Onko teitä painostettu lukioon? Kuinka kävi?
Nuori ei ole innoissaan lukiosta, mutta suku ”painostaa”. Äitinä olen kahden vaiheilla. Nuori hakenut nyt ammattikouluun ja lukioon.
Itsekin pidän lukiota hyvänä tienä, mutta parikin ystävääni ovat sanoneet, että olivat todella väärässä juurikin tällaisten ajatusten kanssa ja nuoresta kuoriutui ammattikoulussa innokas opiskelija, kun sai opiskella alaa, joka kiinnosti. Ovat myös molemmat jatkaneet opintoja. Luin, että vain enää noin puolet menee lukioon. Taidan olla ihan alkukantainen ajatusteni kanssa. Pilaanko painostuksella nuoren elämän?
Kommentit (27)
Nykyään on yleisempää painostaa alisuoriutumaan. Opot haluaisi kaikista ammattikoululaisia ja lähihoitajia.
Painostettiin ja pidettiin itsestäänselvänä että kaikki sinne mennee, ku kaikki muutkin on sen käyny. Lopetin sen heti ku täytin 18.
Kyllä minulle ain annettiin ymmärtää että kaikkihan sinne menee; en mennyt, en olisi ollut siellä viikkoa varmaan jos olisin pakolla vääntäytynyt, vihasin peruskoulua jo ihan tarpeeksi. Kävin sitten myöhemmin kuitenkin iltalukion.
Et tietenkään pilaa nuoren elämää pakottamalla, mutta vaikeutat/hidastat jos hällä olis kiinnostava ala amiksesta tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle ain annettiin ymmärtää että kaikkihan sinne menee; en mennyt, en olisi ollut siellä viikkoa varmaan jos olisin pakolla vääntäytynyt, vihasin peruskoulua jo ihan tarpeeksi. Kävin sitten myöhemmin kuitenkin iltalukion.
Iltalukio on hyvä paikka.
Mua painostettiin. Mutta menin amikseen, sähkärilinjalle. Oli kyllä siihen aikaan kovin karsinta radio ja tv asentajien jälkeen. Leipureilla muuten yhtä kova.
Olin toiseksi paras ja tekuun, vuotta myöhemmin opistoon. Nyt yli 7 tonnin liksalla jäämässä eläkkeelle. Tuleva eläke yli 3 tonnia
Pikkuveli alistui painostuksen alla. Lukio neljässä vuodessa ja kanditutkinnolla työelämään. Surkea liksa koko työuran ja eläke sitä myötä. Tuleva eäke alle 1700.
Nää meidän valinnat oli 70 luvun alkupuolella.
Nykyään amis reitti tarjoaa usein paremmat tulot kuin lukio. Ja samat jatkomahdollisuudet kuin lukio.
Anna nuoren valita oma tiensä.
Ihan omasta halusta hain ja pääsin lukioon pian 12 vuotta sitten, sillä halusin siellä esimerkiksi aloittaa ranskan ja espanjan kielten opiskelun. Nyt opiskelen ranskan kieltä pääaineenani Helsingin yliopistossa ja mua on alkanut kiinnostamaan yliopistossa ollessani myös psykologia ja harmittaa, että kävin lukiossa vain ainoan psykologian pakollisen kurssin. Ehkä nää psykologian perusopinnot avoimen yliopiston kautta kompensoi sen jotenkin.