Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvojen kastattaminen / kirkkoon liittäminen oikein?

Vierailija
20.08.2015 |

Suomessa vallitsee uskonnonvapaus. Onko mielestänne oikein kastaa / liittää uskonnolliseen yhteisöön lapsi, jolla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä asiasta itsenäistä päätöstä? 

Itse pidän lapsen uskonnolliseen yhteisöön liittämistä lapsen kaltoinkohteluna. Olen itse ateisti, eikä minua haittaisi, jos oma lapseni päättäisi liittyä uskonnolliseen yhteisöön. Kunhan se olisi vain oma itsenäinen valinta. Toivoisin, että tämä toimisi myös toiseen suuntaan.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:00"]

Kyllä. Se on yhtä oikein kuin se, että ei kasta lasta. Mistä sen tietää, vaikka se lapsi haluaisi kuulua kirkkoon ja kristilliseen yhteisöön? Oletko kysynyt?

[/quote]

Pointtina on se, että tietää ei voi ilman sitä, että lapsi ilmaisee oman tahtonsa (kypsemmällä iällä). Tietysti varhaislapsuudessa saattaa indoktrinoinnin johdosta uskoa kritiikittömästi vanhempien suoltamaan liturgiaan :)

ap

Vierailija
22/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ei ole oikein, mutta käytännössä en näe siitä aiheutuvan vahinkoa lapselle kunhan saa sitten vapaasti erota jos tahtoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo. Muuten en näkisi asiassa ongelmaa, mutta lapsi/nuori ei voi erota kirkosta ilman huoltajansa suostumusta. Ja kirkkoon kuuluminen tuo taloudellisia velvoitteita. Eli voi käydä niin että vaikkapa 17-vuotias tienaa ja joutuu maksamaan kirkollisveroa, vaikka olisi uskonnoton vakaumukseltaan. Tämän luulisi olevan ihmisoikeuksienkin vastaista!

Vierailija
24/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkähullua liittää lapsi johonkin yhteisöön. Liittykööt itse jos haluaa.

Minä vihasin lapsena jokaista kirkossakäyntiä; uskomattoman tylsää paskapuhetta ja virrenveisuuta -GRRR!!!

Vierailija
25/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään haittaa siitä ei ainakaan ole.

Vierailija
26/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta ei ole oikein koska lapsen mielipidettä ei ole kysytty asiaan. Eihän Suomessa voi lasta liittää mihinkään puolueeseenkaan, miksi siis pitäisi saada liittää kirkkoon.

Kirkkoon kuuluvat lapset eivät myöskään saa valita ET:n ja uskonnon välillä koulussa.

Vierailija
27/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein. Ei mihinkään muuhunkaan aatteelliseen järjestöön voi liittää ihmisiä ilman heidän omaa suostumustaan.

Vierailija
28/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:04"]

No minusta ei ole oikein koska lapsen mielipidettä ei ole kysytty asiaan. Eihän Suomessa voi lasta liittää mihinkään puolueeseenkaan, miksi siis pitäisi saada liittää kirkkoon.

Kirkkoon kuuluvat lapset eivät myöskään saa valita ET:n ja uskonnon välillä koulussa.

[/quote]

Tässäkin hyvä pointti. Olen muuten sitä mieltä, että pitäisi luoda kaikille yhteinen uskonto- ja elämänkatsomustieto-oppiaine.

ap

Vierailija
29/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan uskonnonvapauden vuoksi on hyväksyttävää että kristitty perhe kastaa perheensä jäsenen.

Vierailija
30/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:01"]

Kyllä. Se on yhtä oikein kuin se, että ei kasta lasta. Mistä sen tietää, vaikka se lapsi haluaisi kuulua kirkkoon ja kristilliseen yhteisöön? Oletko kysynyt?

[/quote]

Pointtina on se, että tietää ei voi ilman sitä, että lapsi ilmaisee oman tahtonsa (kypsemmällä iällä). Tietysti varhaislapsuudessa saattaa indoktrinoinnin johdosta uskoa kritiikittömästi vanhempien suoltamaan liturgiaan :)

ap

[/quote]

Samoin kuin he uskovat kaiken muunkin, esim. ateistisen maailmakuvan.

Vierailija
31/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:08"]

Nimenomaan uskonnonvapauden vuoksi on hyväksyttävää että kristitty perhe kastaa perheensä jäsenen.

[/quote]

Niin, se uskonnonvapaus ei koske lapsia vai?

