Apua tyhmälle? Tarviiko opintolainaa lyhentää
Jos opiskelee? Eli mulla on 10 vuotta vanha opintolaina (10t) jota pitää lyhentää 100 e kuussa. Olen lyhentänyt sitä vasta 2 vuotta joten jäljellä on maksettavaa. Aiemmalla tutkinnollani en saanut töitä ja nyt sain opiskelupaikan, tarvitseeko mun lyhennyksiä nyt maksaa? Opinnot kestää vuoden. Korkoja ei ilmeisesti ainakaan tarvitse maksaa? Kiitos vastauksista!
Kommentit (6)
Ei tarvi, ainakin mun entisen opintolainan maksut keskeytyi kun lähdin taas opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 19:00"]Ei tarvi, ainakin mun entisen opintolainan maksut keskeytyi kun lähdin taas opiskelemaan.
[/quote]
Tarvitsiko sun itse tehdä siitä ilmoitus pankille? Ap
Tarkista velkakirjasta.Minun opintolainassani oli joku ehto, että lyhennykset alkoivat joka tapauksessa x vuotta lainan ottamisesta, vaikka opiskelu jatkuisi. Lainanlyhennyksiä ei viis voinut ikuisena opiskelijana siirtää tuonpuoleiseen.
Sinun tilanteesi voi olla toinen, kun olet kuitenkin jo lyhennykset aloittanut ja nyt jatkat uusia opintoja.
Korot nimenomaan pitää maksaa. Mutta lyhennys voi olla jäissä.
Voisitko lyhentää edes pienemmällä summalla kuussa? Itse ansiosidonnaisella opiskellessani (käteen jäi kuussa noin 1000 euroa) lyhensin alemman tutkinnon lainaa vain viidelläkympillä kuussa. Näin velka lyheni mutta pärjäsin hyvin ja ilman uutta lainaa, vippejä tms. Otin pankkiin yhteyttä ja sovin tuon pienemmän lyhennyssumman, ei ollut ongelma. Ja kun tuli veronpalautuksia niin lyhensin osalla siitä lainaa ylimääräisellä erällä.
En tiedä, voiko tämä olla jotenkin tapauskohtaista, mutta minun ymmärtääkseni ei tarvitse lyhentää. Omat (automaattisesti menevät) lyhennykseni lakkasivat heti, kun hyväksyin "uuden" opintolainan lainaehdot.