Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 11-vuotiaallasi pankkikortti?

Vierailija
16.08.2015 |

Kuinka yleistä on?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:28"]

Käteinen on konkreettisempaa kuin kortti, joten lapsen on helpompi hahmottaa summia käteisenä kuin kortin avulla. Tästä syystä käteinen toimii lapsella vielä lukioon asti. Lukiossa voi sitten saada oman kortin, jos on hyvä koulumenestys ja ollut nuhteettomasti.

[/quote]

Oletko itse yli 50v? Olen nimittäin törmännyt tähän väitteeseen itseäni hieman vanhempien ihmisten kohdalla (olen 45v). Ne jotaka ovat tottuneet käyttämään nuorena seteleitä, eivät kuulema oikein hahmota rahan käyttöä kortilla. Itsellä on enneminkin toisin päin. Sen rahan tuhlaa helpommin mitä on nostanut automaatista lompaakkon, kun tuntuu että se on käytetty silloin kun se lähti tililtä.

Vierailija
42/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat saaneet visa electronin 10-vuotiaana. Jos on tullut jotain äkillistä menoa, enkä ole kotona tai he eivät ole kotona, niin voivat soittaa ja siirrän visa-tilille rahaa. Esim. lukiolaiset ostavat kirjansa niin, että soittavat kaupasta paljonko tarvitsevat. Käyvät itse vaate- ja kenkäostoksilla. Tällä systeemillä ei tarvitse lähteä automaatille nostamaan rahaa ja heillä on rahaa käytössään aina oikea määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevä vaikka soittaa lapselle että hakee kaupasta jotain ruokatarvikkeita koulusta tullessa ja siirtää rahan hänen tililleen. Helpottaa elämää, eikä ole sitä vaaraa että rahat menee hukkaan tai että ne varastetaan.

Vierailija
44/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:34"]

Käteinen on konkreettisempaa kuin kortti, joten lapsen on helpompi hahmottaa summia käteisenä kuin kortin avulla. Tästä syystä käteinen toimii lapsella vielä lukioon asti. Lukiossa voi sitten saada oman kortin, jos on hyvä koulumenestys ja ollut nuhteettomasti.

[/quote]

Oletko itse yli 50v? Olen nimittäin törmännyt tähän väitteeseen itseäni hieman vanhempien ihmisten kohdalla (olen 45v). Ne jotaka ovat tottuneet käyttämään nuorena seteleitä, eivät kuulema oikein hahmota rahan käyttöä kortilla. Itsellä on enneminkin toisin päin. Sen rahan tuhlaa helpommin mitä on nostanut automaatista lompaakkon, kun tuntuu että se on käytetty silloin kun se lähti tililtä.

[/quote]

En ole vaan, vähän reilu neljäkymppinen. En vaan usko, että lapset kovin nuorena hahmottaisivat rahaa kortin avulla, vaan konkreettinen käteinen on parempi. Lukiossa ollaan jo tarpeeksi fiksuja ja kypsiä käyttämään korttia pienellä nosto- ja maksurajalla (20-30 euroa). Ei alaikäinen tuon enempää rahaa tarvitse säännöllisesti.

Vierailija
45/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:34"]

[/quote]

[/quote]

En ole vaan, vähän reilu neljäkymppinen. En vaan usko, että lapset kovin nuorena hahmottaisivat rahaa kortin avulla, vaan konkreettinen käteinen on parempi. Lukiossa ollaan jo tarpeeksi fiksuja ja kypsiä käyttämään korttia pienellä nosto- ja maksurajalla (20-30 euroa). Ei alaikäinen tuon enempää rahaa tarvitse säännöllisesti.
[/quote]

Tätä minä en oikein ole koskaan tajunnut. Ei anneta lapsen harjoitella jotakin siksi, että hän ei osaa sitä?!

Ja osa tässä ketjussa tuntuu pitävän pankkikorttia jonain paholaisen välineenä. Ei se lapsi sillä yhtään enempää saa pahaa aikaan kuin käteiselläkään. Paitsi tietysti jos vanhemmat on niin daijuja että jättävät koko elämän säästöt sinne kun lapsi sitten EHKÄ lukiolaisena pääsee ensimmäistä kertaa sitä korttia kokeilemaan.

