Onko sinulle "kulttuurishokki" palata ulkomaanmatkalta Suomeen?
Minulle on tullut esim. "shokkina" se, että kun etelässä tavallaan vapautuu (olen jonkin verran ujo) ja katselee ihmisiä kadulla pitkään silmiin. Ja se koukuttaa jännästi. Ja ihmiset katsovat kiinnostuneena. Sitten kun on tullut vaikkapa keskelle harmaata keliä Suomeen, niin huomaa että ihmiset tuijottelevat maata eivätkä edes nosta katsettaan. Ja menee aika lyhyt aika, kunnes on vajonnut samanlaiseen olotilaan kuin muut.
Kommentit (12)
Aina loman jälkeen oli yleisellä tasolla kurjaa palata Suomeen, näinhän moni sanoo. Mutta varsinaisen käänteisen kulttuurishokin olen kohdannut vasta ulkomailla asuessani.
Yksi tällainen koskee julkista liikennettä. Asuinmaassani junat kulkee aikataulussa ja minuutinkin myöhästymistä pyydellään anteeksi, mutta joku 10 min on jo täysin anteeksiantamatonta. Olin ehtinyt unohtaa että Suomessa se vähintään 10 min myöhässä on normi. Olin aika kekäleenä kun odotin junaa 40 min pakkasessa. Vielä enemmän kun bussi jolla piti päästä taajamasta lentokentälle ei koskaan tullutkaan, joten piti soittaa taksi.
Suomalainen sanoo "oma koti kullan kallis" ainoastaan sukujuhlista kotiutuessaan.
Suomalaiset kiroaa liikaa. Särähtää korvaan ikävästi.
Onko enää edes mitään eroa, muuta kuin sääss, jos jostain turkista tulee takaisin..
Lomamatka Suomeen on kulttuurishokki ja kotiinpalatessa olo helpottuu.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:33"]
Lomamatka Suomeen on kulttuurishokki ja kotiinpalatessa olo helpottuu.
[/quote]
;D Viimeiset kolme reissua Suomeen aivan hirveitä!!! Veit jalat suusta. Mikä hitto siinä on että sinne pitää mennä.
Hurja kokemus. Kävin Ruotsin puolella Haaparannassa, söin Ikean lihapullat. En toivu tästä koskaan. Asettuminen tuon kolmen tunnin reissun jälkeen takaisin Suomeen tuntuu ylitsepääsemättömältä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:13"]
Onko enää edes mitään eroa, muuta kuin sääss, jos jostain turkista tulee takaisin..
[/quote]Voi olla muutakin eroa, esim. että matkustaja tuodaan sinkkiarkussa Suomeen. Ellei sitten ole pommilla räjäytetty atomeiksi.
Aika monta kertaa ensimmäinen asia jonka tuolla hki-Vantaan lentokentältä keskustaan mennessä näkee on spurgut ja roskat. Ei paljoa mieltä ylennä. Onko tuokin ensimmäinen asia jotka turistit näkevät Helsingistä? Helsingin keskustassa on paikoin rumempaa kuin Tallinnassa
No ei nyt ihan kulttuurishokki. Yleensä harmittaa kalliimmat hinnat ja sellainen ylenpalttinen "siisteys" ja pingotus.
Kaikki ihmiset on kauhean kiireisiä ja kireitä.
No loma on tietty aina loma, mut silti...
Kun tulee takaisin suomeen, saa katseen painaa tiukasti maahan, eikä tarvitse sanoa kenellekään yhtään mitään. Ihanaa.
No ehka ei heti kannata lahtea uudelle lomalle. Olen asunut pois Suomesta 22v ja en hirveesti ole huomennut juuri tuota ongelmaa. Muita asioita on kylla vuosien saatossa tullut mieleen....