Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvojen kastattaminen / kirkkoon liittäminen oikein?

Vierailija
20.08.2015 |

Suomessa vallitsee uskonnonvapaus. Onko mielestänne oikein kastaa / liittää uskonnolliseen yhteisöön lapsi, jolla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä asiasta itsenäistä päätöstä? 

Itse pidän lapsen uskonnolliseen yhteisöön liittämistä lapsen kaltoinkohteluna. Olen itse ateisti, eikä minua haittaisi, jos oma lapseni päättäisi liittyä uskonnolliseen yhteisöön. Kunhan se olisi vain oma itsenäinen valinta. Toivoisin, että tämä toimisi myös toiseen suuntaan.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän minä kärsin kastamisesta?? En mitenkään. Jotenkin hassu ajatus että lasten pitäisi saada itse päättää kaikesta kun täällä kuitenkin moititaan sitten sellaista kasvatustyyliä että annetaan niiden lasten päättää kaikesta. Kirkosta voi erota ja varsinkaan evankelisluterilainen kirkko ei ole mitenkään radikaali uskonlahko, eli siihen on helppo liittyä ja helppo erota. No harm done.

Vierailija
42/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:09"]

No, lapsihan voidaan myös yhtä lailla erottaa kirkosta, jos hän itse niin haluaa.

[/quote]

No kun ei voida, vaan siihen kyllä vaaditaan sitten vanhempien suostumus.

[/quote]

Tiedän monta vanhempaa jotka eivät ole antaneet nuoren erota kirkosta. Harmittaa tosi paljon noiden nuorten puolesta varsinkin kun käyvät töissä koulun ohessa ja joutuvat maksamaan kirkollekin vielä rahaa.

Eivätkä nuo vanhemmat ole mitään himouskovaisia, enemmänkin taitavat olla tapauskovaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä kaikki, kirkon valta murenee koko ajan ja satuolentojen vaikutus arkeemme siinä samalla.

Upeaa!

Vierailija
44/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:12"]

Minä en kastanut lasta, koska en uskonut lapsikasteeseen. Ja toisaalta ajattelin, että jos hän tulee myöhemmin uskoon, niin se kasteella käyminen on merkityksellinen juttu. Pienenä hän kävi seurakunnan kerhossa ja rukoili, että isänsä tulisi uskoon <3 Koulussa on osallistunut uskonnonopetukseen ihan normaalisti ja hoitanut sen kunnolla niin kuin muutkin aineet, vaikka se lapsenusko on mennyttä. Riparinkin suostui käymään, kun leiri oli houkuttelevassa paikassa, mutta ei loppupeleissä halunnut kasteelle.

Ei ole minun asiani pakottaa lasta kirkkoon, jos hän ei itse usko. Enkä itsekään usko samalla tavalla kuin kirkko opettaa, joten en ole itsekään kirkon jäsen, vaikka Jumalaan uskonkin.

Omassa seurakunnassani (jossa en ole vuosiin käynyt) oli silloin tällöin kaste ja se oli osa normaalia jumalanpalvelusta. Kasteessahan ihminen liitetään myös seurakunnan jäseneksi ja tuntui hyvältä, että siellä paikalla oli oikeasti ne seurakunnan ihmiset, jotka tuntevat kastetun ja jotka iloitsevat hänen puolestaan, että hän on löytänyt Jeesuksen. Suomalaisessa kastetilaisuudessa paikalla on lauma sukulaisia, jotka eivät itsekään usko ja koko tilaisuus on epäpyhää teeskentelyä.

[/quote]

Tällaisia uskovaisia itse asiassa arvostan eniten. Sellaisia, jotka ovat oikeasti funtsineet näitä asioita, tulleet johonkin lopputulokseen eivätkä kuitenkaan pakkosyötä sitä muille. :)

ap

Vierailija
45/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt saataisiin tuo sukuelinten silpominen ensiksi kiellettyä ja lopetettua joiltakin uskonnollisilta yhteisöiltä. Kastamisongelmiin voisi vaikkapa sitten paneutua.

