Onko pakko jäädä äitiyslomalle heti jos kunto on hyvä?
Olen luokanopettaja eikä työni ole kovin rasittavaa. Äitysloma alkaisi kaksi viikkoa ennen joululomaa. Voinkohan tehdä ne kaksi viikkoa silti (minimipäivärahalla), jos kuntoni on hyvä. Jäisin sitten vasta viikolla 37 pois. Loistosijainen pystyisi aloittamaan joulun jälkeen.
Tietääkö joku onko tällanen mahdollista?
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:19"]
Äitiyslomallehan ei ole päkko jäädä ollenkaan. Voit käydä töissä vaikka koko ajan, jos onnistut ajoittamaan synnytyksen työajan ulkopuolelle.
Ongelma on siinä, että jos kuitenkin skus aiot aloittaa loman, työnantajasi tulee haluamaan tietää mahdollisimman tarkkaan etukäteen, milloin se alkaa. Ei mitään että jos jaksan niin sillain ja jos enniin tällain tai ehkä joku välimuoto. Sijainen täytyy palkata ajoissa aloittamaan tiettynä päivänä. Voitko olla avarma, että tulet olemaan hyväkuntoinen ja jaksava?
[/quote]
Kyllä työajalla voi synnyttää - ihan palkallista vapaata saisi ;)
Käsittäkseni lain mukaan äitiyslomalle pitää jäädä kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa.
Voit tehdä ne kaksi viikkoa minimiäitiysrahalla, mutta ne luonnollisesti kuitenkin "kuluvat" äitiyslomapäivistäsi. Todennäköisesti työnantajasi ei kuitenkaan suostu järjestelyyn, liian suuri riski.
Minä olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja myös käyn töissä, laskettuun aikaan vajaa kuukausi. Työnantajalle asia oli ok, mutta lain mukaan en saa työskennellä kahta viikkoa ennen laskettua aikaa enkö kahta viikkoa lapsen syntymän jälkeen. Tää on siis laki, vaikka itse kykenisikin. Samoin minulla on tällä hetkellä oikeus lähteä töistä just silloin kun huvittaa, samoin työnantajalla on oikeus passittaa mut kotiin. Eli voit työskennellä, mutta työnantajasi suostumuksella :)
Kiitos kaikille tiedoista! Nyt uskallan ainakin alkaa harkita asiaa ja myöhemmin rehtorille ehdottomaan. Sijaista ei kuitenkaan palkattaisi sille kahdelle viikolle: muut opettajat pitäisivät ot-tunteina tai avustajia palkattaisiin yksittäisille tunneille.
Olisi kiva saada vetää joulujuhlaesitykset, arvioinnit ja muut loppuun ja jäädä sitten pois töistä.
Eihän niistä vauvoista tietysti koskaan tiedä.
t. ap
Äitiyslomallehan ei ole päkko jäädä ollenkaan. Voit käydä töissä vaikka koko ajan, jos onnistut ajoittamaan synnytyksen työajan ulkopuolelle.
Ongelma on siinä, että jos kuitenkin skus aiot aloittaa loman, työnantajasi tulee haluamaan tietää mahdollisimman tarkkaan etukäteen, milloin se alkaa. Ei mitään että jos jaksan niin sillain ja jos enniin tällain tai ehkä joku välimuoto. Sijainen täytyy palkata ajoissa aloittamaan tiettynä päivänä. Voitko olla avarma, että tulet olemaan hyväkuntoinen ja jaksava?