Vanhuksen lonkkamurtuma?
Kommentit (9)
Iästä ja jos pääsee ylös mahdollisimman nopeasti.
Minä pystyin heti kävelemään kun naapurin mummulta murtui lonkka.
Ei välttämättä enää kuntoudu kävelykuntoon. Isäni vietti lonkkamurtuman jälkeen viimeiset vuotensa pyörätuolissa.
Minkä kuntoinen vanhus ennestää? Valitettavasti moni on sille tielleen jäänut.
Riippuu vanhuksen omasta halusta ja ymmärryksestä. Lonkkaleikkauksen jälkeen tarjoitus on heti seuraavana päivänä nousta ylös ja kävellä. Kipuja toki on, mutta lääkettä pitää pyytää. Niin monenlaista kuntoutujaa on. Jos ymmärrys on tallella eikä ole huonoa oloa tai mitään komplikaatioita niin hyvinkin nopeasti voi kävellä. On myös heitä, jotka jää vuodepotilaaksi. Ovat yleensä täysin muistamattomia. Toisaalta muistamattomat voivat sitten taas olla liiankin virkeitä ja omatoimisia ja nousta ylös jopa omatoimisesti ennen aikojaan. Yleensä toki sitten kyseessä on sekavuus, mikä on iäkkään leikkauspotilaan kohdalla aika tavallista ja onnettomuusriski kasvaa.
Olen 77v. urheilullinen mies.
Leikkauksen, seuraavana päivänä nousin avustajan ohjauksella seisomaan ja linkitin muutaman m.
Kipu oli kova
Leikkauksesta on nyt 6viikkoa ja olen kotona. Asun yksin. Kävin atrollaattori apuna kaupassa. Kipu on mojova, mutta jos aikoo selvitä niin liike on lääkettä. Ennen leikkausta minulla oli suunniteltu lonkkanivelen leikkausta,
joten nämä kivut on nivelkipua
Tapaturma johti tähän leikkaukseen.
Anoppini jäi pyörätuoliin loppuiäkseen, mutta naapurin emäntä toipui parissa viikossa niin että pystyi olemaan yksin kotona ja hoitamaan uunin lämmitykset ym, kuukauden kuluttua jo lenkkeili. Kumpikin oli noin 8-kymppisiä tapahtumien aikaan.
Riippuu ihmisestä ja siitä miten aktiivisesti alettu leikkauksen jälkeen kuntouttamaan.