Vierailija
46/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:00"]Kyllä. Se on yhtä oikein kuin se, että ei kasta lasta. Mistä sen tietää, vaikka se lapsi haluaisi kuulua kirkkoon ja kristilliseen yhteisöön? Oletko kysynyt?
[/quote]
Mutta jos kastamaton lapsi kuolee se joutuu helvettin kaikkien sbortoitujen soliöiden seuraksi. Tahdotko oikeasti lapsellesi sitä, itse voit valita paikkasi iäisyydessä mutta perisynnin alaisella lapsella ei ole vaihtoehtoina vanhempien valinnan mukaan kuin ikuinen elämä paratiisissa tai helvetin tuskissa.
Siis jos niin pienenä kuolee ettei itse ole parannudta tehnyt, ja vaikka olisikin niin pitää olla kastettu.
Espanjalaiset ryöväsivät inkat pitäen panttivankinaan heidän kuningastaan saivat huoneen täyteen kultaa, mutta eivät silti vapauttaneet inkakuningasta, koska olivat hänen sielustaan huolissaan. Kastoivat hänet antoivat synninpäästön js tappoivat.
Muutama kymmenen vuotta maan päällä ei ole mitään verrattuna ikuisuuteen paratiisissa saati että kastamattomina kuolleiden lasten tavoin kärsisi ikuisestibhelvetin piinaa.
Kuulostan provolta, mutta minulle on lapsena jo jotkut saarnaajat näin opettaneet, siis miksi em uskoisi.

Vierailija
47/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:55"]

Suomessa vallitsee uskonnonvapaus. Onko mielestänne oikein kastaa / liittää uskonnolliseen yhteisöön lapsi, jolla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä asiasta itsenäistä päätöstä? 

Itse pidän lapsen uskonnolliseen yhteisöön liittämistä lapsen kaltoinkohteluna. Olen itse ateisti, eikä minua haittaisi, jos oma lapseni päättäisi liittyä uskonnolliseen yhteisöön. Kunhan se olisi vain oma itsenäinen valinta. Toivoisin, että tämä toimisi myös toiseen suuntaan.

[/quote]

Minä olen suomea puhuva suomalainen.  Onko teistä oikein, että opetan tulevaa vauvaani puhumaan suomea? Eikö olisi parempi antaa hänen itse päättää aikuisena mitä kieltä alkaa puhumaan?

Vierailija
48/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:00"]Kyllä. Se on yhtä oikein kuin se, että ei kasta lasta. Mistä sen tietää, vaikka se lapsi haluaisi kuulua kirkkoon ja kristilliseen yhteisöön? Oletko kysynyt? [/quote] Mutta jos kastamaton lapsi kuolee se joutuu helvettin kaikkien sbortoitujen soliöiden seuraksi. Tahdotko oikeasti lapsellesi sitä, itse voit valita paikkasi iäisyydessä mutta perisynnin alaisella lapsella ei ole vaihtoehtoina vanhempien valinnan mukaan kuin ikuinen elämä paratiisissa tai helvetin tuskissa. Siis jos niin pienenä kuolee ettei itse ole parannudta tehnyt, ja vaikka olisikin niin pitää olla kastettu. Espanjalaiset ryöväsivät inkat pitäen panttivankinaan heidän kuningastaan saivat huoneen täyteen kultaa, mutta eivät silti vapauttaneet inkakuningasta, koska olivat hänen sielustaan huolissaan. Kastoivat hänet antoivat synninpäästön js tappoivat. Muutama kymmenen vuotta maan päällä ei ole mitään verrattuna ikuisuuteen paratiisissa saati että kastamattomina kuolleiden lasten tavoin kärsisi ikuisestibhelvetin piinaa. Kuulostan provolta, mutta minulle on lapsena jo jotkut saarnaajat näin opettaneet, siis miksi em uskoisi.

[/quote]

Koska jumalaa ei ole olemassa on ihan turha pohtia tätä sen enempää.

Voit siis elää elämäsi ihan rauhassa, se sadistinen satuolento ei sinua kiusaa.

