Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen pian 30v eikä ole koulutusta. Mitä tehdä?

Vierailija
19.08.2015 |

Menin lukioon 6-keskiarvolla, "koska vanhemmat pakottivat", mutta lopetin sen ekan koeviikon jälkeen... Siihen aikaan löytyi vielä helposti töitä nuorille, joten tein kaikenlaista seuraavat pari vuotta. Siivoushommia kunnes ihottuma sen esti, tiskauksessa sama juttu, kaupan kassa oli ok.

18-vuotiaana aloitin amiksessa, minusta piti tulla merkonomi, mutta tulin raskaaksi ja koulut jäivät taas kesken. Sain yhteensä neljä lasta 19, 21, 23 ja 24-vuotiaana.

Nyt kuopus on 4v ja enempää lapsia ei ole varaa hankkia, pitäisi olla isompi asunto. Eli olisi kai pakko opiskella jotain viimeistään parin vuoden sisällä.

Mitä voisin opiskella, kun matikkapäätä (merkonomiksi minusta ei kai ole?) ei ole ja kärsin kamalasta neula/haavakammosta? En voisi siis olla lähihoitaja, koska pyörryn jo ajatuksesta että joutuisi koskemaan haavoihin. Enkä selviäisi niistä lääkelaskuistakaan ja noh, en tahdo lähihoitajaksi (tätä aina ehdotetaan kaikille...). Minulla on siis myös astma ja atooppinen iho ja ruoka-aineallergioita, joten kokki- ja rakennuslinjat eivät ainakaan sovi.

Vai pitäisikö vaan tehdä lisää lapsia ja olla kotona 4-kymppiseksi, sitten onkin jo turhan vanha kouluttautumaan...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt ammatinvalintatestejä työkkärin sivuilla? :) Mikä sinua kiinnostaa?

Vierailija
2/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit tehdä lisää lapsia, jos uusiin ei ole varaa? Ei sen pitäisi olla mikään vaihtoehto.

Kouluttaudut tietenkin. Mietit mikä itseäsi kiinnostaa ja rupeat lukemaan sitä. Samalla menet töihin, jotta saatte taloustilanteeseenne hiukan joustonvaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:54"]

Oletko tehnyt ammatinvalintatestejä työkkärin sivuilla? :) Mikä sinua kiinnostaa?

[/quote]

Olen tehnyt ja ehdotukset vaihtelevat päivän mukaan, yhtenä yhtä ja toisena toista. Ongelmana on kai se, että sinänsä kaikki kiinnostaa vähän, mutta mikään ei kunnolla... Minulla ei lapsenakaan ollut koskaan unelma-ammattia, aina kun sitä kysyttiin piti vain keksiä jokin sanottavaksi. T: ap

Vierailija
4/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:57"]

Miten ajattelit tehdä lisää lapsia, jos uusiin ei ole varaa? Ei sen pitäisi olla mikään vaihtoehto.

Kouluttaudut tietenkin. Mietit mikä itseäsi kiinnostaa ja rupeat lukemaan sitä. Samalla menet töihin, jotta saatte taloustilanteeseenne hiukan joustonvaraa.

[/quote]

Ei se olekaan mikään "oikea" vaihtoehto, mutta sen varjolla saisin vielä lisää miettimisaikaa... Toisaalta eipä se aika ole mitään auttanut tähänkään mennessä, vaikka kaikki ovat sanoneet niin :( T: ap

Vierailija
5/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksikuski

Vierailija
6/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:57"]

[/quote]

Ei se olekaan mikään "oikea" vaihtoehto, mutta sen varjolla saisin vielä lisää miettimisaikaa... Toisaalta eipä se aika ole mitään auttanut tähänkään mennessä, vaikka kaikki ovat sanoneet niin :( T: ap

[/quote]

Niin ja töitä olen hakenut viimeiset pari vuotta kotikaupungista/lähialueilta, mutta eivät kuulemma enää palkkaa kaupan kassalle pelkän peruskoulun käynyttä, koska hakijoita on paljon. Muita työvaihtoehtoja en oikein keksi, koska allergiat ja ihottuma rajoittavat. T: ap

Vierailija
7/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:02"]

Taksikuski

[/quote]

Kunpa olisi ensin edes ajokortti... T: ap

Vierailija
8/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoo mut nostan, koska mulla sama ongelma!

