Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten julkiselle lääkärille?

Vierailija
14.03.2022 |

Miten julkisen terveydenhuollon puolella pääsee lääkäriin, jollei ole kyse akuutista vaivasta? Täällä ei anneta aikoja kuin kiireettömästi jonnekin esim. kuukauden-kahden päähän tai käsketään mennä "akuuttiin, jos on jotain akuuttia". Mikä lasketaan akuutiksi? Jos tarvitsee vaikka apua kipeään selkään, eikä arvele voivansa odottaa kuukautta, mutta ei ole niin kipeä että etteikö pärjäisi vaikka seuraavaan päivään, niin mitä sen kanssa pitäisi tehdä?

Kyselen, kun noita Kela-korvauksia ollaan poistamasta yksityiseltä, mutten tiedä julkisen toimivuudesta. Ajan puutteen vuoksi olen käynyt enimmäkseen yksityisellä viimeiset 10 vuotta, vaikkei rahaa tosiaan liikaa ole. Jatkossa pakko käydä julkisella.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vaan edelleen yksityiselle, kuten olet tehnyt jo viimeiset 10 vuotta. Maksat vain hieman enemmän tai vähennät käyntimääriäsi.

Itse olen päässyt täällä omasa pienessä kotikunnassani nopeasti myös kiireettömään hoitoon, jopa hammaslääkäriin.

Vierailija
2/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet vaan edelleen yksityiselle, kuten olet tehnyt jo viimeiset 10 vuotta. Maksat vain hieman enemmän tai vähennät käyntimääriäsi.

Itse olen päässyt täällä omasa pienessä kotikunnassani nopeasti myös kiireettömään hoitoon, jopa hammaslääkäriin.

Pienet kunat ja kaupungit on eri asia kuin Helsingin eri lähiöt.60-90 päivää voit joutua odottaa lääkärille pääsyä ei kiireetön aika. Hamamslääkäri julkinen puoli,jos ei akutti tarve hoitoihin ja sokeritautisten jalka hoidot kestäkin sitten koronan takia: Harmaaseen tulevaisutteen 1-2 vuotta.Akutti tapaukset menen terveysasemalle otan vuoro numeron ja odotan tiskille pääsyä.Sitä en lähde enenkuin aika päivälle tulee. Jos soitaisin ,puhelun ei vastata ja takasin soitossa sanotan tuntejen jälkeen: Ei aikoja. Toinen vaihtoehto terveysaseman päivystys varaa eväät mukaan kestä tunteja todella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa ei ole ainakaan soittamalla päässyt läpi kahteen vuoteen. Täytyy mennä paikan päälle, jos toivoo saavansa ajan jonnekin tulevaisuuteen. Meidän paikkakunnalla ollut ilmoitus, että muutamaan viikkoon ei ole antaa kiireettömiä aikoja - päivystys lienee ainoa paikka, jonne pääsee hätätapauksessa.

Vierailija
4/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa ei ole ainakaan soittamalla päässyt läpi kahteen vuoteen. Täytyy mennä paikan päälle, jos toivoo saavansa ajan jonnekin tulevaisuuteen. Meidän paikkakunnalla ollut ilmoitus, että muutamaan viikkoon ei ole antaa kiireettömiä aikoja - päivystys lienee ainoa paikka, jonne pääsee hätätapauksessa.

Ai, minä olen saanut Turussa viimeisen parin vuoden aikana aina ajan viikon tai viimeistään kahden viikon päähän. Koronan alussa kiirettömiä aikoja siirreltiin ja jossain vaiheessa viime syksyä taisi olla aika paha tilanne, mutta itse olen kyllä päässyt yllättävänkin nopeasti lääkäriin täällä. Mutta ajanvaraukseen pitää soittaa aikaisin aamulla ja mielellään alkuviikosta että pääsee läpi, soittavat takaisin joskus vasta useamman päivän päästä, mulle soitettiin kerran jopa sunnuntaina aamupäivällä terveyskeskusajasta.

