Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saatte n. 2-vuotiaanne päiväunille?? Vinkkejä kaivataan!

30.09.2006 |

Miten te muut saatte suunnilleen kaksivuotiaat lapsenne päiväunille? Nyt olisi ihan konkreettiset vinkit tarpeen! Monenko tunnin päästä aamuherätyksestä uni tulee? Nukkuuko omassa sängyssään vai missä? Minkälaiset nukkumaanmenorutiinit? Kauanko nukkuu?

Meillä on mennyt ihan mahdottomaksi tuo päiväunille saaminen sen jälkeen kun tutti jäi pois. Siitä on nyt kohta kaksi viikkoa, ja sen jälkeen nukahtaminen on joka kerta kestänyt (jopa tunteja, pienimmilläänkin n. 45 min.) ja useana päivänä en ole saanut lasta ollenkaan päiväunille (kuten tänään)! Alkaa olo olla aika epätoivoinen, kun päivän ainoa lepohetki on menetetty ja sen tilalle on tullut äärimmäisen stressaava tunteja kestävä nukutus!

Rutiineista pyrin pitämään mahdollisimman hyvin kiinni - eli heräillään seitsemän aikoihin, aamupäivällä ulkoilua (mahdollisimman väsyttävää sellaista), lounas n. klo 12 ja sen jälkeen n. tunti rauhallista puuhailua, lähinnä kirjojen lukua sylissä. Sitten omaan sänkyynsä nukahtamaan unilelujen kanssa, itse jään ovensuuhun tuolille lukemaan omaa kirjaani. Aikaisemmin (tutin kanssa) tämä toimi hyvin, lapsi nukahti suht nopeasti ja nukkui yleensä sen n. kaksi tuntia. Nyt JOS nukahtaa, en anna nukkua kuin 1,5 tuntia koska muutenkin on nukahtamiset, myös illalla, vaikeampia kuin ennen. Illalla toki nukahtaa helposti sellaisina päivinä kun päiväunet jääneet kokonaan väliin.

Nyt olen ajatellut, pitäisikö päikkäreille koittaa ihan jotain muuta systeemiä, esim. lukea meidän sängyllä lapselle satua toivoen että nukahtaisi siihen. Tuntuu, että ilman tuttia hänen on ihan mahdoton rauhoittua päiväunille. Höpöttää, pyörii, laulaa, lukee kirjaa, kaikkea muuta mutta ei nuku. Toki yritän häntä kehottaa takaisin makuulle ja odottelemaan unen tuloa hiljaa, mutta ei mene perille.

Suurkiitos jos joku viitsii kertoa omista keinoistaan, täällä todella alkaa olla keinot vähissä! Huolestuttaa sekin, mitä tuollainen n. 3-4 tunnin unen häviäminen vuorokaudesta vaikuttaa lapseen... (eli ennen nukkui n. 10 tuntia yössä + 2 tuntia päivällä, joskus tunnin enemmänkin, nyt ehkä n. 9 tuntia yöllä...)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5v lapsi. Ajoittain hänenkin kanssa taistelua, mutta pysyn tiukkana. Kun hän on sisäistänyt sen, että nukutaan, vaikka mitä yrittäisi, ei hän useimminkaan enää temppuile vaan käy suoraan nukkumaan. Eli se, että lapsi tietää sen, että et anna periksi, jo auttaa kummasti uhmaikäisen kanssa.