Vierailija
9/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Well done!!

Vierailija
10/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaateompelija?

Vierailija
11/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että enempää lapsia ei ole varaa hankkia, mutta kuitenkin pidät sitä yhtenä vaihtoehtona? Mieti nyt itsekin miten typerältä tuo kuulostaa.

Ei merkonomiopinnoissa tarvita matikkapäätä mitenkään erityisen paljon. Tuonkin tutkinnon saa suoritettua aikuisopiskelijana, jolloin niitä lähikoulupäiviä ei ole samalla tavalla kuin nuorisopuolella.

Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja selvität lähialuesi aikuisopiskelupaikat, otat niihin yhteyttä ja alat katsoa tulevaisuuteen.

Vierailija
12/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynti avustajaksi tai päiväkotiin sijaistamaan. Pk-seudulla seuren lautta pääsee.

Vierailija
13/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kasvatat lapsesi. Se riittää minulle. Hyvä, että olet havahtunut noin yleisesti.

Vierailija
14/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joka koulussa on ne muutamat pakolliset matikankurssit eli niistä on vain selvittävä oli se valitsemasi ala mikä tahansa. Pyydät sitten apua puolisoltasi tai palkkaat jonkun matematiikan opiskelijan auttamaan pikkurahalla. Minusta sinun kannattaa lähteä siitä, että mikä sinua oikeasti kiinnosta. Ei vaan ajatella noita "helppoja" ammatteja, joihin työvoimaa kaivataan ja jotka ovat nyt pinnalla. Kannattaa miettiä myös, että miehisillä aloilla on usein parempi palkka ja sillä elätät perheesi paremmin. Opiskella kannattaa kyllä nyt välittömästi. Koskaan ei tiedä, milloin puolisosi pettää ja jättää. Sitten onkin tilanne pahempi taloudellisesti ja opiskelukin hankalampaa, jos miehesi ei voi päivisin hoitaa lapsia.

Vierailija
15/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:12"]

Koulunkäynti avustajaksi tai päiväkotiin sijaistamaan. Pk-seudulla seuren lautta pääsee.

[/quote]

No ei kyllä pääse ilman koulutusta enää. Ja hyvä niin.

Vierailija
16/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:02"]

Taksikuski

[/quote]

Kunpa olisi ensin edes ajokortti... T: ap

[/quote]

Ei siitä kannata tuolla tavoin huokailla, vaan hankit sen.

Vierailija
17/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen 30v ja vain yläaste nippanappa käyty, mutta olen ollut 15v työelämässä ihan kokoajan, 2vkon jaksoa lukuunottamatta. Nyt olen hoitovapaalla toista vuotta, työpaikka odottaa. Esimieshommiin voi päästä ilman koulutusta jos olet ihmisenä pätevä.

Koulutus ois kiva, mutta lapsi vielä liian pieni siihen. Aloitin joskus lähihoitaja opiskelun, mutta koulun opettajat haukkuivat mun projektini ihan syvimpään suohon, ja kynnys on nyt korkea. Lopetin sen siihen.

Mutta sulle, ei enää lapsia todellakaan, vaan työpaikka nyt ainakin ens alkuun! Tsemppiä.

Vierailija
18/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistöpuolen koulutus.

Vierailija
19/19 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:24"]

Minäkin olen 30v ja vain yläaste nippanappa käyty, mutta olen ollut 15v työelämässä ihan kokoajan, 2vkon jaksoa lukuunottamatta. Nyt olen hoitovapaalla toista vuotta, työpaikka odottaa. Esimieshommiin voi päästä ilman koulutusta jos olet ihmisenä pätevä.

Koulutus ois kiva, mutta lapsi vielä liian pieni siihen. Aloitin joskus lähihoitaja opiskelun, mutta koulun opettajat haukkuivat mun projektini ihan syvimpään suohon, ja kynnys on nyt korkea. Lopetin sen siihen.

Mutta sulle, ei enää lapsia todellakaan, vaan työpaikka nyt ainakin ens alkuun! Tsemppiä.

[/quote]

Kun ap pääsisi nyt edes niihin rivihommiin. Tänä päivänä ei pääse juuri mihinkään ilman koulutusta, saati sitten esimieheksi.

Ymmärrät kai, että olet tosi onnekas kun olet kouluja käymättä päässyt työelämään kiinni?