CIPRALEX!!!
Joo, eli nyt olisi tälläinen kysymys lääkkeestä enemmän tietäville.
Olen syönyt cipralexiä 15 mg annoksella nyt vähän reilu 4 vuoden ajan.
Viimeisen (noin) vuoden ajan olen kuitenkin vähän löysäillyt lääkkeen ottamisen suhteen ja välillä jättänyt lääkkeen ottamatta kolmeksikin päiväksi. Ei ongelmaa. Kuitenkin heti aivotsäppien ja heikon olon iskiessä olen ottanut lääkkeen ja sähköiskut ovat kadonneet. Kuukauden ajan minua kuitenkin on ahdistanut ihan kaikki, mutten ole osannut yhdistää sitä siihen, etten ota lääkettä kovin säännöllisesti. Nyt olen viimeiset viisi päivää syönyt lääkettä säännöllisesti aamuisin, ja tänään huomasin oloni jotenkin pöhnäiseksi? Aivan kuin ajatus ei oikein kulkisi kunnolla. Ahdistuskin katosi. Voiko nämä kaksi kyseistä asia johtua siitä, että olen nyt pitkästä aikaa alkanut syödä lääkettä ilman taukoja?
Ja juu, kyllä tiedän ettei ole järkevää leikkiä lääkkeillä. Kiitos hirmuisesti kaikille asiallisille vastaajille!
Kommentit (11)
Elä missään nimessä tuhoa aivojasi tuolla lääkkeellä!!! Kun vähän googlettaa asiasta ja varsinkin englanninkielisenä löytyy paljon tutkimustuloksia ja tietoa siitä kuinka pitkällä käytöllä ihmiset on muuttunu vihannekseksi käytettyään kys.lääkettä.
Juu, suunnitelmissa olisi lääkkeen lopetus. Nyt vaan mietin, johtuuko viimeaikaiset ongelmat mielialassani tästä lääkkeestä.
On mahdollista, että ahdistus johtuu lääkkeen vähenentämisestä (oireet palaavat), se voi olla lopetukseen liittyvä oire (vieroitusoire), kun noita muitakin on. Tai se voi olla sattumaa. Ei kukaan voi tietää.
Voisi johtua tuosta ailahtelevasta käytöstä. Vähennä annostusta asteittain, mutta ota kumminkin päivittäin, niin elimistö tottuu vähennykseen. Näin minulle lääkäri neuvoi kun muinoin lopetin. Lopulta söin 5mg useamman kuukauden ja lopetin kokonasn
Mä napsin aikoinaan tollai ja siitä vasta kamala olo tuli! Ja sanotaan mitä sanotaan, niin mut tuo lääke pelasti <3
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:47"]Mä napsin aikoinaan tollai ja siitä vasta kamala olo tuli! Ja sanotaan mitä sanotaan, niin mut tuo lääke pelasti <3
[/quote]
Siis niin, ettet syönyt päivittäin? Minulla ei ole ikinä ollut taipuvaisuutta määrittelemättömään ahdistukseen ja pelästyin jo, olinko tulossa hulluksi. Siitä ahdistus vaan kasvoi. Helpottaa vähän tietää, että lääkkeen epäsäännöllinen syönti voi aiheuttaa moista. :)
Paha olo yms voi ja todennäköisesti johtuukin vieroitusoireista (itselläni oli tosi pahat vieroitusoireet). Ahdistus voi johtua joko vieroitusoireista tai masennuksen pahenemisesta (kai käyt terapiassa tms ettet romahda heti ilman lääkkeitä) Pöhnäinen olo voi taas johtua ihan vaan siitä että olet ollut esim 4 päivää ilman lääkeainetta kun sitten yhtäkkiä nappaatkin 15 mg. lääkettä (10 mg on kuitenki se yleisin aloitusannos joten aikamoinen piikki..) Elimistö joutuu taas sopeutumaan vieraaseen aineeseen. Yleensä lääkkeiden aloitukseen liittyy erilaisia fiiliksiä ja tuo väsynyt, pöhnäinen olo on just yks tavallisimmista. Todella yleinen Cipralexissä. Myös ahdistus on yksi alkuvaiheen oireista joten tuo lääkkeillä leikkiminen voi myös ruokkia ahdistusta. Jos tahdot ominpäin lopettaa niin suosittelen lämpimästi asteittaista ja rauhallista etenemistä. Itse lopetin Cipralexin 4 vuoden syönnin jälkeen niin, että kolme viikkoa 10 mg ja kolme viikkoa 5 mg, sitten kokonaan pois.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:05"]Paha olo yms voi ja todennäköisesti johtuukin vieroitusoireista (itselläni oli tosi pahat vieroitusoireet). Ahdistus voi johtua joko vieroitusoireista tai masennuksen pahenemisesta (kai käyt terapiassa tms ettet romahda heti ilman lääkkeitä) Pöhnäinen olo voi taas johtua ihan vaan siitä että olet ollut esim 4 päivää ilman lääkeainetta kun sitten yhtäkkiä nappaatkin 15 mg. lääkettä (10 mg on kuitenki se yleisin aloitusannos joten aikamoinen piikki..) Elimistö joutuu taas sopeutumaan vieraaseen aineeseen. Yleensä lääkkeiden aloitukseen liittyy erilaisia fiiliksiä ja tuo väsynyt, pöhnäinen olo on just yks tavallisimmista. Todella yleinen Cipralexissä. Myös ahdistus on yksi alkuvaiheen oireista joten tuo lääkkeillä leikkiminen voi myös ruokkia ahdistusta. Jos tahdot ominpäin lopettaa niin suosittelen lämpimästi asteittaista ja rauhallista etenemistä. Itse lopetin Cipralexin 4 vuoden syönnin jälkeen niin, että kolme viikkoa 10 mg ja kolme viikkoa 5 mg, sitten kokonaan pois.
[/quote]
Moi. Käyn kyllä terapiassa. Ja huomenna menen tapaamaan lääkäriäkin psykiatriselle poliklinikalle jonka kanssa alamme miettiä lääkityksen muuttamista (vaihtoa, laskua tai lopettamista).
Lääkkeestä oli pitkään minulle todella iso apu. Pitää nyt nähdä mitä tuleman pitää.
Kiitti kaikille. :)
Up