Mitä sitä keksis? Ei työ-tai opiskelupaikkaa
Kommentit (21)
Työharjoitteluun johonkin kivaan paikkaan! Sieltä voi sitten saada vaikka oppisopimuspaikanhyvällä tuurilla.
Mikä pohjakoulutus (yo, amis, peruskoulu)? Minkä ikäinen olet? Työkkärillähän on nuorisotakuu mitä kautta voi saada esim. töitä tai harjottelupaikan. Lisää infoa löytyy osoitteesta www.nuorisotakuu.fi
T:N25
Osta menolippu johonkin etelän turistikohteeseen ja elätä itsesi tarjoilijana yksi lomakausi.
Näin neuvoisin itseäni, jos nyt pääsisin juttelemaan parikymppiselle itselleni.
Hei, kiitos ideoista! :)
Olen 27v. ja äiti. Ylioppilastutkinto on ja yksi ammattitutkinto alalta joka ei kiinnosta. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 08:44"]Työharjoitteluun johonkin kivaan paikkaan! Sieltä voi sitten saada vaikka oppisopimuspaikanhyvällä tuurilla.
[/quote]
Pääsee oikeisiin töihin joskus kolme vuotta ilmaistöitä tehneenä, hyvällä tuurilla :O tätä se kai on Suomessa nykyään...
Apua :( mulla on kaks opiskelupaikkaa yliopistossa ja amkssa. Vakityöpaikka ja eilen soitettiin töihin toisesta paikasta. Mulla on vissiin asia ihan hyvin. Ja kaksi lasta eli äiti oon myös. Ja 35v.
Kysy multa jotain ni voin neuvoo!
Ite lähdin tuossa tilanteessa käymään intin. Lukion jälkeen en oikein tiennyt mitä oisin halunnu opiskella. Hain siis väärälle alalle ja tajusin sen jo pääsykokeisiin lukiessa. Tein siivoushommia puol vuotta eka ja sit inttiin.
.
Sinä vuonna opin itestäni paljon, löysin unelma-alani ja löysin lukumotivaatiota pääaykokeisiin. Nyt opiskelen kolmatta vuotta puheterapeutiksi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:31"]Apua :( mulla on kaks opiskelupaikkaa yliopistossa ja amkssa. Vakityöpaikka ja eilen soitettiin töihin toisesta paikasta. Mulla on vissiin asia ihan hyvin. Ja kaksi lasta eli äiti oon myös. Ja 35v.
[/quote]
Ai siis mitä apua? Ai että apua mikä kauhea tilanne? En mä nyt toivoa ole heittänyt...
Voisin yliopistoon hakea keväällä, onko siihen vinkkejä? Että miten paljon esim varasit aikaa lukemiseen pääsykokeisiin? Ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:36"]Ite lähdin tuossa tilanteessa käymään intin. Lukion jälkeen en oikein tiennyt mitä oisin halunnu opiskella. Hain siis väärälle alalle ja tajusin sen jo pääsykokeisiin lukiessa. Tein siivoushommia puol vuotta eka ja sit inttiin.
.
Sinä vuonna opin itestäni paljon, löysin unelma-alani ja löysin lukumotivaatiota pääaykokeisiin. Nyt opiskelen kolmatta vuotta puheterapeutiksi.
[/quote]
Oho kannattais lukea vastaukset vähän huolellisemmin.. Tuskin 27v äitiä enää armeijan harmaat kiinnostaa. Mut tuossa tapauksessa suosittelisin opiskelua esimerkiks avoimessa yliopistossa tai avoimessa amk:ssa. Monissa on tosi laajat kurssivalikoimat ja jos opiskelemaan vielä mielit ihan oikeesti, ni nuo on hyvä keino päästä lukemisen makuun ja tasottaa vähän muutenki sitä tietä kouluun.
13, yksinhuoltajana en lähde inttiin. Olin menossa itse asiassa aikoinaan, mutta tulin raskaaksi :) kiitos kokemuksestasi! Ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:31"]Apua :( mulla on kaks opiskelupaikkaa yliopistossa ja amkssa. Vakityöpaikka ja eilen soitettiin töihin toisesta paikasta. Mulla on vissiin asia ihan hyvin. Ja kaksi lasta eli äiti oon myös. Ja 35v.
[/quote]
Ai siis mitä apua? Ai että apua mikä kauhea tilanne? En mä nyt toivoa ole heittänyt...
Voisin yliopistoon hakea keväällä, onko siihen vinkkejä? Että miten paljon esim varasit aikaa lukemiseen pääsykokeisiin? Ap
[/quote]
Riippuu mille alalle ajattelit hakea. Jossain aloilla on samat pääsykoemateriaalit vuodesta toiseen eli lukea voi alkaa heti kun tiedät minne haluat. Lukemiselle kannattaa oikeesti varata aikaa eli esim. 4-6h/päivä ja 5-6 päivää/vko. Osahan hakee jos useampaa kertaa koulutuksiin eli ovat lukeneet samat materiaalit jo aikasempina vuosina.
.
Toisissa hakukohteissa pääsykoemateriaali julkaistaan vasta tiettynä päivänä eli lukuaika on rajattu. Esimerkiks vakava:lla taitaa olla n. 6 vko lukuaikaa (lastentarhaope, luokanope, erityisopettaja, käsityönope, kotsanope yleinen kasvatustiede ym.)
13&15
"yksi ammattitutkinto alalta joka ei kiinnosta. Ap"
-Ei ilmeisesti sitten mene vielä tarpeeksi huonosti.
Jos ala on edes suurin piirtein tiedossa, niin kannattaa lukea ennakkoon ihan mitä tahansa siihen liittyvää kirjallisuutta. Se auttaa asioiden hahmottamisessa ja syventämisessä siinä vaiheessa kun pääsykoekirjat on tiedossa. Ei siis todellakaan kannata ajatella, ettei edellisen vuoden kirjoista ole hyötyä ja odotella vaikka puolta vuotta lueskellen vain iltapäivälehtiä, ellei sitten ala liippaa niitä läheltä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:41"]Siivoustöitä aina saa.
[/quote]
No eikä saa ellei ole tutkintoa!!!
No miksikä piti opiskella alaa, joka ei kiinnosta?
Kuten sanottua, laula vaikka laulu. Idiootti.
Lähde au pairiksi