Mikä ihmeen sairaus EDELLYTTÄÄ lihansyöntiä?
Jäi kaihertamaan, kun luin jostain blogista kommentteja veganismista. Joku totesi äksyyn sävyyn, että on turha väittää veganismin sopivan kaikille, koska hänen täytyy syödä lihaa sairautensa takia (ei ollut kyse kaikki kasvikset ja hedelmät kattavasta allergiasta tms). En keksi mitään asennevamman tai nirsouden lisäksi, joka tähän sopisi, mutta sanokaa te viisaammat...
Kommentit (13)
No kyllähän siinä väkisinkin tulee jokin puutostauti, jos pelkkiä rehuja mussuttaa ellei sitten vedä päivittäin pillereitä useammasta purkista, jotta saa välttämättömät vitamiinit ym.
Tiedän montakin vegaania, jotka eivät syö lisäravinteita, mutta voivat mainiosti. Osa käyttää myös todella niukasti palkokasveja tms. Ovat siis ns. High carb low fat vegaaneja, syövät lähinnä hedelmiä ja vihanneksia.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:43"]Tiedän montakin vegaania, jotka eivät syö lisäravinteita, mutta voivat mainiosti. Osa käyttää myös todella niukasti palkokasveja tms. Ovat siis ns. High carb low fat vegaaneja, syövät lähinnä hedelmiä ja vihanneksia.
[/quote] Ja se tarkoittaa, että kaikki voivat mainiosti vegaanina ilman lisäravinteita?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:43"]Tiedän montakin vegaania, jotka eivät syö lisäravinteita, mutta voivat mainiosti. Osa käyttää myös todella niukasti palkokasveja tms. Ovat siis ns. High carb low fat vegaaneja, syövät lähinnä hedelmiä ja vihanneksia.
[/quote]
B12-vitamiinin puutos tulee hyvin hitaasti, voi mennä vuosikymmeniä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:43"]
Tiedän montakin vegaania, jotka eivät syö lisäravinteita, mutta voivat mainiosti. Osa käyttää myös todella niukasti palkokasveja tms. Ovat siis ns. High carb low fat vegaaneja, syövät lähinnä hedelmiä ja vihanneksia.
[/quote]
Joo, mäkin tiedän, ja olin itsekin 10v vegaani.
Iso osa mun tuntemista kärsi sitten loppuvaiheessa hermovaurioista, osa sokeutui (englannissa).
Ja sun tossa mainitsemat durianriderit ja muut rawtil4 (high carb low fat) tyypit piikittää itseensä b12, joten eivät tosiaankaan ole ilman lisäravinteita. Durianrideriltahan löytyi tosi vakava b12-puutos, jonka jälkeen se alkoi piikittämään itseään.
Lihansyönti voi myös estää sairastumista. Meinaan ihmisellä, joka on sekasyöjä.
Tiedän suolistovaivaisen (IBS), joka ei syö juuri muuta kuin lihaa ja perunaa. Itse on vakuuttunut, että tämä on ainoa mahdollinen dieetti hänelle.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:50"]
Tiedän suolistovaivaisen (IBS), joka ei syö juuri muuta kuin lihaa ja perunaa. Itse on vakuuttunut, että tämä on ainoa mahdollinen dieetti hänelle.
[/quote]
Apua :( Oma IBS helpotti, kun jätin maissin, maitotuotteet, täysjyväviljat (ruis on pahimmasta päästä) ja paprikan pois. Lihasta ja juustosta tulee kamala ummetus, vaikka kuinka söisi kyytipoikana kuituja.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:50"]
[/quote]
Apua :( Oma IBS helpotti, kun jätin maissin, maitotuotteet, täysjyväviljat (ruis on pahimmasta päästä) ja paprikan pois. Lihasta ja juustosta tulee kamala ummetus, vaikka kuinka söisi kyytipoikana kuituja.
[/quote]
Joo, olen ihmetellyt tätä. Hän suuttuu, jos yrittää aloittaa keskustelun hänen ruokavaliostaan. En enää yritä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:41"]Joillakin ei imeydy b12 lisäravinteista, eikä piikkinä, vaan ne joutuu oikeasti syömään lihaa, maitotuotteissa sitä ei ole tarpeeksi.
Muuta mitä tulee mieleen on erilaiset suolistosairaudet, jotkut ei vaan pysty syömään palkokasveja, tofua jne.
[/quote]
No eipä se lihakaan kaasuitta sula, varsinkaan jo sairaassa suolessa
Diabeetikolla (1-tyyppi) myös vaikea pitää itsensä fyysisesti kunnossa pelkällä kasvisruoalla. Ei se mahdotonta ole, mutta vaatii vielä enemmän tarkkaa ruokavalion suunnittelua kuin perusvegaanilla. Varsinkin jos urheilee paljon.
Joillakin ei imeydy b12 lisäravinteista, eikä piikkinä, vaan ne joutuu oikeasti syömään lihaa, maitotuotteissa sitä ei ole tarpeeksi.
Muuta mitä tulee mieleen on erilaiset suolistosairaudet, jotkut ei vaan pysty syömään palkokasveja, tofua jne.