Mitä äitiysneuvolassa käytännössä tehdään?
Muuta kuin kuunnellaan dopplerilla sydänäänet ja merkataan korttiin oliko pissassa proteiinia. Ekassa neuvolassa on siis käyty, ja asiat joita käytiin läpi oli oletettavissakin. Mutta mitä näillä seuraavilla neuvolakäynneillä tapahtuu?
Kommentit (12)
Paino, pissanäyte, hb, verenpaine, sf-mitta (aletaan yleensä mitata vasta siinä raskauden puolivälissä), doppler. Nämä otettiin joka kerta.
Sitten vaan kuulumisten kyselyä, joskus annettiin jotain lappusia esimerkiksi raskausajan ruokavaliosta tai muita ohjeita, ja niistä saatettiin jutella vähän. Ihan rentoja ne käynnit oli, sai apua jos oli jotain vaivoja tai kysyttävää.
Kytätään ja syyllistetään tulevaa äitiä. Lisäksi kannustetaan aborttiin, jos ultrassa näkyy jotain poikkeavaa. Lastenneuvolan tarkoituksena taas on saattaa mahdollisimman moni lapsi lastensuojelun piiriin ja arvostella vanhempia kaikesta, mitä he tekevät lapsen hyväksi ja tietysti valtion tilastointia varten. Hyödyllisiä ja hienoja järjestelmiä nämä.
Eikös sieltä anneta lappuja äijällekin täytettäväksi. Paljonko kaljaa, tupakkaa menee ja liikutko. Ei kai se sikiö välitä äijän liikkumisesta?
Joissakin neuvoloissa täytyy olla omatoiminen, itse pitää stixata pissa, ottaa paino ja verenpaine.
Minulla ei ole kertaakaan ehdotty doppleriin asti, koska mukana on ollut opiskelija, jonka kanssa kuluu paljon aikaa. Yleensä ollaan valmiiksi myöhässä ja juuri minun kohdallani päätetään kuroa aikataulua umpeen. Eli itse käyn vaa'alla, itse katson proteiinit, opiskelija on kysynyt syömisistä (etten söisi mitään kiellettyä, paino ei ole noussut yhtään liikaa) ja sitten pikaisesti sf-mitta ja seuraava aika. Tässä sivussa terkkari ohjeistaa opiskelijaa ties missä asioissa tai ottaa vastaan jonkun toisen asiakkaan puhelun.
Siirryin yksityisen neuvolan asiakkaaksi ja siitäkös riemu repesi - terkkarilla on aikaa soitella minulle muistuttaen, että lapsen hyvinvointi edellyttää niitä käyntejä hänen luonaan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:38"]Minulla ei ole kertaakaan ehdotty doppleriin asti, koska mukana on ollut opiskelija, jonka kanssa kuluu paljon aikaa. Yleensä ollaan valmiiksi myöhässä ja juuri minun kohdallani päätetään kuroa aikataulua umpeen. Eli itse käyn vaa'alla, itse katson proteiinit, opiskelija on kysynyt syömisistä (etten söisi mitään kiellettyä, paino ei ole noussut yhtään liikaa) ja sitten pikaisesti sf-mitta ja seuraava aika. Tässä sivussa terkkari ohjeistaa opiskelijaa ties missä asioissa tai ottaa vastaan jonkun toisen asiakkaan puhelun.
Siirryin yksityisen neuvolan asiakkaaksi ja siitäkös riemu repesi - terkkarilla on aikaa soitella minulle muistuttaen, että lapsen hyvinvointi edellyttää niitä käyntejä hänen luonaan.
[/quote] Siis sydänääniä ei kuunneltu, että saadaan aikataulu kiinni?
Itsepalvelupisteitä nuo äitiysneuvolat.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:02"]Itsepalvelupisteitä nuo äitiysneuvolat.
[/quote] Ei ainakaan täällä. Älä yleistä.
Olen kyllä kokenut tosi turhiksi nuo käynnit. Suurimman osan jutuista voi tehdä ihan kotonakin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:07"]Olen kyllä kokenut tosi turhiksi nuo käynnit. Suurimman osan jutuista voi tehdä ihan kotonakin.
[/quote]
Et voi kuitenkaan ennakoida itse mahdollisia terveyden ongelmia itsellesi tai vauvalle. Siksi neuvola on olemassa. Raskausdiabetes, raskausmyrkytys, hepatogestoosi, iso tai huonosti kasvava vauva, odotusajan mielenterveyden ongelmat jne
Mulla oli nuorempaa odottaessa tosi kiva terkka ja oli joka kerta mukava käydä neuvolassa. Mun kokemuksen mukaan sillä terkkarin persoonalla on älyttömästi merkitystä.
doppler, pissa ja verikoe. pientä galluppia ja sen sellaista. eipä muuta.