Miksi tuo ekaluokkalainen ei saa niitä kavereita?!?
Päivät luhmuaa kotona ja valittaa tylsyyttä. Ärsyttää pienempää sisarustaan ja tappelevat koko ajan. En jaksa!!!!!
Kommentit (18)
Kylläpä kuulostat ikävältä vanhemmalta! Sinä et jaksa? Jaksa siis sitä että lapsi on luonteeltaan ujompi tai epäsosiaalisempi? Eiköhän se ihan vanhemmista ja kodin opeista yleensä lähde sekin asia. Ainakin jos omat sosiaaliset taitosi tuntemattomien kanssa ovat samaa luokkaa.
No ei pitäisi olla siitä kiinni. On kyllä hyvin sosiaalinen tapaus ja puhua pälpättää minkä kerkiää.
Lapsella on puhelin ja olen sanonut, että pyytää kaverien numeroita puhelimeen ja jos kaverilla ei ole puhelinta, niin kysyy, missä asuu. Mutta ei. Olen myös sanonut lapselle, että sopii leikkitreffejä kaverien kanssa. Että näkevät jossain koulun jälkeen. Mutta ei! Ei ole kenenkään numeroa ja ei tiedä missä asuvat. Argh!!!!!
Ap
Lapsesi on vielä pieni, ne numeron pyytämiset unohtuu. Vanhemman pitää olla aktiivinen ja kutsua kavereita kotiin.
Vanhempana odotan, että ainakin ekan kerran aikuinen lähestyy kyläilypyynnöstä. Tämä siksi, että lapset voi sopia kaikenlaista, mikä ei vanhemmille sovi.
On liian pieni sopimaan leikkitreffejä, olet itse ihan pöljä nyt. Anna nyt hänelle vähän aikaa uuteen tilanteeseen sopeutumiseen. Suurin osa ekaluokkalaisista liikkuu koulun jälkeen max 500 m:n alueella kotoaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:01"]No ei pitäisi olla siitä kiinni. On kyllä hyvin sosiaalinen tapaus ja puhua pälpättää minkä kerkiää.
Lapsella on puhelin ja olen sanonut, että pyytää kaverien numeroita puhelimeen ja jos kaverilla ei ole puhelinta, niin kysyy, missä asuu. Mutta ei. Olen myös sanonut lapselle, että sopii leikkitreffejä kaverien kanssa. Että näkevät jossain koulun jälkeen. Mutta ei! Ei ole kenenkään numeroa ja ei tiedä missä asuvat. Argh!!!!!
Ap
[/quote]
Miksi niin pakonomaisesti haluat lapsellesi kavereita? Eikö riitä jos lapsi koulussa leikkii muiden kanssa, voisi kotona rauhoittua ja levätä. Miksi se kavereiden kanssa oleminen alati on niin pakollista..
Eikö Ap tunne ketään lapsen luokkakavereiden vanhempia? Eikö luokalla ole ketään tarhakaveria, jonka kanssa voisi sopia leikeistä ensin vaikka aikuisten kesken? Ei tuon ikäinen vielä ymmärrä miten kaveri hankitaan vaan AP:n pitää itse opastaa ja hankkiakin niitä kavereita lapselle.
Pyydä opettajalta että keräävät luokassa numero- ja osoitelistan ja pitäkää sitten juhlat joihin kutsutte kavereita tutustumaan.
Onko teillä muuten minkälainen perhe? Että molemmat vanhemmat ovat erisukupuolia?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:10"]Pyydä opettajalta että keräävät luokassa numero- ja osoitelistan ja pitäkää sitten juhlat joihin kutsutte kavereita tutustumaan.
[/quote]
Tässä on vaara, että muut lapset saavat selville että on pidetty juhlat ja heitä ei ole kutsuttu. Pitäisi pitää juhlat koko luokan kesken ja kutsua jokainen lapsi.
Jos lapsella on koulussa kavereita eikä ole syrjitty, en huolestuisi pätkääkään. Ei ne kaverien kodit ole mitään päivähoitopaikkoja tai lapsuus lopu koulun alkuun. Koulu väsyttää ja jännittää, ja se purkautuu ainakin meillä helposti sisarusten kanssa nujuamisena, mikä vaatii minulta äitinä aika paljon, asiat eivät hoidu itsestään. Siksihän me äidit olemassa ollaan. Miksei lapsesi saisi olla vapaa-ajallaan perheensä kanssa?
