Mitä kieltä (kieliä) joudutte käyttämään
Kommentit (21)
Päivittäin puhun suomea ja englantia. Englantia usein enemmän kuin suomea.
Ruotsia ja muita skandinaavisia kieliä kuulen ja luen usein. Saksaa joskus. Näitä en töissä puhu, mutta passiivisesti siis käytän.
Vierailija kirjoitti:
Eniten suomea, toisiksi eniten ruotsia, kolmanneksi eniten engkkua. Virolle olisi kysyntää ainakin yhtä paljon kuin ruotsille, kohtalainen kysyntä olisi myös kiinalle jota en lainkaan osaa ja arabialle jota osaan ihan vähän. Nuo ruotsi ja enkku sujuvat minulta hyvin.
Mielenkiinnosta, tuliko sinulle typo vai kirjoitatko tarkoituksella noin? Yleensä näkee puhekielisesti enkku.
Ruotsia eniten, suomea toiseksi eniten, enkkua päivittäin. Muita harvemmin.
Töissä suomea ja englantia, vapaalla pikkuisen ruotsia ja saksaa, niitä osaan jonkun verran (ruotsia pitäisi osata ihan kunnolla, ymmärrän kyllä, mutten saa puhutuksi, kun ei ole pakko). VIroa ja espanjaa vähän turistitasolla, ymmärrän niitä vähän ja osaan muutaman sanan.
Töissä: suomea 99,5 %, englantia 0,5 % ajasta.
Vapaa-ajalla: englantia 50 %, suomea 40 %, japania 10 %
Vierailija kirjoitti:
Eniten suomea, toisiksi eniten ruotsia, kolmanneksi eniten engkkua. Virolle olisi kysyntää ainakin yhtä paljon kuin ruotsille, kohtalainen kysyntä olisi myös kiinalle jota en lainkaan osaa ja arabialle jota osaan ihan vähän. Nuo ruotsi ja enkku sujuvat minulta hyvin.
Tasan ei mee onnen lahjat. Mulla on hyvä viron kielen taito, mutta en pääse käyttämään sitä juuri koskaan.
Mulla olis tällä hetkellä eniten kysyntää venäjälle, mutta sitä en osaa. Venäjää osaamattomaksi mulla on kuitenkin melko laaja sanavarasto siinä kielessä.
Elän suomenruotsalaisessa yhteisössä joten ruotsia suomen lisäksi. Työkieli ollut lähes 30v englanti. Toinen koti Italiassa joten sitäkin tulee käytettyä.
Nyt ei enää saksaa tarvitse kuin matkustaessa
Töissä päivittäin englantia, suomea ja saksaa.
Vapaa-ajalla päivittäin englantia ja suomea.
Töissä suomea, joskus englantia. Olen siivooja ja teen itsekseni töitä, mutta joskus törmään iltasiivoojaan, joka ei puhu suomea.
Vapaa-ajalla puhun ystävien kanssa lähinnä englantia. Myös hollantia, tai sitten sekasikiö englanti-hollantia. Paras ystäväni on irlantilais-hollantilainen ja hänen kanssaan olemme kehittäneet ihan oman kielen.
Asun Englannissa ja kieli englanti. Olen asunut ulkomailla nyt jo niin kauan, että suomen kielen puhuminen ja kirjoittaminen tuntuu minusta vaikeammalta kuin englannin, olisin aivan hukassa, jos pitäisi vaikka työhakemusta alkaa väsäämään suomeksi.
Suomen lisäksi: Elekieliä tai piirtämällä kuvin paperille asian!Kun en osaa muuta kieltä kuin Suomen kieli,harmi!
Ulkomailla asuvana
Kotona: espanja/Italia ja englanti (itsekseni suomea)
Töissä: espanja, englanti, ranska ja jonkin verran saksa
Asun Tallinnassa joten kyllä se arkikieli on eesti. Avomies on puoliksi liettualainen puoliksi eestiläinen. Yhdessä ollaan oltu pian 11 vuotta.
Työssä englanti ehdottomasti tärkein, koska työskentelen kansainväkisessä firmassa eri puolilta maailmaa olevien ihmisten parissa. Hyvin sujuu myös norja ja ruotsi. Norjassa asuin 6-vuotiaasta 20-vuotiaaseen jolloin tapasin avomieheni ja muutin sitten tänne.
Suomea sitten jonkin verran esim. netissä. Veli ja vanhemmat asuu Norjassa edelleen ja veli puhuu kyllä suomea mutta mieluummin norjaa. Vanhempien kanssa kun tavataan niin suomenkieli.
Englanniksi elän arkeni niin töissä kuin vapaalla, viikottain käytän myös ranskaa, ruotsia ja satunnaisesti espanjaa, italiaa ja saksaa. Suomea käytän lähinnä täällä palstalla ja WA viesteissä ja puheluissa suomalaisten kavereiden ja lapsuudenperheen kanssa.