Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En löydä ruokavaliota, mitä pystyisin noudattamaan

Vierailija
16.03.2022 |

Minulla ei ole mitään käsitystä normaalista syömisestä. Olin ennen syömishäiriöinen ja nyt vain lihava. Minulla on yleensä suuri tahdonvoima ja motivaatio, mutta en pysty noudattamaan ruokaohjelmaa. Tuntuu, että se ei ole sopiva. On paljon helpompi olla syömättä mitään kuin rajoittaa jotain. Enkä tiedä mihin aikoihin syödä. Minulle tulee heti aamupalan jälkeen nälkä, mutta sitten päivällisen jälkeen olen ihan ähky. Olisi edes säännöllinen vuorokausirytmi, mutta teen kolmivuorotyötä ja opiskelen niin mitään säännöllisyyttä elämässäni ei ole. Minulla on myös hirveä stressi koko ajan. Tuntuu, että olen menettänyt otteen kaikesta ja tulen epäonnistumaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen huomannut paremmaksi rajoittaa aikaa kuin ruokia, joten lopetin iltasyömisen. Ei tosin taida toimia vuorotyöläisellä. Sinuna lopettaisin murehtimisen opiskelujen ajaksi ja odottaisin aikaa, kun stressi helpottaa.

Vierailija
2/4 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää opetella syömään tavallisesti, vailla mitään ruokavaliota. Ruokavaliot on muutenkin ihan perseestä, varsinkin jos on syömishäiriötaustaa. Suosittelen ravitsemusterapeuttia ja varmaan ihan terapeuttiakin, niin saisit tuota syömishäiriötäsi käsiteltyä. 

Syöminen ja paino ei ole ihmisen onnistumisen tai epäonnistumisen mittareita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse mitään ruokavaliota, syömishäiriöt saavat alkunsa juuri tuosta ajattelusta. Syöt vain lautasmallin mukaan säännöllisesti, sen ei tarvitse olla sama aika kuin päivätöissä olevilla vaan esim. 6 tunnin välein.

Vierailija
4/4 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen syömishäiriö sulla oli? Syömishäiriöisille usein suositellaan täsmäsyömistä, eli että syödään tasaisesti 3-4 tunnin välein. Siinä ei olekaan ideana puuttua ruoan ravitsemukselliseen sisältöön oikeastaan mitenkään, toki lautasmallia voi käyttää apuna jos haluaa, mutta pääpaino on siinä että kiinnitetään huomiota tasaiseen syömiseen ja siihen, että syödään niin paljon että on kylläinen olo, mutta ei kuitenkaan ähky.

Tämä oli itselleni toipumisvaiheessa todella merkityksellinen vinkki, sillä omat nälkäsignaalit oli aivan sekaisin eikä vuosien syömisen rajoittamisen jälkeen ollut mitään käsitystä siitä mitä on normaali syöminen. Vuorotyöläisellä tällainen voi toki olla vaikeampi toteuttaa, mutta jos mahdollista niin suosittelen kokeilemaan. Jos on historiaa syömisten rajoittamisesta, niin en kyllä suosittele esim. tuota pätkäpaastoa, rajoittaminen lähtee helposti lapasesta uudestaan.