Meillä herätään 6-7 aikaan. lounas on 11 ja jo 11.30 alan valmistella päikkäreille menoa, viimeistään 12 ollaan sängyssä. Huom. aikaisemmin mentiin vasta lähempänä 13 ja silloin lapsi oli jo yliväsynyt ja kesti kauemmin. olen huomannut, että väsymyksen kanssa on parempi olla hieman etuajassa kuin myöhässä. Ehkä teillä lapsi on jo klo 13 maissa yliväsynyt? Olisko? Ja muutenkin ainakin meillä nukuttaa juuri ruoan jälkeen heti perään paremmin. Eli tuo rauhoittumishetki kirjojen parissa on vähän turha teillä minusta, syö tavallaan sitä uniaikaa. Monet isommat lapsethan, jotka eivät enää nuku päiväunia, viettävät tuollaisen rauhoittumishetken. Minusta se on siis vaihtoehtoinen unelle eikä niinkään sekä että. harva lapsi tarvii niin paljon rauhoittumista. Jos nyt ymmärrän, mitä haen takaa? Ja minä pidän kellosta kiinni välittämättä siitä, mihin aikaan heräilee. Eli heräsi sitten 6,7 tai 7.30, päikkäreille mennään viimeistään 12. Eli valveillaoloaikaa on siis maksimissaan 6 tuntia yleensä vähempi aamuheräämisen ja päikkäreiden välissä. Omassa sängyssä nukkuu unilelun kanssa. Rutiinit: syödään 11, sitten vaipanvaihto, hörppy vettä, unilelun etsintä ja nukkumaan. Olen paikalla kunnes nukahtaa ja nykyään tämä käy todella nopeasti verrattuna aikaisempaan! Yleensä jo viidessä minuutissa uinailee. Nukkuu yleensä 2 tuntia, mikä on minusta hyvä eli klo 12-14. Joskus pitempäänkin, en herätä koskaan. Joskus on nukkunut 15.30 asti! Tosi harvinaista kylläkin. Yöunille mennään 20.00 välittämättä mihin aikaan on päikkäreiltä herännyt ja nukahtaa nätisti. Eli rutiinit ja kellonajat pysyvät muuttumattomina, vaikka lapsi ottaisi esim. huonosti nukutun yön jälkeen univelkoja pois päikkäreitä pidentämällä. Ja usein olen huomannut, että uni lisää unta; mitä enempi ja prempi nukkuu päivällä, sen paremmin myös yöllä. keskimäärin meillä nukutaan yöllä 20-6 eli 10 tuntia ja päivällä 12-14 eli 2 tuntia. Yhteensä 12 tuntia, mikä musta on aika hyvä. Vähempi olisi kauhistus. Teillä tyttö saattaa olla yliväsynyt ja ns nukahtamisen taito kadoksissa. Onhan hänellä unilelu? meillä ainakin korvaamaton. Toivottavasti tästä jotain apua!

Vierailija
2/11 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että meilläkin välistä höpöttää, pyörii sängyssä, kiskoo lakanaa yms. Mutta en reagoi siihen. Olen itse " nukkuvinani" samassa huoneessa ja yleensä kun huomaa, että palautetta eli huomiota ei tule, luovuttaa ja alkaa itsekin nukkua. Eli annatko nukahtamisvaiheessa itse liikaa sanallista yms. huomiota tytölle, joka häiritsisi nukahtamista? ja mietin vielä tuota sinun kirjan lukua? Meillä ainakin on toiminut tuo ns itse muka nukkuminen loistavasti. Kun lapsi luulee, että nukun, hän ei ehkä yritä edes temppuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neidillä (1v.9kk) jäi päiväunet noin 2 viikoksi pois tutista vierottamisen jälkeen. Aina ennen on nukahtanut itsekseen päiväunille minun puuhastellessa keittiössä tai laittaessa pikkusiskoa (6kk) unille. Itsekin ajattelin, että meneekö tässä päivän ainoa rauhallinen hetki - etenkin, kun just sain molemmat lapset nukkumaan yhtä aikaa.

En alkanut tekemään mitään hokkuspokkus -temppuja, koska olimme keväällä saaneet suurella vaivalla neidin oppimaan nukahtamisen ilman nukutusta. Taisi olla kolmas viikko tutista luopumisen jälkeen, kun alkoi taas nukahtamaan päikkäreille. Höpötteli minun tiskaamisen ajan ja kun istahdin kahvikupin ääreen (=hiljaisuus), niin silloin sängyssäkin hiljennyttiin. Välillä rauhoittelen ottamalla kaikista ohjeista huolimatta neidin vähäksi ajaksi sängystä syliin - meillä kun on vauvakin, niin välillä voi olla sylipula ja pieni halittelu auttaa rauhoittumaan unille.