Vierailija
46/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:28"] Käteinen on konkreettisempaa kuin kortti, joten lapsen on helpompi hahmottaa summia käteisenä kuin kortin avulla. Tästä syystä käteinen toimii lapsella vielä lukioon asti. Lukiossa voi sitten saada oman kortin, jos on hyvä koulumenestys ja ollut nuhteettomasti. [/quote] Oletko itse yli 50v? Olen nimittäin törmännyt tähän väitteeseen itseäni hieman vanhempien ihmisten kohdalla (olen 45v). Ne jotaka ovat tottuneet käyttämään nuorena seteleitä, eivät kuulema oikein hahmota rahan käyttöä kortilla. Itsellä on enneminkin toisin päin. Sen rahan tuhlaa helpommin mitä on nostanut automaatista lompaakkon, kun tuntuu että se on käytetty silloin kun se lähti tililtä. [/quote] En ole vaan, vähän reilu neljäkymppinen. En vaan usko, että lapset kovin nuorena hahmottaisivat rahaa kortin avulla, vaan konkreettinen käteinen on parempi. Lukiossa ollaan jo tarpeeksi fiksuja ja kypsiä käyttämään korttia pienellä nosto- ja maksurajalla (20-30 euroa). Ei alaikäinen tuon enempää rahaa tarvitse säännöllisesti. [/quote] Tätä minä en oikein ole koskaan tajunnut. Ei anneta lapsen harjoitella jotakin siksi, että hän ei osaa sitä?! Ja osa tässä ketjussa tuntuu pitävän pankkikorttia jonain paholaisen välineenä. Ei se lapsi sillä yhtään enempää saa pahaa aikaan kuin käteiselläkään. Paitsi tietysti jos vanhemmat on niin daijuja että jättävät koko elämän säästöt sinne kun lapsi sitten EHKÄ lukiolaisena pääsee ensimmäistä kertaa sitä korttia kokeilemaan.

[/quote]

Meillä ei ainakaan siellä silloin ole siellä kaikkia säästöjä, vaan vain max. 10 kertaa nostorajan verran rahaa. Kyllä lapsi ehtii oppia kortin käytön myöhemminkin. Itsekin opin sen vasta yliopisto-opiskelijana ja ihan hyvin olen pärjännyt. On totta, että nykyään korttia tarvitsee aiemmin, mutta kyllä joku ala-asteikäinen on ihan liian nuori käyttämään korttia.

Vierailija
47/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:28"] Käteinen on konkreettisempaa kuin kortti, joten lapsen on helpompi hahmottaa summia käteisenä kuin kortin avulla. Tästä syystä käteinen toimii lapsella vielä lukioon asti. Lukiossa voi sitten saada oman kortin, jos on hyvä koulumenestys ja ollut nuhteettomasti. [/quote] Oletko itse yli 50v? Olen nimittäin törmännyt tähän väitteeseen itseäni hieman vanhempien ihmisten kohdalla (olen 45v). Ne jotaka ovat tottuneet käyttämään nuorena seteleitä, eivät kuulema oikein hahmota rahan käyttöä kortilla. Itsellä on enneminkin toisin päin. Sen rahan tuhlaa helpommin mitä on nostanut automaatista lompaakkon, kun tuntuu että se on käytetty silloin kun se lähti tililtä. [/quote] En ole vaan, vähän reilu neljäkymppinen. En vaan usko, että lapset kovin nuorena hahmottaisivat rahaa kortin avulla, vaan konkreettinen käteinen on parempi. Lukiossa ollaan jo tarpeeksi fiksuja ja kypsiä käyttämään korttia pienellä nosto- ja maksurajalla (20-30 euroa). Ei alaikäinen tuon enempää rahaa tarvitse säännöllisesti. [/quote] Tätä minä en oikein ole koskaan tajunnut. Ei anneta lapsen harjoitella jotakin siksi, että hän ei osaa sitä?! Ja osa tässä ketjussa tuntuu pitävän pankkikorttia jonain paholaisen välineenä. Ei se lapsi sillä yhtään enempää saa pahaa aikaan kuin käteiselläkään. Paitsi tietysti jos vanhemmat on niin daijuja että jättävät koko elämän säästöt sinne kun lapsi sitten EHKÄ lukiolaisena pääsee ensimmäistä kertaa sitä korttia kokeilemaan.

