MEDITAATIOSTA tietävät!
Miten alkuun meditoinnissa? Miten te aloititte, luitteko jonkin oppaan (ja voitte suositella sitä)? Vai kehittelittekö itse rentoutumisharjoituksia?
Kommentit (10)
Etsi joku ryhmä. Olin kerran ohjatussa meditaatiossa.
Tosi mahtavaa.
Mä aloitin ohjatussa meditaatiossa joogaryhmässä. Ihan hyvin voit aloittaa ilman ohjaustakin esimerkiksi jonkun netin videon avulla. Idea on varsin yksinkertainen: istut itsellesi mukavaan ryhdikkääseen asentoon, jossa pystyt olemaan liikkumatta 10 minuuttia. Suljet silmät kevyesti ja lähdet aisteillasi tunnustelemaan, miltä kehossasi tuntuu. Esimerkiksi iholla liikkuvaan ilmavirtaan keskittyminen on hyvä tapa aloittaa. Sitten siirrät keskittymisen hengitykseen ilman, että yrität mitenkään muuttaa hengitystä millään tavalla. Tarkkailet vain, kuinka keuhkot täyttyvät ilmasta. Voit myös fiilistellä hengitystä sieraimissa ja nenän alla: sisäänvedetty ilma on viileää, uloshengitetty lämmiintä. Jossain vaiheessa, kun meditaatiotaidot paranevat, voit sitten lähteä tietoisesti tyhjentämään mieltä ajatuksilta. Se ei kuitenkaan ole etenkään aloittelevan meditoijan tavoite, koska usein jos yritetään olla ajattelematta mitään, ajattelemisesta tulee jopa väkinäistä. Paras tapa mielestäni on kuvitella mieleen pulpahtavat ajatukset veden syvyyksistä nousevina ilmakuplina, joita vain seurailet tarkertumatta niihin millään tavalla. Pointti on hyväksyä itsensä juuri sellaisena kuin meditaation hetkellä on.
Eckhart Tollen Uusi maailma on parempi
Mä kävin Helsingin zen-centerin johdantokurssin. En oo nyt meditoinut vuosiin, pitäisi yrittää aloittaa se uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:50"]
Mä aloitin ohjatussa meditaatiossa joogaryhmässä. Ihan hyvin voit aloittaa ilman ohjaustakin esimerkiksi jonkun netin videon avulla. Idea on varsin yksinkertainen: istut itsellesi mukavaan ryhdikkääseen asentoon, jossa pystyt olemaan liikkumatta 10 minuuttia. Suljet silmät kevyesti ja lähdet aisteillasi tunnustelemaan, miltä kehossasi tuntuu. Esimerkiksi iholla liikkuvaan ilmavirtaan keskittyminen on hyvä tapa aloittaa. Sitten siirrät keskittymisen hengitykseen ilman, että yrität mitenkään muuttaa hengitystä millään tavalla. Tarkkailet vain, kuinka keuhkot täyttyvät ilmasta. Voit myös fiilistellä hengitystä sieraimissa ja nenän alla: sisäänvedetty ilma on viileää, uloshengitetty lämmiintä. Jossain vaiheessa, kun meditaatiotaidot paranevat, voit sitten lähteä tietoisesti tyhjentämään mieltä ajatuksilta. Se ei kuitenkaan ole etenkään aloittelevan meditoijan tavoite, koska usein jos yritetään olla ajattelematta mitään, ajattelemisesta tulee jopa väkinäistä. Paras tapa mielestäni on kuvitella mieleen pulpahtavat ajatukset veden syvyyksistä nousevina ilmakuplina, joita vain seurailet tarkertumatta niihin millään tavalla. Pointti on hyväksyä itsensä juuri sellaisena kuin meditaation hetkellä on.
[/quote]
Tää oli hyvä ohje. Siellä zen-centerin kurssilla ei ehkä hirveästi painotettu sitä, mitä niille ajatuksille pitäisi tehdä.
Itse tiedän vain mindfulness-meditaatiosta, joten vinkkaan siitä. Williamsin & Penmanin Tietoinen läsnäolo (Basam) sisältää saman kahdeksan viikon ohjelman, jota käytetään monissa sairaaloissa. Se opettaa mindfulness-meditaation perusteet yksinkertaisten ja konkreettisten harjoitusten avulla. Minä yritiin vuosia päästä jyvälle meditaatiosta, mutta koska olen allerginen kaikelle huuhaalle, se oli vaikeaa. Tietoinen läsnäolo (tai tarkemmin sen enkkupainos Mindfulness) teki asiasta ymmärrettävän. Ohjattujen medtaatioiden CD on tosi tarpeellinen juttu minusta.
Mä luin oppaita ja yritin niitä laskemisia jne mutta parhaiten toimi kun yrittin vain olla ajattelematta mitään ja jos ajattelin, sit vaan lopetin ja yritin uudelleen. Jonkun ajan pääst rupes tulemaan sellainen tosi hyvä olo mihin liittyi sinipunaisten "pilvien" näkeminen ja selkärangan lämpeneminen. Sit jossain vaiheessa ne pilvet rupesivat pyörimään. Tässä vaiheessa rupesin ponnistelemaan edellä mainittuja kokemuksia kohti koska ne tuntuivat aikas mukavalta, ja se pilasi koko homman koska hampaat irvessä yrittämällä se ei vaan onnistu. Lopetin turhautuneena itseeni ja olen siitä lähtein kaavaillut aloittavani uudelleen. Hyvä kun muistutit.
Mene metsään rauhassa kuljeksimaan. Ei maksa mitään, saat raitista ilmaa ja liikuntaa. Kukaan ei tyrkytä sinulle kirjoja tai äänitteitä. Saat rauhassa olla ajatuksissasi ja käydä ikäviäkin ajatuksia läpi. Ikävät kokemukset on helpointa työstää kevyen liikunnan, kuten kävelyn aikana.