-miisku ja pikkuneidit-

Vierailija
4/11 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleensä nukkunut päikkärit omassa sängyssä(1h), vaunussa vain jos olen ollut menossa jonnekin. Muutama viikko sitten päikkäreille meno alko olla ihan toivotonta, 2tuntia saatto tapella. Yx päivä laitin sitte taistelun jälkeen vaunuun ja aattelin hiukan kävellä ja laittaa sitte takapihalle. Itteäni pukiessa tyttö oli jo nukahtanu vaunuun! Nyt nukkuu sitte päikkärit vaunussa 1,5-2h ja ilman tuttia, joka on öisin(ja muutenkin) käytössä!

herää aamuisin 8 paikkeilla ja menee päikkäreille 13 jälkeen ja yöunille 20-21

Vierailija
5/11 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan kotona päikkäreille laitetaan 12-13 jätetään sänkyyn ja siellä mölisee ja nukahtaa.

aamuisin herää 7

Hoidossa taidetaan mennä jo 11.30 päikkäreille.

meillä ongelmana kun poika juonutpaljon niin herää pian päikkäreitä et pissahätä eikä sitten enää nuku.

Vierailija
6/11 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUURKIITOS teille kaikille vastanneille! Sain noista jo paljon apua ja vinkkejä! Erityisesti lohdutti tuo, että tutista luopumisen jälkeen kolmannella viikolla alettiin taas nukkua, meillä nyt vasta toinen viikko menossa...

Meillä on selkeästi tilanne, että lapsi on KOKO ajan yliväsynyt, ja sen huomaa. Koska nyt on jo siis toista viikkoa ollut aivan liian vähällä unella. Aamuisin hän kuitenkin heräilee itsekseen ihan normaaliin aikaan. Luulen että voi hyvinkin olla noin, että pitäisi vaan laittaa aikaisemmin nukkumaan, eli tuo klo 13 (ja myöhemminkin) voi tosiaan olla liian myöhään. Sitä vaan on tullut myöhäistettyä ihan sen pelossa, että jos ei kumminkaan ole tarpeeksi väsynyt...

Meillä mies nukuttaa juuri noin, että leikkii samassa huoneessa nukkuvaa, mutta sekään ei tällä hetkellä toimi. En sitten tiedä, onko huono, että meillä on eri systeemi miehen kanssa, mutta aikaisemmin ei tässä ole ollut ongelmaa. Nyt vaan tämä huono kierre pitäisi jotenkin saada poikki.

Kiitos vielä ja lisääkin kokemuksia olisi hienoa kuulla!

Vierailija
7/11 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä myös on pieni vauva tuon 2-vuotiaan lisäksi, joten tuo rauhoittumishetki senkin puolesta olisi tosi tarpeen minulle! Koko aikaa en ehdikään siinä tuolilla istuskella, vaan välillä on kannettava vauvaa, vaihdettava vaippoja ym...

Vierailija
8/11 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa molemmat lapset nukkuvat :) Laitoin tänään hiukan aikaisemmin sänkyyn, en vielä tänään ehtinyt paljon aikaistaa, huomenna mennään vielä aikaisemmin. Olin tiukkana enkä reagoinut huuteluihin mitään, ainoa mitä mietin oli potalle pyyntö, meinasin jo antaa periksi mutta onneksi en antanut. Se vaan tuntuu hiukan ristiriitaiselta, kun yritetään noita pottahommia opetella, mutta oli jo selkeästi oppinut käyttämään sitä hyödykseen (kun se oli ainoa pyyntö johon reagoitiin). Jospa se riittäisi kun käydään potalla kerran ennen unille menoa ja taas herättyä.

Huomasin myös, että huutelut vähenivät kun menin kokonaan pois näkyvistä. Kun lähti pois sängystä, vein takaisin. Ainoastaan siihen reagoin, kun lapsi löi päänsä sängynpäätyyn, silloin tietty lohdutin ja otin syliin. Kaiken kaikkiaan aika äkkiä lopulta rauhoittui!