Vierailija
32/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella vanhemmalla on oikeus kasvattaa lapsensa oman maailmankatsomuksensa mukaisesti. Niin ap:llä kuin ei-ateisteillakin.

Vierailija
33/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lapsihan voidaan myös yhtä lailla erottaa kirkosta, jos hän itse niin haluaa.
Itse olen kastettu, enkä kärsi siitä vaikka en olecedes mikää kiihkouskovainen. Se tuntuu enemmänkin perinteeltä. Ei se lapsi siinä itseasiassa kärsi eikä se elämää muuta onko lapsi kirkon kirjoissa vai ei.

Vierailija
34/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi en sitten saa lapseni nimissä äänestää? Ei ole varmastikaan lapseni sanonut sinulle tai kenellekään muulle että ei halua äänestää.

Vierailija
35/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:09"]Jokaisella vanhemmalla on oikeus kasvattaa lapsensa oman maailmankatsomuksensa mukaisesti. Niin ap:llä kuin ei-ateisteillakin.
[/quote]

Kasvatus on eri asia kuin pakotetut taloudelliset velvoitteet.

Vierailija
36/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:04"]Pähkähullua liittää lapsi johonkin yhteisöön. Liittykööt itse jos haluaa.

Minä vihasin lapsena jokaista kirkossakäyntiä; uskomattoman tylsää paskapuhetta ja virrenveisuuta -GRRR!!!

[/quote]
Mä tykkään virsien laulamisesta vaikken uskovainen olekaan :D niustä tulee turvallinen ja rauhoittava olo kun niitä sanoja miettii ja kuuntelee. Monissa on kauniita sävellyksiä.

Vierailija
37/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:09"]

No, lapsihan voidaan myös yhtä lailla erottaa kirkosta, jos hän itse niin haluaa.

[/quote]

No kun ei voida, vaan siihen kyllä vaaditaan sitten vanhempien suostumus.

Vierailija
38/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kastanut lasta, koska en uskonut lapsikasteeseen. Ja toisaalta ajattelin, että jos hän tulee myöhemmin uskoon, niin se kasteella käyminen on merkityksellinen juttu. Pienenä hän kävi seurakunnan kerhossa ja rukoili, että isänsä tulisi uskoon <3 Koulussa on osallistunut uskonnonopetukseen ihan normaalisti ja hoitanut sen kunnolla niin kuin muutkin aineet, vaikka se lapsenusko on mennyttä. Riparinkin suostui käymään, kun leiri oli houkuttelevassa paikassa, mutta ei loppupeleissä halunnut kasteelle.

Ei ole minun asiani pakottaa lasta kirkkoon, jos hän ei itse usko. Enkä itsekään usko samalla tavalla kuin kirkko opettaa, joten en ole itsekään kirkon jäsen, vaikka Jumalaan uskonkin.

Omassa seurakunnassani (jossa en ole vuosiin käynyt) oli silloin tällöin kaste ja se oli osa normaalia jumalanpalvelusta. Kasteessahan ihminen liitetään myös seurakunnan jäseneksi ja tuntui hyvältä, että siellä paikalla oli oikeasti ne seurakunnan ihmiset, jotka tuntevat kastetun ja jotka iloitsevat hänen puolestaan, että hän on löytänyt Jeesuksen. Suomalaisessa kastetilaisuudessa paikalla on lauma sukulaisia, jotka eivät itsekään usko ja koko tilaisuus on epäpyhää teeskentelyä.

Vierailija
39/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:09"]No, lapsihan voidaan myös yhtä lailla erottaa kirkosta, jos hän itse niin haluaa.
Itse olen kastettu, enkä kärsi siitä vaikka en olecedes mikää kiihkouskovainen. Se tuntuu enemmänkin perinteeltä. Ei se lapsi siinä itseasiassa kärsi eikä se elämää muuta onko lapsi kirkon kirjoissa vai ei.
[/quote]

Mutta se on väärin, että vanhemmalla on oikeus pitää lapsi kirkon jäsenenä tämän tahdosta riippumatta. Ja jäsenyydestä aiheutuu taloudellisia velvoitteita.

Vierailija
40/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein, eikä raamatussa käsketä /neuvota kastamaan lapsia, siksi minunkaan lapsia ei kastettu, vaan saavat mennä aikanaan aikuiskasteelle jos tulevat henkilökohtisesti uskoon:) t. Uskova kristitty