Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei voi vauvaperheessä tulla koneellista pyykkiä päivässä" - miksi palstalla ajatellaan näin?

Vierailija
14.03.2022 |

Tuli toisesta ketjusta mieleen, kun ihmiset valittivat ettei voi tulla vauvaperheessä koneellista pyykkiä päivässä. Meillä on nyt 11 kk vauva ja ollaan päästy aika vasta rytmiin, että pyykkäys joka toinen päivä riittää. Aiemmin piti pestä kerran päivässä vauvan pyykkiä: vaatteita, lakanoita, froteelakanoita, harsoja, pyllypyyhkeitä yms. Vauva kärsi refluksista ja pulautteli todella paljon ja pulauttelu väheni vasta vauvan opittua seisomaan. Vaihtovaatteita oli kyllä paljon, mutta pulauttelun takia vaatteita sai usein olla vaihtamassa.

Miksi palstalla ajatellaan, että vauvaperheessä ei voisi tulla koneellista pyykkiä päivässä? Ei kaikissa perheissä välttämättä tule, mutta osassa tulee.

Ap

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistelen, että kun meillä on ollut vauvoja, olen kyllä aina pessyt koneellisen pyykkiä päivässä. Ei se täyteen koskaan tullut, mutta en voinut odottaa, että joku 7kg kone olisi täynnä. Meillä oli joka vauvakerta varmaan 3-4 vauvan lakanaa ja kaksi pyyhettä, viisi harsoa ja ehkä kymmenkunta sopivaa vaatekertaa. Pakkohan niitä oli pestä niin, että kaikki ei ollut kerrallaan koneessa. 

Vierailija
22/48 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistelen, että kun meillä on ollut vauvoja, olen kyllä aina pessyt koneellisen pyykkiä päivässä. Ei se täyteen koskaan tullut, mutta en voinut odottaa, että joku 7kg kone olisi täynnä. Meillä oli joka vauvakerta varmaan 3-4 vauvan lakanaa ja kaksi pyyhettä, viisi harsoa ja ehkä kymmenkunta sopivaa vaatekertaa. Pakkohan niitä oli pestä niin, että kaikki ei ollut kerrallaan koneessa. 

Meinaat, että tällä määrällä ei esim. joka toinen päivä pyykin peseminen olisi millään voinut riittää? Mulla kenties on ollut poikkeuksellisia vauvoja, mutta kummankaan kanssa ei ole säännöllisesti tarvinnut vaihtaa lakanoita päivittäin tai vaatteita montaa kertaa päivässä. Kyllä ne nipat ja titaaliset sotkut ruokien kanssa olivat enemmän poikkeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että tällä määrällä ei esim. joka toinen päivä pyykin peseminen olisi millään voinut riittää? Mulla kenties on ollut poikkeuksellisia vauvoja, mutta kummankaan kanssa ei ole säännöllisesti tarvinnut vaihtaa lakanoita päivittäin tai vaatteita montaa kertaa päivässä. Kyllä ne nipat ja titaaliset sotkut ruokien kanssa olivat enemmän poikkeuksia.

Meillä sitä sotkua kyllä riitti niin, että kaikki vaatteet olisi tullut käytettyä kahdessa päivässä, eikä sen jälkeen olisi pesukoneen pyöriessä ollut enää mitään päällepantavaa. Ikävä vauvan olla ilkosillaan sitten odottaessa, että vaatteet kuivuvat seuraavaksi päiväksi. Lapset ovat erilaisia. 

Vierailija
24/48 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse autan erästä liikuntakyvytöntä yhden lapsen ja kahden koiran kanssa.Siellä jauhaa pyykkikone vuorokauden ympäri, aivan sairasta!

Lapsiko se sitä pyykkiä siellä pesee? Vai sinäkö? Tuskin kuitenkaan se liikuntakyvytön.

No, hieman ohi aiheen, mutta jäin vaan ihmettelemään.

Vierailija
25/48 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu toki koneenkin koosta.

Yleensä ei tule kunnon koneellista, ainakaan ihan täyttä. Mutta toki ymmärrän erityistapaukset esim just jos tosi paha refluksi että monet lakanat yms joutuu päivässä vaihtamaan.

Mitä se haittaa jos lakanassa on vähän kulunutta pukua?

Onhan aikuisten lakanat täynnä jos jonkinlaista eritettä

Vierailija
26/48 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/48 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän me kahden aikuisen taloudessa pyöritetään pyykkikonee kerran tai kaksi kertaa päivässä. On valkoista, vaaleaa, punaista, mustaa, silkkiä, pellavaa , puuvillaa . Kaikki pestään omassaan.

Vierailija
28/48 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin saatoi tulla koneellinen päivässä. Puklut, tahrat. Jopa oma hikisyys, kun imetin.

Vierailija
29/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee puoli koneellista, mukana myös omat puklatut vaatteet. Välillä on päiviä kun ei puklaa kauheasti. Pesen joka ilta koneellisen jos on ollut puklupäivä, koska mitään mustikkapukluja ei saa enää seuraavana päivänä pois, enkä jaksa jokaista alkaa erikseen liottamaan tahranpoistossa.