Minun nykyinen 14-vuotias poika oli samanlainen tapaus pienenä. Itse ratkaisin ongelman ottamalla yhteyttä tarhakavereiden vanhempiin ja sopimalla niitten kanssa tapaamisia. Kyselin aina, kenen kanssa haluaisi leikkiä ja kenen kanssa synkkaa. Pikkuhiljaa alkoi kavereita olla. Lapsi on vain niin ujo itse niitä hankkimaan. Nyt hänellä on ne samat 4 kaveria, joiden kanssa yhä kaveeraa enemmän, vaikka muutama niistä vuotta ylemmällä luokalla. Lapsi on silti koulussa pidetty, eikä kärsi kiusaamisesta. On saanut hymypoikapatsaan ja muutenkin ystävien ja tyttöjen suosiossa. On todella empaattinen ja huolehtiva. Isoveli sen sijaan ollut ihan eri kaliiperia. Tuntui, että hänen koko ikäluokkansapaikkakuntalaiset vieraili meillä ja aina löytyi joku, jonka kanssa olla. Nyt lukiossa olevana on kymmenien kavereiden kanssa pelaamassa, joko kotona netissä tai jossain ulkosalla. Se on vein persoonakysymys.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:01"]
No ei pitäisi olla siitä kiinni. On kyllä hyvin sosiaalinen tapaus ja puhua pälpättää minkä kerkiää. Lapsella on puhelin ja olen sanonut, että pyytää kaverien numeroita puhelimeen ja jos kaverilla ei ole puhelinta, niin kysyy, missä asuu. Mutta ei. Olen myös sanonut lapselle, että sopii leikkitreffejä kaverien kanssa. Että näkevät jossain koulun jälkeen. Mutta ei! Ei ole kenenkään numeroa ja ei tiedä missä asuvat. Argh!!!!! Ap
[/quote]
Kuulostat tosi paskalta mutsilta noin suoraan sanottuna. Mene joltain ammattilaiselta kysymään miten lapseen pitäisi aikuisen suhtautua.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:10"]Pyydä opettajalta että keräävät luokassa numero- ja osoitelistan ja pitäkää sitten juhlat joihin kutsutte kavereita tutustumaan. [/quote] Tässä on vaara, että muut lapset saavat selville että on pidetty juhlat ja heitä ei ole kutsuttu. Pitäisi pitää juhlat koko luokan kesken ja kutsua jokainen lapsi.
[/quote]
Niin no itse kutsuisin varmaankin kaikki tytöt tai kaikki pojat, kumpi ap:n lapsi nyt sitten onkaan. Eikä kaikki kuitenkaan tule.
Oletteko muuttaneet uudele asuinalueelle tms? Meillä samalle luokalle tuli lähes koko eskariryhmä, ja saman päiväkodin toinenkin eskariryhmä. Suurin osa luokkalaisista on lapselle entuudestaan tuttuja eskarista ja eskarin vanhempainillassa kiersi lappu, johon sai kirjoittaa omat yhteystietonsa, sen perusteella sitten järjestin lapselle leikkitreffejä ja kutsuin synttäreille. Kesän aikana moni kaveri sai kännykän ja niin meidänkin lapsi, ja siitä lähtien ovat keskenään sopineet ulos menemisistä ja leikkimisistä, sen päälle sitten saatan minä soittaa / meille soitetaan, että sopiiko leikkitreffit tms.
Iltapäiväkerhosta on myös löytänyt uusia kavereita ja pian aloittaa partion, sieltäkin varmaan tulee taas kavereita, joko uusia tai sit vanhat kaverisuhteet vahvistuvat.
Ole aktiivinen vanhempi, osallistu vanhempaintoimikuntaan, tutustu toisiin vanhempiin ja sitä kautta järjestä lapsellesi kavereita. Vie lastasi johonkin kerhomuotoiseen harrastukseen, jossa on vapaampaa leikkiä kuin vaikkapa jokin futistreeni tai yksilöhomma (pianonsoitto tms.) Kun nykyään eivät vanhemmat enää uskalla päästää lapsiaan vapaasti leikkimään pihoille, niin täytyy vanhempien itse sitten ottaa yhteyttä toisiin vanhempiin ja järjestää leikkitreffejä. Tosin koulussa niitä syntyy kyllä ihan itsestäänkin ja olisi hyvä, jos lapsella olisi kavereita kouluajan ulkopuolellakin. Auta häntä vähän alkuun, siitä se sitten lähtee.
Meillä ekalla opettaja keräsi vanhempien ja jos lapsella oli puhelin, niin lapsenkin numerot listaan, jota sitten jaettiin kaikille. Meillä yleensä on kutsuttu yhtä lasta kerrallaan leikkimään. Eihän siinä ehdi uuteen ihmiseen tutustua, jos koko luokka on kutsuttu kylään.
AP haluaa että lapsella olisi kavereita, jotta hänellä itsellään olisi kivempaa, ei sen takia että kaverit ovat lapselle tärkeitä. Vittu mikä tyyppi.
epäsosiaalisuus