Nyt aion luopua tuosta " tuolinukutuksesta" kokonaan (mikä alun perinkin oli tarkoitus, jotenkin jäi vaan tavaksi kun tuntui toimivan) ja jäädä vaan lähistölle puuhailemaan omiani, niin että lapsi tietää että lähellä ollaan mutta ei näkösällä. Ja tarkkailen että pysyy sängyssä, jos ei pysy, viedään takaisin eleettömästi. Eikä huuteluihin reagoida. Ehkä tämä tästä taas lähtee. Nyt ainakin tuntuu että toivoa on! Kiitos vielä teille :)

Vierailija
9/11 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että tänään oli hyvä päiväunipäivä =)

Meilläkin on poika 2,5v, jolla on ihan mahdoton uhma päällä. Pitikin kommentoida tuohon yhteen viestiin, että meillä on myös aika tarkkaa tuo päikkäreillemenoaika, eli kun herätään aamulla n.07:30, heti ruoan jälkeen klo.12:15 poika on sängyssä. Uskoisin että jos meillekin tulisi tuohon väliin vielä lepohetki, olisi unet " pilalla" . Että kannattaisi melkein kokeilla jatkaa just sitä suoraan ruokapöydästä pissin kautta päiväunille. Enkä muuten usko että pissihätä enää on kun siellä on juuri käyty =) Että hyvä ettet reagoinut, kyllä se tuosta lähtee ;)

Meillä vaihtelee nää unihommat, mutta yleensä poika nukahtaa ihan hienosti omaan sänkyyn. Tietokone on tässä samassa huoneessa ja monesti ollaan tässä niin kauan että poju nukahtaa, tai sitten puuhaillaan kuuloetäisyydellä omiamme. Vaikka kauhea uhma onkin ja kaikkensa yrittää, ollaan tosi jämäköitä näiden asioiden kanssa. Jos kerrankin tekee toisin, esim.päästää vanhempien sänkyyn nukkumaan, taistelu tulee varmasti monena seuraavana päivänä! =)

Eli ei enää " repsahduksia" , lapset on ovelia.

Kaikkea hyvää!

Vierailija
10/11 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos nukutukset sujuvat, piti vain kommentoida että meillä ei enää kahden vuoden jälkeen edes nukuttu päikkäreitä. Kuukauden päivät nukutin väkisin, tunti meni nukutukseen ja illalla toinen mokoma iltaunille mennessä. Nyt meillä herätään yleensä kuudelta aamulla ja nukahdetaan suosiolla seitsemältä illalla. Tämä on toiminut meillä loistavasti, pieni lepohetki pidetään ruuan jälkeen(luetaan tai katsotaan videoita), mutta näin saan itsekin ihan kivan iltavapaan. Ihan kohtapuoleen syntyy meille kyllä vauva, ja vähän jänskättää miten lähtee sujumaan. Jos vauva on iltakukkuja niin olis ihan kiva toisaalta että esikkokin nukkuisi vähän pidempään aamulla, mutta ehkä sen saa toteutettua valvottamalla illalla. Tai sitten tulevat ne päikkärit takaisin kuvioihin. Saa nähdä miten homma lähtee sujumaan!

Päiväkodissahan isotkin lapset yleensä nukkuvat, mutta meillä tämä kotielämä taitaa olla niin leppoisaa ettei väsytä päiväuniaikaan tarpeeksi ja sitten iltanukutuksetkin venyvät.

Vierailija
11/11 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin tyttö yritti jossain välissä käyttää sitä hyväkseen, kylläkin yöunille mennessä. Alkoi siis vaatia potalle. Jos ei ollut ihan vasta käynytkään potalla (oli sellainen kausi jolloin tyttöä ei saanut houkuttelemalla potalle " kokeilemaan" vaan meni just silloin kun oli kunnon pissahätä), niin käytin _kerran_ potalla. Sen jälkeen jos alkoi uudestaan potalle vaatia niin sanoin että vasta kävit kokeilemassa eikä tullut pissaa / tuli pissa eli enää ei voi pissattaa ja nyt nukutaan. Pari päivää jaksoi yrittää (no meillä on suhteellisen sopeutuvainen tapaus tuo tyttö).

-minskuliina