Juuri tähän olin tulossa. Helpompi heittää pyykki koriin, ku alkaa jokaista pukluvaatetta huuhtelemaan erikseen, aika ei välttämättä riittäisi.

Vierailija
30/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese joka päivä, mutta ei vaatteet kyllä ole jääneet tahraisiksikaan, vaikka korissa on pukluineen viikonkin välillä🙈Joskus jos jotain jää esim.harsoihin oon nakannu aurinkoon ja siinä ne kirkastuu. En vaihda vaatetta tai lakanaa joka puklun jälkeen, kotona ei ole niin justiinsa🙈Tämän takia varmasti kirpparin vauvan vaatteet on välillä niin haalistuneet..kun pestään niitä niin hirveästi🙈

Vierailija
31/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneellnen taitaa nykyään olla vähintään 7 kg. Melkoinen määrä.

Taloyhtiön koneet on yleensä vielä isompia. Ja vaikka ei olisi, niin silti joka päivä koneellinen on jotain ihan älytöntä. Kuka vaihtaa vaatteita 5 kertaa oäivässä?

Putkirempan jälkeen ostettiin pesutupaan kotikone. 5 kilon.

Kyllä voi tulla koneellinen päivässä, sillä tuossahan on myös aikuisten vaatteet mukana.

Riippuu niin vaikka sairauksista. Eihän me tiedetä miksi pyykkiä tulee niin paljon. Ei kannata epäillä.

Kun miehelläni oli andropaussi niin hikoilu oli niin valtavaa että vuoden ajan vaihdoin joka päivä kaikki lakanat. Miehen vaihdevuodet eivät ole tosin sairaus, mutta laitoin esimerkiksi.

Vierailija
32/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksoset ja pieni kone silloin 😄

Vierailija
33/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä myös vauvaperheissä aikuistenkin pyykkiä pestään.  Minä pesen kahden aikuisen taloudessa noin kolme koneellista viikossa. Ei se aina täyteen tule, mutta kaikkea ei voi laittaa sekaisin ja kaksi viikkoa pyykkikorissa alkaa olla jo liikaa. Liinavaatteiden ja omie vaatteiden lisäksi jumppavaatteita, ulkoiluvaatteetkin pitää muutaman kerran vuodessa pestä - helposti niitä lisäkoneellisia tulee näistä vain joskus pestävistä tuotteista. 

Vierailija
34/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneellnen taitaa nykyään olla vähintään 7 kg. Melkoinen määrä.

Taloyhtiön koneet on yleensä vielä isompia. Ja vaikka ei olisi, niin silti joka päivä koneellinen on jotain ihan älytöntä. Kuka vaihtaa vaatteita 5 kertaa oäivässä?

Minun kolmesta lapsestani yksi pulautteli niin paljon, että vaatteet piti vaihtaa vähintään viisi kertaa päivässä. Ei niistä silti koneellista tullut, koska vaatteet olivat niin pieniä. Mutta aika nopeasti puhtaat vaatteet loppuivat, jos niitä ei pessyt. 10 sisävaatekertaa riitti hyvällä tuurilla kahdeksi päiväksi.

Joo ja vaipat vuosi et oli pissaa ja äidinmaitokakkaa lakanoissakin aina + pulit tähän pääl äidinvaatteissakin

Vierailija
35/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi korona-aikana tulee pyyhkeistä paljon pyykkiä. Itse vaihdan käsipyyhkeet jopa kaksi kertaa päivässä, jos joku on sairas. Kaikille on omat pyyhkeet. Normioloissa vaihdan päivittäin.

Kylpypyyhkeet kolmen kerran käytön jälkeen pesuun.

Talouspaperia tosin käytämme lisäksi käsipyyhkeinä, mutta onhan se lisäkustannus ostaa sitä säkkikaupalla.

Käsipyyhkeet ovat Finlaysonin 30cm x 30cm, suurin osa. Vievät toki vähemmän tilaa koneessa.

Lisäksi alusvaatteet, hikoillut tyynyliinat.

Kyllä aika paljon pyykätään, mutta ihan kotona. Ei meillä ole edes pyykkitupaa.

Kun olen yksin niin kerran viikossa pyöräytän koneellisen. Värinkerääjät koneeseen niin laitan kaikki samaan.

Vierailija
36/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkään ei ole missään vaiheessa tarvinnut jatkuvasti lakanoita olla vaihtamassa, vaikka muksu pulautteli ekat 4kk joka syötön jälkeen. Harsolle meni suurin osa ja niitä pukluharsoja pystyi käyttämään uudestaan samaan tarkoitukseen (eli puklualustana). Pyllyharsojakin voi käyttää uudestaan, koska niihin kuivataan PUHDAS pylly -> ei ole ekasta käytöstä likainen.

