Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvojen kastattaminen / kirkkoon liittäminen oikein?

Vierailija
20.08.2015 |

Suomessa vallitsee uskonnonvapaus. Onko mielestänne oikein kastaa / liittää uskonnolliseen yhteisöön lapsi, jolla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä asiasta itsenäistä päätöstä? 

Itse pidän lapsen uskonnolliseen yhteisöön liittämistä lapsen kaltoinkohteluna. Olen itse ateisti, eikä minua haittaisi, jos oma lapseni päättäisi liittyä uskonnolliseen yhteisöön. Kunhan se olisi vain oma itsenäinen valinta. Toivoisin, että tämä toimisi myös toiseen suuntaan.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:30"]Lapset tulee lukita kellariin, etteivät saa mitään vaikutteita.
[/quote]
Vinkattu, fobba tulee käymään pian
[/quote]

Ok, pistän kaffepannun porisee.

Vierailija
2/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:08"]

Nimenomaan uskonnonvapauden vuoksi on hyväksyttävää että kristitty perhe kastaa perheensä jäsenen.

[/quote]

Niin, se uskonnonvapaus ei koske lapsia vai?
[/quote]

Koskee ja lapsi harjoittaa vanhempiensa valitsemaa uskontoa vapaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa jauhaa

Vierailija
4/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasteessa lirutetaan vettä vauvan päähän ja loitsutaan jotakin, se on ihan vaaratonta ja mielestäni okei. Jos pieni poikavauva silvotaan - ympärileikataan - saman ikäisenä, minusta se on törkeää. Puhumattakaan tyttöjen silpomisesta. Vesi ei muuta ketään, jos vaikka myöhemmin ajattelisi toisin, mutta ympärileikkus on silkkaa sadismia. 

Vierailija
5/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palsta-ateistimme kirjoittaa noin halveeraavaan sävyyn muiden uskosta? Vaikka ei itse usko, on hyvien tapojen mukaista kunnioittaa toisten vakaumusta. Usko ei tee kenestäkään tyhmää, mutta on pelastanut monia itsemurhalta tai päihdehelvetistä. Vaikka onkin epärationaalista, usko voi auttaa elämään parempaa elämää ja pääsemään yli mahdottomilta tuntuvista vaikeuksista.

Vierailija
6/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen liittää kirkkoon, niin kannattaa ainakin katsoa sisätiloista joku paikka, niin pysyy sateelta suojassa. Ruokkiminen toki onnistuu helpommin ulkoseinään liitetyn lapsen kanssa, kun ei tarvitse huolehtia kirkon aukioloajoista.

Vierailija
7/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:01"]

Pointtina on se, että tietää ei voi ilman sitä, että lapsi ilmaisee oman tahtonsa (kypsemmällä iällä). Tietysti varhaislapsuudessa saattaa indoktrinoinnin johdosta uskoa kritiikittömästi vanhempien suoltamaan liturgiaan :)

ap

[/quote]

Minä laitoin lapseni pianotunnille, vaikka ei itse ilmaissut halua. Kummilapseni vanhemmat liittivät poikansa futisseuraan jo taaperona. Yksi lapsistamme laitettiin partioon heti, kun ikää oli riittävästi, vaikkei lapsi tiennyt mikä partio on. Aika moni toiminta tai harrastus on vanhempien valinta.

Kyllä minusta seurakunnan päiväkerhot ja monet muut toiminnat on ihan hyviä lapselle. Vähän vanhempana voi sitten valita itse harrastuksiaan. Yleensä jos vanhemmat ovat pikkulapsen osalta päättämättömiä, ei se taapero osaa itse tehdä valintoja. 15 vuotiaana on enää vaikea ruveta pianistiksi, jos ei siihen mennessä ole tehnyt mitään sen eteen. Monet eri tehtävissä menestyneet ovat sitä osittain sen ansiosta, kun vanhemmat ovat valinneet jonkun harrastuksen, vaikka odotukset menestyksestä tuskin on valinnan taustalla.

Vierailija
8/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 02:20"]

Jos lapsen liittää kirkkoon, niin kannattaa ainakin katsoa sisätiloista joku paikka, niin pysyy sateelta suojassa. Ruokkiminen toki onnistuu helpommin ulkoseinään liitetyn lapsen kanssa, kun ei tarvitse huolehtia kirkon aukioloajoista.

[/quote]

Ristiliitos?

Vierailija
9/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille uskonnoille, sekä aatteille K-18 ja lapsen aivopesu rangaistavaksi teoksi.

Vierailija
10/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikein, että Suomessa eräs friikkilahko saa laillisesti silpoa poikavauvojen sukuelimet?

Vierailija
11/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 02:29"]

Onko oikein, että Suomessa eräs friikkilahko saa laillisesti silpoa poikavauvojen sukuelimet?

[/quote]

Se vastaa nykyisiä WHOn suosituksia. En kieltäisi.

