Kun soitat ambulanssin, pitääkö tietää osoite (liikenneonnett,
Tuli vaan mieleen, että en minä ainakaan tiedä läheskään kaikkia tien nimiä kotikaupungissani... En edes työmatkan varrelta. Toisessa ketjussa joku sanoi, että häke tenttaa jopa kadun numeroa
Mitä jos on onnettomuus, eikä hajuakaan tien nimestä? ja ei se tien nimi näy kuin tien alkupäässä
Kommentit (13)
No sit kannattaa tottakai jättää soittamatta. Otat vaan tapahtumapaikalta muutaman kuvan ja ehkä videopätkän ja pistät facebookiin. Sit jatkat matkaa. Kyllä joku joka tietää kadun nimen soittaa häkeen
Hae kännykkään 112 -appi, se lähettää koordinaatit.
Miten luulet että apu pääsee oikeaan paikkaan jos et tiedä kertoa missä apua tarvitaan? Aika monessa kännykässä on nykyään paikannusominaisuus/ karttasovellus ja jos sinulle ei ole, toivottavasti jollakulla muulla paikallaolijalla on.
Muistuu mieleen, kun Vuolijoella muutama vuosi sitten kaatui muualta tulleiden eläkeläisten bussi. Joku kertoi televisiohaastattelussa, että ongelma oli, se, että porukka ei tiennyt missä olivat, kun oli vielä yö.
Onhan noita tapauksia, että on kerrottu että Kirkkokadulla, mutta ei kaupunkia. Pitää muistaa, että häkeillä on iso alue ja Kirkkokatuja on paljon.
Mä olen soittanut kerran häkeen kun edellä ajava auto ajoi seilaiten käyden välillä toisella kaistalla ja olin oudolla alueella. En oikein tiennyt tarkkaan missä olin, mutta näin kylteistä tien numeron ja siitä saivat sitten pääteltyä ja puhelun aikana tulikin kyltti missä oli tyyliin Helsinki 100 km Hevonkukku 21 km.
Kadun nimet on usein uskomattoman huonosti merkitty. Sen tajuaa vasta vieraspaikkakuntalaisena, kun etsii jotain paikkaa ja joutuu kartan avulla katsomaan, missä on. Jos sinulla on älypuhelin, google maps tai joku karttapalvelu voi auttaa, jos saat itse paikallistettua sijaintisi.
Kyllä.täytyy.tietää osoite. Soitin lähellä asuvan mummelin luo kiireisen ambulanssin. En paniikissa muistanut kadun nimeä ja ambulanssi meni ensin väärään paikkaan. (Onneksi mummeli selvisi, vaikka hänen sisäinen lämpötilansa oli vain 25 astetta muistaakseni?)
Kyllä ne tenttaa osoitteen, ei riitä katu ja paikkakunta ja suunnilleen tässä x ja y kulmassa vaan vaaditaan numero. Kerran olen soittanut onnettomuudesta siten, että tiesin tien numeron ja sen, miten kaukana suunnilleen olin tien alkupäästä, mutta se ei riitä, pitää olla tarkka tieto. Ja kerran meidän pihaan tuli todella vihainen ambulanssihenkilökunta huutamaan sitä, että taloja ei ole merkitty ohjeiden mukaan. Ihmettelin, että miten niin kun meillä on numero sekä tienvieressä postilaatikossa että talon seinässä eikä ole soitettu apua. Kuulemma hakivat taloa, jonka numero oli 88 kun meillä 108 ja se oli meidän vika, että ei löytynyt.
Ymmärrän, että häken olisi erittäin hyvä tietää tarkka osoite. Mutta vähän ihmetyttää, eikö niillä ole käytössä edes Googlea. Sillä saa parissa minuutissa aika hyvin selvitettyä, jos kertoo esim. jonkun maamerkin tai jopa kaupan. Tai aiemman risteyksen ja suunnan mihin suuntaan siitä ja arviolta matkan.