Hammaslääkäriinkin pääsee nopeasti yksityisen palvelusetelillä, joka toki tulee kalliimmaksi kuin julkisella käynti, mutta saa ainakin jonkin verran tasoitusta.

Vierailija
5/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselle pääsee akuutissa vaivassa samana tai seuraavanan päivänä.

Aina olen päässyt, kuten jos on virtsatietulehdus oireita, niin vastaanoton hoitaja, tekee soittamalla labralähetteen / siis varmaan itse asiassa lääkäri.

Samassa puhelussa vastaanoton hoitaja antaa soittoajan lääkärille.

Kun oon käynyt labrassa, lääkäri sitten soittaa joko samana päivänä, tai vasta srvana päivänä

ja kertoo tuloksen ja määrää antibiootit.

Samoin pääsee taatusti samana päivänä lääkäriin terveyskeskukseen jos on angiina tai flunssassa pistää voimakkaasti rintaan, sillä sehän voi olla vaikka keuhkokuume.

Akuutisti sairas pääsee aina lääkäriin samana päivänä,  joko terveyskeskuksen virka-aikana tai sitten päivystykseen.

Vierailija
6/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on että soita terkkarille ja hän kysyy lääkäriltä pikaohjeet. Mutta jos terkkari epäilee vaivaasi tai yrittää juoksuttaa, ei siitä tule mitään. Jos asiaan liittyy lääke tai labra tilanne mutkistuu.

Vierailija
7/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kipeä selkä ei ole akuutti sairaus,  ellei siihen liity muita kovia oireita.

Joskus virtsatulehdus voi levitä munuaisiin, ja tällöin se on akuutti juttu.

Ei mitkään epämääräiset vaivat ole mitään akuutteja, jos niiden kanssa pystyy elämään ja olemaan ja liikkumaan ja selviää kotona ja töissä.

Akuutti vaiva on äkillisesti ilmennyt voimakas oireinen vaiva, niin paha että potilaan on pakko hakeutua lääkäriin heti.

Vierailija
8/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kipeään selkään kannata lääkäriaikaa varata, ellet halvaannu, jolloin ensiapuun... Lääkäri määrää vaan lääkkeitä, jotka ei ongelmaa poista, tai toteaa, että potilas on masentunut ja määrää masennusläkkeitä. Soita suoraan terveyskeskuksesi fysioterapeutille. Näin minä hoksasin tehdä, kun ensin oin miettinyt lääkäriajan varaamista selkäkivun takia. Fyssarilta sai ajan pian ja hyvät jumppaohjeet. Auttoi.

Vierailija
9/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vain somalijonon jatkoksi.

Vierailija
10/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Kela-korvaus on ollut lääkärikäynnistä parikymppiä, joten tuskin siihen kenenkään talous kaatuu, jos on muutenkin palveluja käyttänyt.

Vierailija
11/11 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin pääsee taatusti samana päivänä lääkäriin terveyskeskukseen jos on angiina tai flunssassa pistää voimakkaasti rintaan, sillä sehän voi olla vaikka keuhkokuume.

Akuutisti sairas pääsee aina lääkäriin samana päivänä,  joko terveyskeskuksen virka-aikana tai sitten päivystykseen.

Hehehe, kun ei vaan pääse. Olin ollut 3 pv korkeassa kuumeessa ja henkeä ahdisti. Työterveyteen ei saanut aikoja. Soitin päivystykseen. Käskettiin syödä hunajaa, että olo helpottaa. Kun kuume ei kuudentenakaan päivänä helpottanut, raahauduin viimeisillä voimilla päivystykseen ja pyörryin sinne. Todettiin keuhkokuume. Siihen ei sitten enää mikään perusantibioottitabletit toiminutkaan, vaan sairaalassa annettiin suoraan suoneen antibioottia. Sain todella pahoja vaurioita keuhkoihin. Jos minut olisi otettu todesta kolmantena kuumepäivänä, eikä vain käsketty syödä hunajaa, vaan olisin päässyt lääkäriin ja minulla olisi alkanut lääkitys, niin todennäköisesti olisin selvinnyt vähemmillä keuhkovaurioilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi