Flunssat pilaavat salikäyntien tulokset ;(
Pakko avautua, kun niin ärsyttää. Käyn siis salilla tavoitteenani lisätä lihasmassaa ja kasvattaa voimaa. No, aina kun saan hyvän salimoodin päälle, että olen parin viikon ajan käynyt 3-4krt salilla, niin minulle tulee flunssa. Flunssa kestää välillä päiviä, välillä yli viikon. Sen jälkeen pitääkin taas aloittaa salilla käynti rauhallisesti.
Tätä on nyt kestänyt kohta puoli vuotta, ja harmittaa kun kehittyminen on jatkuvan flunssan takia h i d a s t a. Syö jotenkin motivaatiotakin todella paljon. Välillä olen treenannut pienestä flunssasta välittämättä, mutta eihän sekään fiksua ole.
Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Mikä tähän voisi auttaa?
Kommentit (21)
Sellainen "koulu- työmatkapyöräily" ei kauheen hyvää kuntoa pidä yllä, lähinnä peruskuntoa, ei kuntoa jolla aloitetaan kova salitreeni. Pyöräilyn ois pitäny olla kovatahtista ja pitkiä matkoja. Käyt liikaa salilla. Ihme tuskatreeniä nykyään. Vaihda sali pari kertaa viikos sauvakävely, voimavesijuoksu, aerobic ja kaks kertaa vko salia.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:12"]Sellainen "koulu- työmatkapyöräily" ei kauheen hyvää kuntoa pidä yllä, lähinnä peruskuntoa, ei kuntoa jolla aloitetaan kova salitreeni. Pyöräilyn ois pitäny olla kovatahtista ja pitkiä matkoja. Käyt liikaa salilla. Ihme tuskatreeniä nykyään. Vaihda sali pari kertaa viikos sauvakävely, voimavesijuoksu, aerobic ja kaks kertaa vko salia.
[/quote]
Montako kertaa pitää sanoa, että en ole salitreeniä aloittanut kovalla tahdilla, vaan pikkuhiljaa lisännyt kertoja ja tehoja?
Mielelläni harrastaisin sellaista liikuntaa josta pidän. Salitreeni nyt vaan sattuu olemaan sellainen, että minulla pysyy motivaatio ja kiinnostus yllä. Tai pysyisi, jos ei tulisi näitä jatkuvia takaiskuja. Aina kun olen muka aloittanut jumpissa käynnin tai lenkkeilyn, olen kyllästynyt niihin kuukaudessa.
Ap
Pistät ehkä itsesi liian koville kuntoosi nähden, jos flunssia tulee usein.
Kokeileppa hankkia ensin vähän kuntoa, eli kevyempää ja pidempikestoista treeniä, lepoa unohtamatta.
Nukun sellaisia 8-10h yöunia ja kuntoni on ihan ok, koska olen aina pyöräillyt paljon. Ja alunperin olen toki salilla aloitellut kevyemmin, jo ihan sen takia että oppisin tekniikat kunnolla.
Varsinaisia lepopäiviäkin minulle tulee 2-4 viikossa, ja lisäksi huollan kehoani venyttelemällä säännöllisesti.
Ap
Saattaa olla ylikuntoa tai sitten jotain seuraavista: sisäilmaongelmia salilla tai kotona, astma, ruoka-aineallergiaa tai -yliherkkyyttä(palkkarit tai maitotuotteet ei sovi). Tossa vaan muutama mahdollinen syy, joista mikään ei välttämättä oo sulla. Mutta joillakin, ei kaikilla, maitotuotteet (rahka) aiheuttavat limaisuutta ja jos käytät niitä proteiinin saantiin salijaksolla, elimistö ei siitä tykkää ja saattaa tulla flunssaa. A-studiossa ollut haastateltava ravitsemusasiantuntijakin myönsi, että joillakin voi näin oireilla (maitokeskustelu keväällä/alkukesästä). Kannattaa siis seurailla esim. ruokavalion vaikutuksia ja käydä tarvittaessa lääkärissä, jos on astman oireita muitakin. Ja voit kysellä salilla muilta, ovatko huomanneet sisäilmassa ongelmia. Valitettavasti nekin ovat faktaa, eivätkä kaikki niistäkään oireile.
Sinulla on siis flunssa kerran kuussa? Ei ole normaalia!
Minulla on flunssa vain 2-3 kertaa vuodessa, mutta ei mene ohi muutamassa päivässä eikä edes viikossa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:34"]
Saattaa olla ylikuntoa tai sitten jotain seuraavista: sisäilmaongelmia salilla tai kotona, astma, ruoka-aineallergiaa tai -yliherkkyyttä(palkkarit tai maitotuotteet ei sovi). Tossa vaan muutama mahdollinen syy, joista mikään ei välttämättä oo sulla. Mutta joillakin, ei kaikilla, maitotuotteet (rahka) aiheuttavat limaisuutta ja jos käytät niitä proteiinin saantiin salijaksolla, elimistö ei siitä tykkää ja saattaa tulla flunssaa. A-studiossa ollut haastateltava ravitsemusasiantuntijakin myönsi, että joillakin voi näin oireilla (maitokeskustelu keväällä/alkukesästä). Kannattaa siis seurailla esim. ruokavalion vaikutuksia ja käydä tarvittaessa lääkärissä, jos on astman oireita muitakin. Ja voit kysellä salilla muilta, ovatko huomanneet sisäilmassa ongelmia. Valitettavasti nekin ovat faktaa, eivätkä kaikki niistäkään oireile.
[/quote]
Et ole niin hyvässä kunnossa kuin luulet. Kyllä tuo kieliin elimistön väsymisestä, jos flunssaa iskee tiuhaan päälle.
Maitotuotteet jätin vasta pois kun huomasin, että sain niistä vatsavaivoja. Allergiasta johtuvaa hengenahdistusta hoidan astmalääkkeillä, mutta tänä kesänä ei ole juurikaan oirehtinut.
Flunssat ovat siis sellaisia pieniä, että on nuha ja kurkku kipeä tai pari päivää yskää. Lisäksi päässä tuntuu sellainen kipeä olo. Vaikea selittää. Kuumetta ei ole koskaan.
Kauanko ylikunnosta toipuminen sitten kestää? Minulla oli yhdessä välissä lähes kuukauden salitauko. Kävin vain tanssitunnilla kerran viikossa. Ei auttanut tähän flunssaongelmaan, ja sen kuukauden aikanakin oli flunssaa :/
Ap
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kol00210 Tässä jotain tietoa ylikunnosta. Käytätkö ap jotain vitamiini- tai hivenaineainevalmisteita? D-vitamiinin, kalaöljyn ja magnesiumin saannit kannattaa varmistaa. Nenäkannu kannattaa myös ottaa päivittäiseen käyttöön. Ja tarkistaa sen astmalääkityksen riittävyys pef-mittauksilla. Joku voi pitää hölynpölynä, mutta mulla on noiden ansiosta muuttunut kahden kuukauden flunssat viikon kestäviksi, vaikka edelleen samassa sisäilmaongelmaisessa yliopistossa opiskelen. Mä siis syön allergialääkkeitä, 100mikrog d-vitamiinia(kesällä 50), 1300 mikrog omega-3:a ja magnesiumia astmalääkkeiden ja nenäsumutteen lisäksi. Niin ja maitotuotteiden käytön lopetin lähes kokonaan samalla. Mulla tosin on lisänä ibs, joten ruokavalio muutenkin ollut pakko muuttaa siihen sopivaksi.
Syötkö tarpeeksi ja monipuolisesti? Oletko alipainoinen? Tupakoitko? Otatko d-vitamiinilisää? Treenaatko aina täysillä, ts. ehtiikö keho palautua missään välissä?
Onko sulta otettu kolpirauhasarvoja? Mulla oli muutama vuosi tuollaista, räkätautia 2vkon välein, jatkuvia poskiontelontulehduksia ja lopulta sain tietää sairastavani kilpirauhasen vajaatoimintaa. Nyt olen syönyt Thyroxinia reilu 5v ja sairastan ehkä kerran-kaksi vuodessa. Treenit kulkee.
Muita ylikunnon oireita minulla ei tunnu olevan, kuin nuo toistuvat flunssat.
Aloitin aika vasta syömään d-vitamiinia ja magnesiumia. Tässä odottelen, jos niillä olisi vaikutusta tähän. Toistaiseksi ei. Syön myös paljon terveellisemmin kuin vaikkapa kaksi vuotta sitten. Tai lähinnä olen kasvisten ja hedelmien määrää lisännyt.
En tupakoi ja olen normaalipainoinen. En treenaa aina täysiä ja kuten sanoin, lepopäiviä on viikossa useampia.
Onko tämä nyt sellainen asia, minkä takia kannattaa lähteä lääkäriin? Jotenkin tuntuu, että kun nämä flunssat eivät mitään kovin voimakkaita ole, että oireet sivuutetaan vain olankohautuksella.
Ap
Mutta toisaalta kuukausittaiset flunssat eivät ole ihan normaalia, vaikka oireet mietoja olisivatkin. Voithan ainakin kysyä terkkarilta, kannattaako varata aikaa. :)
Otata kilpirauhasarvot ennen kuin hoitamaton vajis aiheuttaa muutakin
Peset varmaan aina kädet, kun tulet kotiin? Ja ennen ruokailua myös? Ihmiset koskevat räkäisillä käsillä kauppojen oviin, korttikoneeseen, ostoskärryihin ym. Jos hieraiset vaikka silmiäsi pesemättömillä käsillä kaupassa niin ei ole mikään ihme, että sairastuu..
Kuntosalilla on hauska käydä ja siitä on paljon hyötyä. Kannattaa pitää mielessä että kaikki liikkeet eivät ole hyväksi ja nivelrikko on todella kurjaa kun sitä alkaa olemaan. +40 sitä tulee muutenkin
Juu pesen kyllä käsiä usein. Ja salilla käynnillä pyrin juuri estämään tulevia nivelvaivoja, vahvistamalla niveliä tukevia lihaksia. :)
Kai minä viikon-pari odottelen vielä, jos sillä d-vitamiinilla olisi vaikutusta ja sitten alan varaamaan aikaa lääkäriin/teeveydenhoitajalle. Saa täällä av:llä joku sitten valittaa kun pikku flunssien takia mennään lääkäriin. ;)
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:38"]Ei kai nyt pienen nuhan/kurkkukivun tai yskän takia tarvii olla viikkoo liikkumatta! Voi hyvin käydä kevyillä lenkeillä, ja flunsta parannuttua voi alkaa treenaa taas kovaa.
[/quote]
Kyllä mä olen koulu-/työmatkat pyöräillytkin nuhasta huolimatta. Ja joskus menen salillekin jos on vain esim. nuha, eikä muuten kipeä olo. Turhauttaa vaan tehdä hyvin kevyttä treeniä niin usein.
Ap