kuin olla ilman lääkettä.
Toisille se sopii ja toisille ei. Psykoosilääkkeet ovat hyvin tärkeä osa psykoosin hoitoa. Ilman lääkkeitä voi psykoosi uusiutua.
Olen kokeillut reagila, muttei sopinut minulle. Lisäsi aloitekykyä, mutta lisäsi ahdistusta.
Tämä ei tarkoita, että lääke ei sovi sinulle. Voi hyvin olla että se on juuri oikea lääke hoitamaan sinun oireitasi.
Juu, eihän ne kovin turvallisilta vaikuta. En tuosta nimenomaisesta reagliasta tiedä, en tiedä kellään tutulla olleen sitä.
Itselleni on tyrkytetty olantsapiinia ja abilifyä, mutta en ole uskaltanut edes kokeilla. Olen aika herkkä lääkeaineille ja en ymmärrä muutenkaan ajatusta, että minun pitäisi olla loppuelämä "psykoosinestolääkityksellä". Kun edellinenkin psykoottinen episodi kesti niin vähän aikaa, aiheutti niin vähän harmia, ja meni ohi muutamissa tunneissa ilman ulkopuolista apua tai lääkkeitä ihan sillä, että ymmärsin olevani harhainen ja päätin hengitellä ja rauhoittua.
Monilla ystävillä ja tuttavilla on lääkitys ja ymmärrän kyllä heitä, heidän psykoosinsa on johtaneet itsemurhayrityksiin. Onneksi eivät ole onnistuneet. Rakkaat ystävät. Herkät, tunteelliset, taiteelliset ja ajattelevaiset ihmiset.
Yhden henkilön olantsapiinin aloituksen näin. Maha paisui parissa päivässä kuin ois ollu viimesillään raskaana, mistä hoitaja kehtas vielä: "Ootko varma ettet oo raskaana?". Hän ei pystynyt nukkumaan myöskään.
Ystäväni, kun aloitti abilifyn, tuli tosi levottomaksi. Lihoi kovasti kun yritti rauhoittaa itseään syömällä, mutta luonteessa en ole muuten huomannut eroa. On ihan oma itsensä.
Toinen ystävä käytti sitä abilifyä, mutta sitten jättikin lääkkeet ottamatta ja meni aivan sekopäiseen maaniseen tilaan...
Kolmas käyttää zyprexaa ja en huomaa kans muuta eroa kuin lihonut/turvonnut. Ei kuulemma ääniäkään vie pois, mutta niitä on helpompi sietää.
Neljäs ollu vuosikaudet serenasella ja on tyytyväinen, joutu kokeileen kyllä aika monet mömmöt, ennenko löyty sopiva. Vaan ei oo ollu osastoreissuja ja eikä itsemurhayrityksiä jotain 10 vuoteen enää...
Kannattaa varmaan miettiä mihin sitä lääkettä tarvii ja sen mukaan harkita, kannattaako aloittaa. Koska lopettaminen voi sitten ajaa kyllä psykoosiin sellaisenkin, jolla ei ennen lääkkeen aloittamista ole mitään sellaisia tiloja ollut. Näitä kun tunnutaan määräävän aika helposti nykyään vähän vaikka mihin
Reagila 1,5mg sopii minulle. Yritettiin nostaa, kun aamut on vaikeita. 3mg auttoi siihen, mutta tuli valtava ahdistus vielä 4 viikon jälkeen niin laskettiin takaisin 1,5mg. Syön ihan mielellään estolääkkeenä, kun psykoosi ollut kolme kertaa. Aiemmin lopetin lääkkeen parannuttuani, mutta juu ei kiitos neljännelle psykoosille. Olanzapin ja Abilify ollut myös käytössä. Toiselle sopii toinen ja vaikka Reagila minua ahdistaisi, ei välttämättä sinua. Tsempit.
Paras olla ilman, jos suinkin pystyy. Noilla antipsykooteilla on mittavat haitat.
Tänään Reagila aloitus. Saapi nähdä miten toimii, todella vähän netistä löytyy kokemuksia kyseisestä lääkkeestä
Mitä tahansa nappeja mielummin kuin uusi psykoosi.
Syön risperidon ja aikaisemmin kokeiltu abilify ja zyprexa. Zyprexa nosti painoa valtavasti ja abilifyn kokeilu aiheutti uuden psykoosiepisodin. Risperidon ihan ok vaikka lisää ruokahalua ja paino vieläkin noussut. Olin psykoosin jälkeen vuoden pois töistä ja nyt olen palannut vähän aikaa sitten töihin takaisin. Tosin teen vain nelipäiväistä viikkoa mutta jaksamisen kannalta parempi näin.
Psykoosissa kesti toipua kyllä pitkään ja olin monta kuukautta sairaalassa. Nyt ei harhoja ja olen ihan okei kunnossa. Virallisesti lääkäri suosittelee että söisin risperidonia 5 vuotta ja nyt on mennyt vähän alle 2 vuotta. Ajattelin kyllä että voisin aikaisemmin kokeilla lopettamista. Ei ole mikään terveellinen lääke.
Vierailija kirjoitti:
Jos on psykoosissa, lääke on turvallisempi kuin olla ilman lääkettä.
Yleensä kun puhutaan psykoosilääkkeestä tarkoitetaan estolääkitystä ettei psykoosia tulisi. Eri asia kuin lääkitys psykoosin aikana.
Lääkäri laittoi repseptin.Ketipinor 100mg.
Aamulla 100mg.Päivä 100mg ilta 300mg.
Kyllä psykoositkin tuhoaa aivoja. Kovalevy on kovilla jokaisessa psykoosissa. Lääkkeissä on todella mittavat sivuvaikutukset, mutta pitää löytää mahdollisimman sopiva lääkitys. Niitä joutuu sitten syömään loppu ikänsä. Mutta olkaa tyytyväisiä että nykyään sentään on lääkkeitä, ennen vanhaan kokeiltiin kaiken maailman kallon poraamista ja lobotomiaa, kuumia kylpyjä ja muuta kamalaa.
Itselläni on reagila toiminut hyvin psykoosiin ja en ole kärsinyt mistään haittavaikutuksista. Erittäin hyvä lääke verrattuna moneen muuhun lääkkeeseen mitä vuosien varrella kokeiltu.
Nosto