[/quote]

Meillä ei ainakaan siellä silloin ole siellä kaikkia säästöjä, vaan vain max. 10 kertaa nostorajan verran rahaa. Kyllä lapsi ehtii oppia kortin käytön myöhemminkin. Itsekin opin sen vasta yliopisto-opiskelijana ja ihan hyvin olen pärjännyt. On totta, että nykyään korttia tarvitsee aiemmin, mutta kyllä joku ala-asteikäinen on ihan liian nuori käyttämään korttia.
[/quote]

Miksi ala-asteikäinen on mielestäsi liian nuori? Mitä haittaa on pankkikortilla maksamisesta vaikkapa 11-vuotiaana?

Vierailija
48/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:19"]

On visa electron. Päivittäinen käyttöraja 5 euroa, tilillä yleensä muutama euro. Säästötilit on sitten erikseen tietenkin, mutta niihin ei korttia ole eikä tule. Mielestäni tänä päivänä ihan normaalia opetella jo nuoresta erilaisia maksuvälineitä. On myös käyttänyt paysafe- juttuja nettiostoksiin yms. Ne on tätä päivää.

[/quote]

Tänä päivän on ihan normaalia myös pikavipit ja maksuhäiriömerkinnät.

Vierailija
49/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hankittiin S-Visa 10-vuotiaalle, koska oli tiedossa että 11-vuotiaana menee luokan kanssa ulkomaille reiluksi kahdeksi viikoksi. Haluttiin, että tyttö oppii käyttämään korttia ennen ulkomaanmatkaa ja hyvin se sujui.

Tyttö tekee kaikki omat ostoksensa tuolla kortilla ja usein tulee myös koulusta kotiin ruokakaupan kautta. Me ei juuri käteistä käytetä ja siksi on kätevää, että lapsen voi lähettää ruokakauppaan oman korttinsa kanssa. Samaten kun nuo omat ostokset näkyy kaikki verkkopankissa, niin siitä on helppo tehdä sitten kirjanpito vaikka jälkeenpäin.

S-Visanhan saa jo 7-vuotiaalle, mutta en minä noin nuorelle olisi sitä hankkinut.

Vierailija
50/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:55"] [quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:28"] Käteinen on konkreettisempaa kuin kortti, joten lapsen on helpompi hahmottaa summia käteisenä kuin kortin avulla. Tästä syystä käteinen toimii lapsella vielä lukioon asti. Lukiossa voi sitten saada oman kortin, jos on hyvä koulumenestys ja ollut nuhteettomasti. [/quote] Oletko itse yli 50v? Olen nimittäin törmännyt tähän väitteeseen itseäni hieman vanhempien ihmisten kohdalla (olen 45v). Ne jotaka ovat tottuneet käyttämään nuorena seteleitä, eivät kuulema oikein hahmota rahan käyttöä kortilla. Itsellä on enneminkin toisin päin. Sen rahan tuhlaa helpommin mitä on nostanut automaatista lompaakkon, kun tuntuu että se on käytetty silloin kun se lähti tililtä. [/quote] En ole vaan, vähän reilu neljäkymppinen. En vaan usko, että lapset kovin nuorena hahmottaisivat rahaa kortin avulla, vaan konkreettinen käteinen on parempi. Lukiossa ollaan jo tarpeeksi fiksuja ja kypsiä käyttämään korttia pienellä nosto- ja maksurajalla (20-30 euroa). Ei alaikäinen tuon enempää rahaa tarvitse säännöllisesti. [/quote] Tätä minä en oikein ole koskaan tajunnut. Ei anneta lapsen harjoitella jotakin siksi, että hän ei osaa sitä?! Ja osa tässä ketjussa tuntuu pitävän pankkikorttia jonain paholaisen välineenä. Ei se lapsi sillä yhtään enempää saa pahaa aikaan kuin käteiselläkään. Paitsi tietysti jos vanhemmat on niin daijuja että jättävät koko elämän säästöt sinne kun lapsi sitten EHKÄ lukiolaisena pääsee ensimmäistä kertaa sitä korttia kokeilemaan. [/quote] Meillä ei ainakaan siellä silloin ole siellä kaikkia säästöjä, vaan vain max. 10 kertaa nostorajan verran rahaa. Kyllä lapsi ehtii oppia kortin käytön myöhemminkin. Itsekin opin sen vasta yliopisto-opiskelijana ja ihan hyvin olen pärjännyt. On totta, että nykyään korttia tarvitsee aiemmin, mutta kyllä joku ala-asteikäinen on ihan liian nuori käyttämään korttia. [/quote] Miksi ala-asteikäinen on mielestäsi liian nuori? Mitä haittaa on pankkikortilla maksamisesta vaikkapa 11-vuotiaana?

[/quote]

Ei opi ymmärtämään rahan arvoa, kun raha liikkuu bitteinä aidon konkreettisen rahan sijaan. Jos tuon ikäinen ei psykologien mukaan kykene hahmottamaan liikennettä, niin miksi kykenisi rahaakaan kortilla? Haittana juurikin se, että kortti kannustaa tuhlaamaan aina käyttörajaan asti. Se ei kannusta säästämään, kun ei suoraan näe paljonko rahaa on. Käteisestä aina näkee, paljonko sitä on katsomalla lompakkoon.

Vierailija
51/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tästä olen eri mieltä. Meidän lapsella on ollut kirjanpitovelvollisuus rahojensa käytöstä siitä asti, kun hän alkoi 7-vuotiaana saada hieman taskurahaa. Halusin, että tyttö oppii seuraamaan rahankulutustaan ja että menojen kirjaamisesta tulisi tapa. Hän ei päivittänyt kirjanpitoa aivan joka päivä ja kerran, kun hän laittoi useamman vanhan kuitin kirjanpitoon, hän totesi hämmästyneenä: "Mun rahat hupenevat ihan silmissä!" Hän hahmotti sen rahan kulumisen vasta, kun oli kirjannut kaikki menot kirjanpitoon ja näki, miten käteissaldo pieneni.

Nyt kun kortti on ollut useamman vuoden käytössä, niin edelleen se kulutuksen seuranta tapahtuu kirjanpidon kautta. Ruutuvihko vain on vaihtunut Exceliin ja yhdenkertainen kirjanpito on muuttunut kahdenkertaiseksi.

Vierailija
52/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortissa on käteiseen verrattuna 2 hyvää puolta: 1) vanhemmat näkevät, missä ja milloin sitä on käytetty
2) jos on tarvetta rangaista lasta, on kortin jäähyllelaitto tehokas tapa. Se on myös tehokas tapa opettaa järkevää rahankäyttöä.

Vierailija
53/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ollut jo monta vuotta, taitaa suurimmalla osalla kavereista olla myös. En muista minkä ikäisenä kortin sai, nyt on jo 13, mut kauan se on ollut. On jo 11-12 vuotiaana esim. itse netistä juttuja ym. Ei ole koskaan hukannut korttia.

Vierailija
54/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:55"] [quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:28"] Käteinen on konkreettisempaa kuin kortti, joten lapsen on helpompi hahmottaa summia käteisenä kuin kortin avulla. Tästä syystä käteinen toimii lapsella vielä lukioon asti. Lukiossa voi sitten saada oman kortin, jos on hyvä koulumenestys ja ollut nuhteettomasti. [/quote] Oletko itse yli 50v? Olen nimittäin törmännyt tähän väitteeseen itseäni hieman vanhempien ihmisten kohdalla (olen 45v). Ne jotaka ovat tottuneet käyttämään nuorena seteleitä, eivät kuulema oikein hahmota rahan käyttöä kortilla. Itsellä on enneminkin toisin päin. Sen rahan tuhlaa helpommin mitä on nostanut automaatista lompaakkon, kun tuntuu että se on käytetty silloin kun se lähti tililtä. [/quote] En ole vaan, vähän reilu neljäkymppinen. En vaan usko, että lapset kovin nuorena hahmottaisivat rahaa kortin avulla, vaan konkreettinen käteinen on parempi. Lukiossa ollaan jo tarpeeksi fiksuja ja kypsiä käyttämään korttia pienellä nosto- ja maksurajalla (20-30 euroa). Ei alaikäinen tuon enempää rahaa tarvitse säännöllisesti. [/quote] Tätä minä en oikein ole koskaan tajunnut. Ei anneta lapsen harjoitella jotakin siksi, että hän ei osaa sitä?! Ja osa tässä ketjussa tuntuu pitävän pankkikorttia jonain paholaisen välineenä. Ei se lapsi sillä yhtään enempää saa pahaa aikaan kuin käteiselläkään. Paitsi tietysti jos vanhemmat on niin daijuja että jättävät koko elämän säästöt sinne kun lapsi sitten EHKÄ lukiolaisena pääsee ensimmäistä kertaa sitä korttia kokeilemaan. [/quote] Meillä ei ainakaan siellä silloin ole siellä kaikkia säästöjä, vaan vain max. 10 kertaa nostorajan verran rahaa. Kyllä lapsi ehtii oppia kortin käytön myöhemminkin. Itsekin opin sen vasta yliopisto-opiskelijana ja ihan hyvin olen pärjännyt. On totta, että nykyään korttia tarvitsee aiemmin, mutta kyllä joku ala-asteikäinen on ihan liian nuori käyttämään korttia. [/quote] Miksi ala-asteikäinen on mielestäsi liian nuori? Mitä haittaa on pankkikortilla maksamisesta vaikkapa 11-vuotiaana?

[/quote]

Ei opi ymmärtämään rahan arvoa, kun raha liikkuu bitteinä aidon konkreettisen rahan sijaan. Jos tuon ikäinen ei psykologien mukaan kykene hahmottamaan liikennettä, niin miksi kykenisi rahaakaan kortilla? Haittana juurikin se, että kortti kannustaa tuhlaamaan aina käyttörajaan asti. Se ei kannusta säästämään, kun ei suoraan näe paljonko rahaa on. Käteisestä aina näkee, paljonko sitä on katsomalla lompakkoon.
[/quote]

Jahas. Ei mun pojan tarvinnut kuin kerran käyttää koko viikkorahansa kerralla ja hoksasi että ei kannata. Saa siis vitosen viikkorahaa pankkitililleen josta maksaa kortilla omat karkkinsa. Tässä ei ole yhtään mitään eroa esikoiseeni, joka sai viikkorahansa alkuun käteisenä.

Vierailija
55/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:45"]

[/quote]

Lapsissa on eroja, ei sama resepti toimi kaikille. Minusta vanhempien tehtävä on antaa lapsen harjoitella rahankäyttöä, samalla vanhemmat näkevät millainen rahankäyttäjä lapsi on ja tarvittaessa voivat tukea lasta oppimaan fiksummaksi rahankäyttäjäksi.

Minusta tähän kuuluu ihan oleellisena osana se, että opettaa lapselle työkaluja, joiden avulla lapsi voi analysoida omaa rahankäyttöään ja miettiä itse, onko siinä jotain kehitettävää. Kun kaikista menoista pidetään kirjaa, niin se on arvokas taito myös aikuiselämän rahankäytön hallintaan. Samalla lapsi näkee minne ne rahat ovat menneet ja voi miettiä, onko käyttänyt ne rahat viisaasti ja itselle tärkeisiin asioihin.

Eivät lapset ole niin tyhmiä kuin tämä ylläoleva kirjoittaja kuvittelee. Meidänkin tyttö havahtui jossain vaiheessa siihen, että koulumatkalla tuli liian usein mentyä R-kioskille ja sieltä tuli ostettua jotain pientä. Hän ratkaisi ongelman niin, että alkoi kulkea eri reittiä, joka ei mennyt R-kioskin ohi. Kyllä lapset keksivät kaikenlaisia niksejä rahankäytön hallintaan ja säästämiseen, jos heille vain antaa mahdollisuuden.

Vierailija
56/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:19"]

On visa electron. Päivittäinen käyttöraja 5 euroa, tilillä yleensä muutama euro. Säästötilit on sitten erikseen tietenkin, mutta niihin ei korttia ole eikä tule. Mielestäni tänä päivänä ihan normaalia opetella jo nuoresta erilaisia maksuvälineitä. On myös käyttänyt paysafe- juttuja nettiostoksiin yms. Ne on tätä päivää.

