Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rautainfuusio/menkat/hormoonikierukka?

Epä-toivoinen
15.03.2022 |

Hei,

Taustaa: menkat kestävät 7-10 päivää, päivinä 2-7 syön Cyklokapronia (14vuotiaasta asti) noin 20-25 tabl/pv. Eli hurjalla yliannostuksella. Näiden 10pv jälkeen taukoa on 10-16 päivää ja sama p*ska alkaa alusta. Vuodan kuin seula, supertamponeista alle tunnissa jne. Vessassa pitäisi juosta kokoajan, nukkuminen tehdään kellon kanssa ettei sänky lainehdi jne. Cyklokapron auttaa jonkinverran. Olen kokeillut myös naprokseenia ja diklofenaakkia, ei juuri muutosta. Minua on kuvattu ettei ole myoomia/polyyppeja, kahdesti suihkutettu kohtu keittoliuoksella tarkemman tutkimuksen takia. Tutkittu on verenvuototekijät, perinnölliset hyytymistekijät, von Willebrandin tauti jne - kaikki negaa. Tätä on suvussa, äitillä, tädillä, siskolla samaa.

Olen ikäni syönyt rautaa sen minkä vatsa kestää (= ei kestä). Hemoglobiini OK, ferritiini 14 (alle 30 yleensä tarkoittaa, että varastorauta on loppu). Olen väsynyt, nukkuisin kellon ympäri, jatkuvasti öklö olo, oksennan vähän väliä, voimaton, levottomat jalat jne kaikki oireet täsmäävät..
Pienen kinuamisen jälkeen sain ferritiinistä lähetteen sisätautilääkärille, jonka kanssa todettiin ferritiinitason johtuvan runsaista menkoista. Olisin päässyt (!!) rautainfuusioon, mutta ensin pitäisi kokeilla hormoonikierukka. Mutta..

Olen nuorempana kokeillut pillerimerkit maan ja taivaan väliltä, ja niistä tulin itsetuhoiseksi, turposin +10kg, masennusta, itkua ja raivareita jne jne. Pillerit eivät edes auttaneet vuotoon merkittävästi, vaan söin silti Cyklokapronia ja pian minulla olikin sekä kohonnut verenpaine että aurallinen migreeni, mitä ei todellakaan ennen ollut perusterveellä 15v. Molemmat poistuivat pillereiden lopetuksen jälkeen.

Minulle ei kuulemma yritetä enää tuputtaa yhdistelmäehkäisyä, mutta kierukka pitäisi vielä kokeilla. Olen elänyt luomuna pillerikokeilujen yms jälkeen koko ikäni, avomies on käynyt vasektomian eli ehkäisyn tarvettakaan ei ole.
En haluaisi lähteä siihen mahdolliseen helvettiin varsinkin kun kierukkaa ei ongelmien alkaessa saisi itse pois, ja olen tietenkin lukenut kaikki kauhutarinat kohdun seinämän puhkeamisesta asennuksen yhteydessä (minulla kallistunut kohtu eli riski suurempi), iho-ongelmista (nuorempana oli akne johon usea kuuri Roaccutania), painonnoususta (nyttenkin pitäisi tiputtaa), lankojen tuntumisesta seksin aikana, kierukan valumisesta/ulostulosta tamponin kanssa tai spontaanisti jne jne.

Tiedän, että kierukan sanotaan vaikuttavan _enemmän_ paikallisesti, mutta eihän mikään hormonaalinen vaikuta ainoastaan niin, joten sivuoireita saattaa tulla - ja niitä pelottavan usein tunnutaan vähättelevän naisten kohdalla kun se nyt vaan kuuluu kärsiä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa..

Olen tietänyt aina, että lapsia en halua. Nyt olisi enää 3 vuotta kärsittävänä sterilisaation ikärajan täyttymiseen, johon haen jonoon sinä Jumalan päivänä kun täytän 30v! Sterilisaation _ jälkeen_ on nimittäin mahdollista päästä kohdun lämpöpallohoitoon/NovaSureen, sitä ennen oikeastaan ei. Sen jälkeenhän raskautuminen on epätodennäköistä ja vaarallista jne. Tästä lämpöpallohoidosta olen kysellyt niin julkisella kuin yksityisellä, mutta aina naurahdettu että voi kuule, ei sitä tehdä hedelmällisessä iässä olevalle - riippumatta mikä on kantani lapsiasiaan. Eli vielä pitäisi muutama vuosi odotella että saisi nämä molemmat asiat kerralla kuntoon..?

Pitääkö vaan odottaa että aikanaan 30v täytettyään, sterin ja NovaSuren jälkeen saa rauta-arvot viimein kohenemaan ja ikuisesta väsymyksestä ja pitkästä listasta oireita veks? En oikein tiedä edes miksi kirjoitin, olen vain pettynyt ja loppu kaikkeen.

Vierailija
2/2 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, laitettiin kierukka. Vähän tuli painoa lisää mut siinä se. Ferritiini oli 5, pikkuhiljaa noussut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme