Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni iäkäs potilas jää loppuiäkseen vuodepotilaaksi, kun kuntoutusta ei tarjota?

Vierailija
15.03.2022 |

Meillä isovanhempi kaatui, mursi luita, joutui sairaalaan. On nyt ollut sairaalassa yli kuukauden.

Hänellä olisi vielä edellytykset kuntoutua kävelykuntoon, kun saisi kuntoutusta. Nyt hän ei pääse edes ylös sängystä itse edes istumaan. Käsien voima ja liikeradat heikentyneet niin, ettei pysty itse esim paloittelemaan ruokaansa.

Olemme pyytäneet kuntoutusta. Sairaalasta todetaan, että ei heidän osastolla sellasta ole. Olemme yrittäneet itse käydä päivittäin auttamassa syömisessä, juttelemassa, ohjanneet käsien jumppaamisessa jne. Mutta kuulemma ei saa olla paikalla kuin puoli tuntia.

Vaari ei ehdi siinä ajassa edes syödä.

Hoitajat ei pilko ruokaa, ei syötä, eivät jutustele. Vaari piristyy silminnähden, kun käymme paikalla. Mutta ei puoli tuntia riitä. Hän alkaa laitostua, kun ei voi tehdä muuta kuin tuijottaa kattoon.

Kuinka paljon meillä on vanhainkodeissa vuoteenomina vanhuksia, jotka olisivat voineet kuntoutua normaaliin elämään, jos olisi kuntoutettu, avustettu, keskusteltu?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni. Surullista.

Vierailija
2/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissamme on akuutti ortopedinen kuntoutusosasto. Siellä lähes kaikki oki vanhoja. Kuulostaa hyvältä, mutta ei siellä varsinaista kuntoutusta saa. Fysioterapeutin tapaa ehkä kerran viikossa eikä ne hoitajat kuntoutuksen muutakin siten, että patistavat liikkeelle itse.

En sitten tiedä. Mielestäni tuollaisessa pitäisi olla jokaiselle 1 tunti yksilöllistä kuntoutusta joka päivä fysioterapeutin toimesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan kauheaa seurata. Ennen sairaalaan joutumista hän asui omillaan, ei ollut kuin verenpainelääke, muuten terve. Oli kiinni ajassa, aktiivinen ihminen.

Nyt virikkeiden puutteiden vuoksi on alkanut hourailla, näkee omiaan. Kun käymme paikalla, palaa tähän maailmaan.

Olemme pyytäneet, että saisimme olla hänen luonaan päiväsaikaan pidempään, ei käy. En ymmärrä miksei. Ja jos me emme saa auttaa, miksi hoitajat eivät sitä tee?

Vierailija
4/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissamme on akuutti ortopedinen kuntoutusosasto. Siellä lähes kaikki oki vanhoja. Kuulostaa hyvältä, mutta ei siellä varsinaista kuntoutusta saa. Fysioterapeutin tapaa ehkä kerran viikossa eikä ne hoitajat kuntoutuksen muutakin siten, että patistavat liikkeelle itse.

En sitten tiedä. Mielestäni tuollaisessa pitäisi olla jokaiselle 1 tunti yksilöllistä kuntoutusta joka päivä fysioterapeutin toimesta.

Minun mielestäni myös! Ehdotimme, että palkkaamme itse fysioterapeutin käymään sairaalassa tunnin ajan päivittäin. Sekään ei käynyt.

Vierailija
5/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hommaisin fyssarin sinne käymään säännöllisesti. Maksaa mitä maksaa.

Vierailija
6/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu kaupungissa, jossa asun. Mitä ilmeisimmin kuntoutusyksikön tarkoitus ei edes ole, että potilas jonain päivänä kotiutuisi. Pidetään "kuntoutumassa", kunnes löytyy joku muu laitospaikka tai kuolee. 

Vierailija
7/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni myös! Ehdotimme, että palkkaamme itse fysioterapeutin käymään sairaalassa tunnin ajan päivittäin. Sekään ei käynyt.

Kenelle ei käynyt?

Nostakaa meteli.

Vierailija
8/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaala ei hyväksy. Heillä on kullä fysioterapeutti, kyllä he hoitaa! Fysioterapeutti käynyt vaarin luona kaksi kertaa.

Vierailija
9/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaala ei hyväksy. Heillä on kullä fysioterapeutti, kyllä he hoitaa! Fysioterapeutti käynyt vaarin luona kaksi kertaa.

Sairaala??? Siis kuka niin sanoi? Joku hoitsu, rivilääkäri vai johtava lääkäri?

Ottakaa potilasasiamieheen yhteys.

Vierailija
10/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaala??? Siis kuka niin sanoi? Joku hoitsu, rivilääkäri vai johtava lääkäri?

Ottakaa potilasasiamieheen yhteys.

Näin täytyy tehdä! Hoitaja tämän totesi.