[/quote]

Tänä päivän on ihan normaalia myös pikavipit ja maksuhäiriömerkinnät.
[/quote]

No nämähän tuppaa kertymään just niille, joille sitä rahankäyttöä EI ole opetettu...

Vierailija
57/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:33"]No on ollut jo monta vuotta, taitaa suurimmalla osalla kavereista olla myös. En muista minkä ikäisenä kortin sai, nyt on jo 13, mut kauan se on ollut. On jo 11-12 vuotiaana esim. itse netistä juttuja ym. Ei ole koskaan hukannut korttia.
[/quote]
Siis ostanut kortilla netistä juttuja. Puhelin syö tekstistä sanoja :/

Vierailija
58/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:52"]

On ja ollut jo 7-vuotiaasta.  Turvallisempi se on kuin käteinen. Nyt vaan harmittavasti siihe tuli se lähimaksamisen mahdollisuus, joten turvallisuudessa takapakkia. Se on tilille, jonka saldoa säätelen. 

[/quote]

Säästöpankissa alle 11 vuotiaat ei saa mitään korttia. 11 vuotias saa visa electronin, visa debittiin tarvitaan 18 vuoden ikä.

Onkohan näissä ikärajoissa paljonkin eroa eri pankeissa?

[/quote]

On eroja. Op:ssa saa 10-vuotiaana, Nordeassa saa vaikka vastasyntynyt, kunhan on hetu ja nimi.
[/quote]
Nordeasta ei annettu electronia vähän vajaa 6-vuotiaalle, kun olisimme sen tilinavauksen yhteydessä ottaneet valmiiksi odottelemaan käyttöä. 10 ja 12-vuotiaat sisarukset saivat tuolloin korttinsa. Nykyisin 8v. ja käyttöä olisi jo, pitäisikin koittaa nyt hakea korttia. Meillä lapset käyvät hakemassa lähikaupasta milloin mitäkin ja siirtelen rahaa tileilleen sen mukaan. En käytä itse koskaan käteistä, joten tuo tilille siirtäminen toimii meillä parhaiten. Ja ihan hyvin osaavat hahmottaa rahankäytön myös korttien kautta. Eivät lapset mitään tyhmiä ole.

Vierailija
59/63 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdenkertainen kirjanpito *pyörittää silmiään*? Mitähän mahtavat olla nämä käytössä olevat tilit?

t. Utelias controller

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:28"]

[/quote]

Tästä olen eri mieltä. Meidän lapsella on ollut kirjanpitovelvollisuus rahojensa käytöstä siitä asti, kun hän alkoi 7-vuotiaana saada hieman taskurahaa. Halusin, että tyttö oppii seuraamaan rahankulutustaan ja että menojen kirjaamisesta tulisi tapa. Hän ei päivittänyt kirjanpitoa aivan joka päivä ja kerran, kun hän laittoi useamman vanhan kuitin kirjanpitoon, hän totesi hämmästyneenä: "Mun rahat hupenevat ihan silmissä!" Hän hahmotti sen rahan kulumisen vasta, kun oli kirjannut kaikki menot kirjanpitoon ja näki, miten käteissaldo pieneni.

Nyt kun kortti on ollut useamman vuoden käytössä, niin edelleen se kulutuksen seuranta tapahtuu kirjanpidon kautta. Ruutuvihko vain on vaihtunut Exceliin ja yhdenkertainen kirjanpito on muuttunut kahdenkertaiseksi.

[/quote]

Vierailija
60/63 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 22:49"]

Yksi ongelma on muuten nettiostokset, tarvitsee varmentamiseksi pankkitunnukset. Onko tähän asiaan mitään ratkaisua? Haluaisi ostaa mm. peleihin jotain ekstraa netistä..

[/quote]

Mun poika ostaa ärrältä sellaisia "pre-paid-luottokortteja", joilla ostelee noita pelijuttuja netistä. Paysafe on nimeltään. On minusta aika kiva ja turvallinen, ainoa huono puoli on se että ei kai saa ostettua tarkalle summalle.