Vierailija
49/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:55"]

[/quote]

Minä olen suomea puhuva suomalainen.  Onko teistä oikein, että opetan tulevaa vauvaani puhumaan suomea? Eikö olisi parempi antaa hänen itse päättää aikuisena mitä kieltä alkaa puhumaan?

[/quote]

Äidinkieltä tarvitaan, uskontoa ei.

Vierailija
50/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:14"]

Mitenhän minä kärsin kastamisesta??

[/quote]

Siten, että kirkon jäsenmäärä ei vastaa sen todellista kannatusta, ja sen yhteiskunnallinen asema nostetaan liian korkealle sen vuoksi. Jolloin me kaikki joudumme kärsimään "aito avioliitto"-aivopieruista ja vastaavista yrityksistä vaikuttaa lainsäädäntöön jonkun satukirjan pohjalta.

Vierailija
51/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:18"]

Kunhan nyt saataisiin tuo sukuelinten silpominen ensiksi kiellettyä ja lopetettua joiltakin uskonnollisilta yhteisöiltä. Kastamisongelmiin voisi vaikkapa sitten paneutua.

[/quote]

Maailman ongelmat eivät kulje sarjaportin läpi. Niitä voidaan ratkoa ihan yhtä aikaa. Keskity sinä niihin sukuelimiin jos koet sen itsellesi tärkeäksi.

Vierailija
52/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusipa vanhempi tai ei, hän siirtää elämänkatsomuksensa lapsilleen. Olisihan ihan luonnotonta kasvattaa lapsi eri elämänkatsomukseen kuin mitä itsellä on, eikä se ole oikeastaan edes mahdollista. Tämä on varmasti myös lapsen itsetunnon ja turvallisuuden kannalta hyvä asia.

Vahingollista on vasta se, jos kodin ilmapiiri on vihamielinen tai halveksuva omasta elämänkatsomuksesta poikkeavia kohtaan. Tai vanhemmat eivät salli lapsiensa tutustuvan ja pohtivan muita elämänkatsomuksia.

Lapsen uskonnottomuus tai kirkkoon kuulumattomuus on vanhemman valinta siinä missä kirkkoon liittäminenkin.

Minä kuulun kirkkoon ja lapseni myös kastettiin. He ovat monin tavoin hyötyneet tästä järjestelystä. Poikani kuitenkin päätti jo melko nuorena liittyä toiseen kristilliseen kirkkoon. Ajattelin, että tuo ajatus menee ohi ja hän lopetti jankkaamisen, kun lupasin hänen saavan itse valita 2 vuoden kuluttua. Yläasteikäisenä hän sitten vaihtoi uskontoa. Nyt hän on lukiossa, kohta jo täysi-ikäinen, ja edelleen tuon kirkon aktiivijäsen. Hänellä on siellä paljon hyviä ystäviä ja hän harkitsee vakavissaan papin uraa.

Tein oikein, kun annoin hänen valita.

Vierailija
53/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen uskoo kristinuskon olevan totuus, niin miksi hän ei kastaisi lastaan? Oman maailmankatsomuksensa mukaanhan hän tekisi vääryyttä lastaan kohtaan mikäli jättäisi kastamatta. Tämä on mielestäni vähän sama kuin vaikka kasvissyönti. Jos on vakaumukseltaan kasvissyöjä, niin on luonnollista että myös jälkikasvu elää perheen elämäntyylin mukana. Eivät lapset voi elää tyhjinä tauluina koko elämäänsä, he eivät ole valinneet myöskään kansallisuuttaan, kotipaikkaansa tai muutakaan vastaavaa. Toki vanhempien tulee ymmärtää, että ymmärryksen lisääntyessä lapsi voi valita oman tiensä.

Vierailija
54/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tulee lukita kellariin, etteivät saa mitään vaikutteita.

Vierailija
55/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:30"]Lapset tulee lukita kellariin, etteivät saa mitään vaikutteita.
[/quote]
Vinkattu, fobba tulee käymään pian