Vaatteita menee edelleen pari vaatekertaa päivässä pyykkikoppaan, vaikka lapsi on 1v 3kk, koska sotkee kiinteitä syödessään. Ihan pienistä tahroista ei vaihdeta, mutta usein on vähän enemmän tahraa kuin vähän, vaikka ruokalappua/-kaukaloa kuinka käyttää. Silti ei pestä pyykkiä kuin pari kertaa viikossa, joista toinen on vaaleaa pyykkiä (lapsen vaatteet ja minun vaatteet) ja toinen tummaa pyykkiä (miehen vaatteet + muutama oma tumma vaatekappale ja joskus pari lapsen tummaa vaatetta). Koskaan en ole pelkästään lapsen pyykkiä pessyt, kun ei sitä vaan tule niin paljoa, että saisi koneen täyteen, ellei ole sitten tullut ostettua säkillistä kirpparilta, jotka olen heittänyt samaan pyykkiin likaisten kanssa. Aina on jotakin omaakin siellä koneessa, paitsi ehkä niskakakkasotkujen jäljiltä, jolloin voi heittää pyyhkeet ja lakanat sekaan, koska pakko pestä korkeammassa lämpötilassa. Esipesu tietysti ensin käsin.

Ei tarvinnut alussakaan kyllä olla ihan joka päivä pyykkäämässä siitä pulauttelusta huolimatta, koska vaihtovaatteita on ihan tarpeeksi, samoin kymmenkunta harsoa ja 3 lakanaa (yksi käytössä, yksi pesussa ja yksi varalla) riittää ihan hyvin siihen, ettei pyykkikoneen tarvitse koko ajan olla laulamassa.

Vierailija
37/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin en ihmettele, miksi osa nykyvanhemmista on niiiiin väsyneitä. Väsyttäähän se, jos vaihtaa lapselle pari-kolme kertaa päivässä koko vaatekerran ensimmäisten 4 vuoden ajan, vaihtaa lakanat, kylpypyyhkeet ym. parin käyttökerran jälkeen, pyllypyyhkeet ja käsipyyhkeet joka kerta.... Eihän tuossa kerkeä päivässä muuta kun pukea ja riisua lasta, ja tunkea pyykkiä koneeseen ja narulle!

Joo, joku niskakakka, mustikkasoppa tai yrjötauti nyt vaatii välitöntä reagointia, mutta eikö nyt oikeasti kannattaisi vähän miettiä sitä omaa jaksamista, ja vähän myös sähkön- ja vedenkäyttöä ja ottaa järki käteen? Jos pyyhkeeseen kuivataan puhdas keho, ei sitä pyyhettä todellakaan tarvitse olla alvariinsa vaihtamassa. Tai niitä lakanoita, jollei nyt alasti nuku.

Mikä järki jonkun pikkupuklun tai ruokatahran takia vaihtaa koko vaatetta? Sen kun pyyhkii vaatteista pahimmat pois paperilla, tai siihen tarkoitukseen käytettävällä siivousliinalla, joka sit aina huuhdellaan pyyhkäisyn jälkeen (ja pestään koneessa päivän käytön jälkeen). Ei se puklu- tai ruokatahra muutu siinä vaatteessa välittömästi miksikään tappavia bakteereja kuhisevaksi, että olisi pakko vaihtaa heti pois.

En nyt tarkoita, että pitäisi kirjaimellisesti paskaisissa kamppeissa tampata menemään, mutta ihan hysteeristä tuntuu kyllä olevan osan touhu.

Vierailija
38/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska useammilla ei tule koneellista päivässä luulisin.

Meillä on 9 kg pesukone, johon mahtui vauva-aikanakin 2-3 päivän pyykit helposti. Aikuisten vaatteita mahtuu viikon tarpeet.

Niin teillä on. Myynnissä olevat pesukoneet ovat 3kg ylöspäin.

Ja jos puklaava vauva, helposti tulee pesukone täyteen päivässä, jos on 5-7kg kone. Vaatteita ja lakanoita joutuu vaihtamaan monta kertaa päivässä, oli vanhemmat miten hyviä tai huonoja tahansa. Eikä ole vanhemman uusavuttomuutta, kun vanhemmat haukutaan ekas.

Vierailija
39/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaperhe :O just joo, ja varmaan naapurissa asuu äitiperhe jossa 5 äitiä, ja tien päässä teiniperhe jossa 6 teiniä ja mummuperhe jossa myös 6 mummua. Nyt vähän tarkkuutta, eivät vauvat muodosta perhettä, fysiologisesti mahdotonta.

Vierailija
40/48 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva puklaa lakanoille joka päivä ja yö, eikö tule mieleen tehdä jotain järjestelyjä?? Meillä on vauvan pään alla pikkupyyhe ja tyynyliina, parhaimmillaan saa vaihtaa vain sen tyynyliinan eikä tarvitse isoa aluslakanaa olla koko ajan pesemässä.

Ja miksi vauvan peppupyyhe pitää pestä joka päivä, kun siihen kai kuivataan puhdas peppu?

Miten puklailu voi olla niin hallitsematonta että menee viisi vaatekertaa päivässä? Unohtuiko röyhtäytys?