Olen tehnyt töitä, jossa on pitänyt opastaa muita tai itse mennä annettujen tietojen perusteella vieraisiin paikkoihin. Tarkka osoite on ehdottomasti paras, mutta kyllä muillakin tiedoilla löytää itselleen tarkan osoitepaikan kohtuullisen nopeasti, jos on tietokone ja netti nenän ääressä. Usein paljon nopeammin kuin jos paikan päällä oleva lähtee etsiskelemään sitä osoitetietoa jalan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:22"]
Ymmärrän, että häken olisi erittäin hyvä tietää tarkka osoite. Mutta vähän ihmetyttää, eikö niillä ole käytössä edes Googlea. Sillä saa parissa minuutissa aika hyvin selvitettyä, jos kertoo esim. jonkun maamerkin tai jopa kaupan. Tai aiemman risteyksen ja suunnan mihin suuntaan siitä ja arviolta matkan.
Olen tehnyt töitä, jossa on pitänyt opastaa muita tai itse mennä annettujen tietojen perusteella vieraisiin paikkoihin. Tarkka osoite on ehdottomasti paras, mutta kyllä muillakin tiedoilla löytää itselleen tarkan osoitepaikan kohtuullisen nopeasti, jos on tietokone ja netti nenän ääressä. Usein paljon nopeammin kuin jos paikan päällä oleva lähtee etsiskelemään sitä osoitetietoa jalan.
[/quote]
Häkessä opetetaan selvittämään kohde soittajalta, joka on paikanpäällä, koska se on lähes poikkeuksetta selvillä sekunneissa. Pari minuuttia on todella pitkä aika, jos on oikea hätä ja ennen kuin tiedetään minne mennä, ei ambulanssi voi lähteä liikkeelle.
Siellä on sovellukset, joilla näkee missä on. Kun kerrot vaikka minkä paikkakuntien välillä, he jo voivat ehdottaa mitä kylttejä on ollut. He eivät ala kuitenkaan ehdottaa ennen kuin on selvä, että soittajalta ei saa muuten tietoa. Ehdottamalla tieto ei ole spontaani ja voi johtaa soittajan arvailuun, joka voi aiheuttaa ylimääräistä viivettä.
Tarkoitatteko, että jätätte ambulanssin soittamatta, jos ette tarkkaa osoitetta tiedä?
Hei haloo, valoja päälle nyt! Kyllä osoitteen voi selvittää häken avustuksella, kunhan suuntaa tietää. Liikenneonnettomuudesta voi kyllä ilmoittaa ja pyytää apua, vaikka ei tiedä muuta kuin " nelostieltä käännyin Jyväskylän jälkeen vasemmalle ..."
Mitä sillä tarkalla osoitetiedolla tekee, jos hälytysyksikkö ajaa kuitenkin ohi? Niin kävi meillä, kun hälytyksen saaja ei tuntenut soittajan nimeä vaan päätteli, että se on varmaan tuo seuraava talo eikä edes katsonut numeroita.
Ei tarvi tietää osoitetta. Itse jouduin kerran soittamaan tienpäällä häkeen, tiesin tiennumeron ja kerroin että olin matkalla paikasta a paikkaan b, hetki sitten ohitin kyltin jossa luki paikka c.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:34"]Hae kännykkään 112 -appi, se lähettää koordinaatit.
[/quote]Puhelu 112:een lähettää aina koordinaatit, mikäli puhelimessa on GPS. Joka tapauksessa tukiasemillakin saadaan paikka melko tarkalleen selville.
Osoite tietenkin kannattaa sanoa jos sen tarkalleen tietää.
Totta kai on parempi, jos osoitteen tietää. Mutta ei kai sitä ambulanssia voi soittamattakaan jättää siksi, ettei tiedä/muista tien nimeä. Varmaan huonoin vaihtoehto olisi arvata osoite ja sanoa sitten se arvaus. Sijainnin voisi yrittää kuvailla suhteessa johonkin yksiselitteiseen paikkaan, siis tyyliin "Käpykylän Shelliltä kilometri keskustaan päin samalla tiellä".
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:34"]Hae kännykkään 112 -appi, se lähettää koordinaatit. [/quote]Puhelu 112:een lähettää aina koordinaatit, mikäli puhelimessa on GPS. Joka tapauksessa tukiasemillakin saadaan paikka melko tarkalleen selville. Osoite tietenkin kannattaa sanoa jos sen tarkalleen tietää.
[/quote]
ja sitten kun joku on kadoksissa niin puhelinta ei voi paikantaa???? Tällaisia juttujahan on jatkuvasti