Vierailija
11/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin kyllä kuntoutusta tarjotaan (sitä en tiedä miten laadukasta se on), mutta kaikki suvussa kuntoutusta tarvinneet on niin helkkarin jääräpäisiä, etteivät "sellaiseen hömpötykseen" lähde mukaan, kotiin pitää päästä, eikä sinnekään apua oteta vastaan. Ovat kuvitelleet, että omin voimin, omassa rauhassa jotenkin kuntoutuisivat ja lopulta on sitten ollutkin liian myöhäistä ja ollaan sänkypotilaina loppuikä.

Vierailija
12/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa ei kuntoutusta. Sairaalassa hoidetaan sairautta. Omaisenne pitäisi päästä kuntoutusosastolle. Siihen ja maksuttomaan ja Kela-korvattavaan kuntoutukseen pääsyyn tarvitaan lääkärin lausunto ja kuntoutussuunnitelma. Kovin iäkkäitä ja monivaivaisia ei valitettavasti maksa vaivaa kuntouttaa ja resurssejakin on niukasti jolloin on järkevää suunnata resurssi työikäisiin, nuoriin ja lapsiin. Halutessanne voitte ostaa kuntoutuspalvelun yksityiseltä sektorilta. Sen maksatte sitten omasta pussista tai omainen maksaa itse.

Vierailija
13/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se osasto kuntoutus on ihan vitsi. Kerran viikossa 10min potilaan kanssa. Ei siinä leikkaustoipilas mitään ehdi kuntoutua; tarvittaisiin 1h/pv ja mieluiten 30min kerrallaan. Sängyssä maatessa kunto vaan heikkenee mutta yksin ei pääse ylös eikä uskalla liikkua.

Ja ihmettelen kun aina valitetaan että hoitajilla ei ole aikaa syöttää mutta sitten missään tapauksessa omainen ei saa syöttää ”kun ei ole koulutusta” Ja sitten seuraavassa vartissa ollaan kotiuttamassa jolloin se samainen omainen kelpaakin 24/7 vastuuseen potilaasta.

Vierailija
14/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on ollut aina, ei vain nyt. Kun ikä alkaa 7:lla, kyllä kuntoutusta on erittäin vaikea saada. Ei ole mitään syytä kuntouttaa työtä tekeväksi enää. Raha ratkaisee.

Vierailija
15/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni iäkäs potilas ei hedelmällisessä iässä ollessaan tehnyt niin montaa lasta, että väestö uusiutuisi?

Niinpä. Siksi tässä ollaan.

Vierailija
16/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on ollut aina, ei vain nyt. Kun ikä alkaa 7:lla, kyllä kuntoutusta on erittäin vaikea saada. Ei ole mitään syytä kuntouttaa työtä tekeväksi enää. Raha ratkaisee.

Mutta sehän säästää valtavasti rahaa, jos vanhus pärjää kotonaan itse.

Vierailija
17/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssarihan näyttää ja opettaa ne liikkeet, niitä pitää tehdä ihan itse.

Vierailija
18/18 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siihen saakka kotioloissa asunut ja ilman apuvälineitä kävellyt iäkäs omaiseni lääkittiin reilut pari vuotta sitten tarpeettomalla lääkityksellä osastolla muutamassa viikossa täysin liikuntakyvyttömäksi. Selitykseksi kunnon hurjalle heikkenemiselle tarjottiin perussairauden etenemistä, vaikka tuollainen nopea sairaudenkulku ei ko sairauteen edes kuulu. Kovasti piti tapella, että sain ko lääkityksen jätetyksi pois kun sen olemassaolon lopulta sain tietooni ja siitä onneksi alkoi tilanteen kohentuminen. Pyytämäni fysioterapia ei onnistunut. Jonkinlainen kuntohoitaja oli käynyt katsomassa kerran, mutta kuulemma todennut, ettei omaiseni hyödy passiivisesta liikunnasta. Myöskään jatkohoitopaikassa fysioterapia ei onnistunut, ei edes omakustanteisesti. Kuulemma oli mahdollista vain, mikäli se olisi hoidosta vastaavan toiselta puolelta maata operoivan etälääkärin mielestä potilaalle tarpeellista, ei ollut. Onneksi työnantajani suhtautui myönteisesti siihen, että sain tehdä lyhyempää työaikaa ja käydä lähes päivittäin liki parinsadan kilometrin päässä alkuun voimisteluttamassa ja voinnin kohennuttua kävelyttämässä omaistani, sen verran mihin hoitopaikkojen aikataulut antoivat myöten. Kävelykykyiseksi sitten lopulta toipuikin.  

Hoitopaikoissa proteiinin- ja energiansaanti jää usein niukaksi, mikä hankaloittaa toipumista ja vie osaltaan lihasvoimia. Niukasti syöville ja potilaille, joiden ravinnontarve on esim. toipumisen vuoksi runsaampi on olemassa perusruokavaliota runsaammin energiaa ja proteiinia sisältävä vaihtoehtokin, siitä vaihtoehdosta vain harvemmin kerrotaan. Sairaaloiden valikoimiin kuuluu lisäksi apteekin täydennysravintojuomia ja niiden saantimahdollisuuttakin voisitte kysyä. Ellei onnistu niin kaupan proteiinijuomatkin ovat ihan hyviä vaihtoehtoja, mikäli niiden juominen vaarilta onnistuu ja ne maistuvat.

Tsemppiä!