Vierailija
12/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:12"]

Tällaisia uskovaisia itse asiassa arvostan eniten. Sellaisia, jotka ovat oikeasti funtsineet näitä asioita, tulleet johonkin lopputulokseen eivätkä kuitenkaan pakkosyötä sitä muille. :)

ap

[/quote]

Minkä takia sitten kutsut kastetta kaltoinkohteluksi? Onko mielestäsi todellakin parempi elää kastamattomana perheessä, jossa todellisuudessa kuitenkin ollaan ankaran uskovaisia vai kastettuna perheessä, jossa ei koskaan uskonnosta puhuta? Katsos kun nämäkin ovat vaihoehdot. Ei kastamattomuus takaa sitä, etteikö lasta saatettaisi lyödä kuvainnollisesti Raamatulla päähän eikä kaste sitä, että häneltä vaaditaan uskomista.

Kaste on pelkkä seremonia. Jos et usko sen sisältöön, niin ei se veden tiputtaminen päähäsi vaikuta mitenkään.

Vierailija
13/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:35"]

Olisihan ihan luonnotonta kasvattaa lapsi eri elämänkatsomukseen kuin mitä itsellä on, eikä se ole oikeastaan edes mahdollista.

[/quote]

Maailmassa on lukuisia perheitä, joissa puolisoilla on eri uskonnot ja lapsi saatetaan opettaa vain toiseen niistä, jopa sen "vääräuskoisen" kannustamana.

Vierailija
14/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:55"]

Suomessa vallitsee uskonnonvapaus. Onko mielestänne oikein kastaa / liittää uskonnolliseen yhteisöön lapsi, jolla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä asiasta itsenäistä päätöstä? 

Itse pidän lapsen uskonnolliseen yhteisöön liittämistä lapsen kaltoinkohteluna. Olen itse ateisti, eikä minua haittaisi, jos oma lapseni päättäisi liittyä uskonnolliseen yhteisöön. Kunhan se olisi vain oma itsenäinen valinta. Toivoisin, että tämä toimisi myös toiseen suuntaan.

[/quote]

Minä olen suomea puhuva suomalainen.  Onko teistä oikein, että opetan tulevaa vauvaani puhumaan suomea? Eikö olisi parempi antaa hänen itse päättää aikuisena mitä kieltä alkaa puhumaan?
[/quote]

Et taida kuitenkaan liittää häntä kaksikuukautisena Suomenkieliset ry:hyn, joka kerää jäsenmaksuja myös alaikäisiltä (mutta joita sinä et nuoresi puolesta maksa), ja jonka edustajaa kuullaan aika ajoin ties missä asioissa, vaikka yhdistyksen rasistista ja nurkkakuntaista näkökulmaa suurin osa sen jäsenistäkään ei jaa.

Vierailija
15/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
16/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 03:26"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:12"]

Tällaisia uskovaisia itse asiassa arvostan eniten. Sellaisia, jotka ovat oikeasti funtsineet näitä asioita, tulleet johonkin lopputulokseen eivätkä kuitenkaan pakkosyötä sitä muille. :)

ap

[/quote]

Minkä takia sitten kutsut kastetta kaltoinkohteluksi? Onko mielestäsi todellakin parempi elää kastamattomana perheessä, jossa todellisuudessa kuitenkin ollaan ankaran uskovaisia vai kastettuna perheessä, jossa ei koskaan uskonnosta puhuta? Katsos kun nämäkin ovat vaihoehdot. Ei kastamattomuus takaa sitä, etteikö lasta saatettaisi lyödä kuvainnollisesti Raamatulla päähän eikä kaste sitä, että häneltä vaaditaan uskomista.

Kaste on pelkkä seremonia. Jos et usko sen sisältöön, niin ei se veden tiputtaminen päähäsi vaikuta mitenkään.

[/quote]

Tässä threadissa on kyllä tullut väittämäsi vastaisesti ilmi monta epäreilua asiaa, jotka seuraavat tämän "pelkän seremonian" johdosta. Lapsi joutuu maksamaan kirkollisveroa omista tuloistaan. Lapsi joutuu osallistumaan tunnustukselliseen uskonnonopetukseen koulussa. Lapsi tukee valtionkirkkoinstituutiota ilman tahtoaan.

ap

Vierailija
17/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:09"]

No, lapsihan voidaan myös yhtä lailla erottaa kirkosta, jos hän itse niin haluaa.

[/quote]

No kun ei voida, vaan siihen kyllä vaaditaan sitten vanhempien suostumus.

[/quote]

Meillä on tällä hetkellä ongelmana juuri tämä. Lapset haluaisivat erota kirkosta, minulle se olisi ok, mutta isä ei anna lupaa.

Vierailija
18/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin aivopestä lasta luulemaan, että on jumalia ynnä muuta yliluonnollista.

Vierailija
19/55 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:55"]

[/quote]

Suomen valtio tilkitsee alijäämäistä budjettiaan lainanotolla. Uuden hallituksen leikkauksetkaan eivät edes puolittaisi budjettivajetta. Lainan joutuvat maksamaan lapsemme, joilla ei ole mahdollisuutta tehdä asiasta itsenäistä päätöstä. Silti massoja kerätään leikkausten vastaiseen suurmielenosoitukseen Helsinkin. Onko se mielestäsi oikein?

Vierailija
20/55 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Se on yhtä oikein kuin se, että ei kasta lasta. Mistä sen tietää, vaikka se lapsi haluaisi kuulua kirkkoon ja kristilliseen yhteisöön? Oletko kysynyt?