Piika/ renki nykypäivänä
Onko nykypäivänä mahdollista palkata piikaa ja/ tai renkiä? Tai no, piika ja renki sanoista en ole oikein varma. Sellainen palkallinen joka siivoaa, hoitaa lapsia, tekee kotitöitä ja ulkotöitä jne. Sellainen joka asuisi meillä tai olisi muuten käytettävissä koko ajan (tietysti tuolle kaikelle olisi vähintään kolme tekijää, ei pelkästään yksi)
Suostuuko kukaan enää nykypäivänä tuohon? Ihanteellisinta olisi, että samat ihmiset olisivat aina töissä. Vai onko tyydyttävä palkkaamaan apulaisia jostain firmasta, jossa työvuorolaiset vaihruvat jatkuvasti?
Kommentit (13)
Laita lehteen ilmoitus...voihan joku monipuolinen ihminen suostuakin...
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:43"]Justhan Forssassa vai missä lie maajussit saivat työttömiä tällaisiksi ilmaisiksi piioiksi/rengeiksi työkokeiluun! Asumisesta en tiedä, kai ne kotiinsa menivät yöksi vaikka maalla on välimatkatkin pitkiä.
[/quote]
Kyllä minä siitä palkkaakin maksaisin, ilmaiseksi ei tarvitsisi olla.
Yönsä saisivat viettää missä haluaisivat, kunhan olisivat ajoissa paikalla.
Tärkeintä tosiaan olisi, että olisi aina ne samat henkilöt töissä, eikä vaihtuisi jatkuvasti.
Ap
Jos sinulla on varaa maksaa palkka sosiaalikuluineen luulisi löytyvän, onhan sitä siivoojia lastenhoitajai jo nyt tarjolla.
Luulisi että näinäkin päivinä tuollainen "taloudenhoitaja"-kuvio olisi mahdollinen. Ja kyllähän se olisi tosi hieno juttu toteutuessaan, uskon että on esim. meitä kolmekymppisiä lapsettomia jotka mielellään ottaisivat vastaan vakityöpaikan jossain perheessä :)
--------
Tämä vähän sitten offtopic: Itse olen nk. etä-äitipuoli ja monesti tuntuu että olen juuri tuollainen piika. Olen lasten paikallaollessa tarvittaessa paikalla, hoidan pyykit ja huushollin siivouksen (muutama asia on mitkä on toki "miehenjobi" eli ruuan laitto ja vessan siivuu :). Kaiken lopun aikaa voisin käyttää elämäni ja olemiseni johonkin muuhun, mutta monesti omat henk. koht. ongelmat (eli yksinkertaistetusti masennus siitä ettei ole omia lapsia) vie voimaa niin paljon, että noitten em. hommien jälkeen en paljon muuta jaksakaan kun pitää itseni koossa. Heh, lapset on ihania ja kodinhoitokin mukavaa, tässä kohtaa vaan juuri tuollainen, että olisi vaikka itse kodinhoitajana jossain tuntuu henkisesti ihanammalle, kuin se, että olen ympyrässä missä henkisesti minun pitäisi olla sitoutuneempi vaikka suoraansanoen ei paljon oksitosiinit jyllää.
Piika tai renki? Hmm. Eli jonkun pikku mammulin pikku orja? Jos sinä tarvitset kodinhoitajaa/lastenhoitajaa/siivoojaa, sinä otat ja sinä palkkaat asiallisesti sellaisen. Sinä maksat hänelle kunnollista palkkaa ja kohtelet häntä hyvin ja asiallisesti työntekijänä (ei sinun omaisuutenasi, sitä hän ei todellakaan ole) kuten ketä tahansa työntekijää. Tai muuten; hoida kuule ihan itse kotisi ja kakarasi, ***** idiootti. Kiitos.
Jep, jos talossa on piikoja, voin tulla rengiksi.
Oikein vihastuin tästä aloituksesta. Hyi yök mikä ihminen! Argh.
Toki tuollaisella työnkuvalla voi palkata ihmisiä, mutta työajan pitää olla normaali, eli et voi olettaa työntekijän olevan käytettävissä 16 h/pvä.
Haha, ei kellään ole tollaseen varaa tänä päivänä.
Onko kukaan miettinyt miksei enää rakenneta sellaisia valtavia kartanoita kuin pari sataa vuotta sitten? Koska kellään ei ole varaa.
En tiedä lukiko kaikki aloitukseni kunnolla vai ilmaisinko itseni huonosti, mutta selvennän vielä varmuuden vuoksi:
Piika ja renki nimitykset ovat varmasti huonot, mutten kelsinyt tähän hätään parempia.
Puhun koko ajan palkkaamisesta. Tottakai maksasin palkkaa, en halua orjia.
Työ ajajat olisivat kohtuulliset. 6-8 tuntia päivässä, ja viitenä päivänä viikossa. Toki jos sairastuu tai tulee pakollisia menoja, voidaan sopia palkallisesta tai palkattomasta vapaasta.
Ruokatauko olisi puolisen tuntia ja kahvit olisi emännän (eli minun) piikkiin pari kertaa työajan sisällä, kun on omakin kahviaika.
Lomiakin olisi ympäri vuoden. Ainakin joululoma viikon ja kesäloma pari-kolme viikkoa (lomien pituuksiin ja ajankohtiin pitää perehtyä enemmän)
Palkkaisin vähintään kolme ihmistä (sukupuolella ja iällä ei väliä) hoitamaan lapsia, kotitöitä, puutarhaa jne. Yksin en ketään jättäisi hoitamaan tuota kaikkea. Mitä enemmän tehtävää, sitä enemmän palkallisia niitä tekemään.
Ainoa toivomukseni olisi, että samat ihmiset (satunnaisia sijaisia lukuunottamatta) olisivat töissä suurimman osan ajan vuodesta (poislukien lomat) sillä en haluaisi kotiini uutta työntekijää joka viikolle.
Ap
Kokeile hakea kotiapulaista. Kun vain ilmoitat selkeästi ilmoituksessa työnkuvan, niin varmasti löydät jonkun työntekijän.
Niin, ja työkkäristä kannattaa kysyä apua työnantaja-asioissa.
Justhan Forssassa vai missä lie maajussit saivat työttömiä tällaisiksi ilmaisiksi piioiksi/rengeiksi työkokeiluun! Asumisesta en tiedä, kai ne kotiinsa menivät yöksi vaikka maalla on välimatkatkin pitkiä.