Mistäpäin sukujuurenne ovat?
Itsellä muun muassa Karjalasta, Etelä-POhjanmaalta, Tornionjokilaaksosta. Ja huomaa ulkonäöstä että on tuota karjalalaista, koska en ole tyypillisen suomalaisen näköinen, ja tätä saan kuulla. Näytän kuulemma oudolta.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:40"]Jotain aasialaista verta minussa on melko paljon ja jonkin verran enemmän neanderthalin ihmisen verta keskimäärin enemmän kuin muilla keskiverto ihmisellä maapallossa.
[/quote] länsirannikosta minulla on myös verta sekä uudeltamaalta jos näin olen käsittänyt oikein.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:42"]
En tiedä eikä kyllä kiinnostakaan. Minulle tuli opiskeluaikoina yllätyksenä se, että melkein kaikki osasivat kertoa, mistä heidän sukunsa ovat kotoisin. Minä en tiedä isovanhempieni vanhemmista mitään, enkä ole koskaan kysynyt asiasta. Olen kai jotenkin vaistomaisesti ymmärtänyt, ettei asialla ole väliä.
[/quote]
Itse olen taas pitänyt sukututkimusta todella mielenkiintoisena. Suomen historian käsitteet ja tapahtumatkin aukesivat ihan erilailla kun mietti niitä oman sukuhistorian kautta, esim. nälkävuodet, sodat, muuttoliikkeet, torpparilaitos, huutolaisuus...
Karjalankannakselta kaikki neljä isovanhempaa. Ja tiedoksi niille, joiden mielestä karjalaiset eivät näytä suomalaisilta: karjalaiset ovat kyllä umpisuomalaisia ihan sinä missä hämäläiset, pohjalaiset tai savolaisetkin.
Se, että Venäjä vei viime sodassa Suomelta Kannaksen ja muun Karjalan, ei tee evakoista ja heidän jälkeläisiään venäläisiä.
Pohjois-Pohjanmaa, Perä-Pohjola, Norrbotten. Ulkonäöltäni olen tavallinen kalpea persjalkainen suomalainen. Hiukset ovat kyllä tummat.
Kun mennään muutama sukupolvi taaksepäin: Suomi (kaikki länsi- ja pohjois-Suomen heimot ja saamelaisuus), Ruotsi, Hollanti, Vallonia, Ranska
Jaa-a... Molempien vanhempien kautta Jaakko Ilkan jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa, mutta molemmilla vanhemmilla toisen vanhemman kautta suku jostain muualta. Äidin äidin kautta ruotsalaiset sukujuuret, isän äidin kautta Keski-Eurooppalaiset. Äidin isällä sukujuuret pääkaupunkiseutu-Turku -seudulla, isän isällä ihan Etelä-Pohjalaiset. Äidin puolelta Ilkan sukua tulee äidin äidin äidiltä, joka oli Etelä-Pohjalainen.
Asun Etelä-Pohjanmaalla.
Jostain Volgan mutkasta väittävät asioita tutkineet...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:48"]
Isän puoleisesta suvusta ei ole hajuakaan (olettaisin kuitenkin että länsi-Suomesta) mutta äidin suku on Ruotsista. Isoisoäiti muutta 1900-luvun alkupuolella Suomeen suomalaisen miehen perässä.
[/quote] Jos isoisoäitisi mies on ollut suomalainen niin et voi sanoa että äitisi suku on Ruotsista.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:42"]
En tiedä eikä kyllä kiinnostakaan. Minulle tuli opiskeluaikoina yllätyksenä se, että melkein kaikki osasivat kertoa, mistä heidän sukunsa ovat kotoisin. Minä en tiedä isovanhempieni vanhemmista mitään, enkä ole koskaan kysynyt asiasta. Olen kai jotenkin vaistomaisesti ymmärtänyt, ettei asialla ole väliä.
[/quote]
Itse olen taas pitänyt sukututkimusta todella mielenkiintoisena. Suomen historian käsitteet ja tapahtumatkin aukesivat ihan erilailla kun mietti niitä oman sukuhistorian kautta, esim. nälkävuodet, sodat, muuttoliikkeet, torpparilaitos, huutolaisuus...
[/quote]Ymmärrän kyllä mielenkiinnon historiaa kohtaan. Olen kai jossain määrin kiinnostunut historiasta, etenkin taidehistoriasta. En vain ymmärrä, miksi jonkun torpparin elämä olisi minulle merkityksellinen vain hyvin etäisen sukulaisuussuhteen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:56"]Karjalankannakselta kaikki neljä isovanhempaa. Ja tiedoksi niille, joiden mielestä karjalaiset eivät näytä suomalaisilta: karjalaiset ovat kyllä umpisuomalaisia ihan sinä missä hämäläiset, pohjalaiset tai savolaisetkin.
Se, että Venäjä vei viime sodassa Suomelta Kannaksen ja muun Karjalan, ei tee evakoista ja heidän jälkeläisiään venäläisiä.
[/quote]
Aina kun tulee jonkun kanssa ekaa kertaa puheeksi, että sukujuureni ovat rajan takana Karjalassa, ihmisten ensimmäinen kommentti on että "en tiennyt että oot puoliks venäläinen". En ole, eivätkä isovanhempani ja heidän vanhempansa jne. olleet venäläisiä, vaan suomalaisia. Ei se tee aiemmista sukupolvista venäläisiä, että kyseinen alue nykyään kuuluu Venäjälle. Prkl.
Tornionjokilaaksosta, sekä Suomen, että Ruotsin puolelta.
Pohjois-Pohjanmaalta. JA YLPEÄ SIITÄ! Hävettäisi olla joku haiseva lappalainen/karjalainen
Isän puolen suku:
Jääskestä (papan puoli) ja Viipurin maalaiskunta (mamman puoli).
Äidin puolen suku:
Elimäki (isoisän puoli) ja Kymi/Ylänummii (mummin puoli).
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:19"]
Jaa-a... Molempien vanhempien kautta Jaakko Ilkan jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa, mutta molemmilla vanhemmilla toisen vanhemman kautta suku jostain muualta. Äidin äidin kautta ruotsalaiset sukujuuret, isän äidin kautta Keski-Eurooppalaiset. Äidin isällä sukujuuret pääkaupunkiseutu-Turku -seudulla, isän isällä ihan Etelä-Pohjalaiset. Äidin puolelta Ilkan sukua tulee äidin äidin äidiltä, joka oli Etelä-Pohjalainen.
Asun Etelä-Pohjanmaalla.
[/quote]Kuka on Jaakko Ilkka, ja miksi on tärkeää, että olet hänelle sukua?
Ruotsista 1600-luvulla on tullut esi-isä Suupohjaan. Kaikki muutkin juuret samalla alueella.
Vaaleet hiukset ja siniset silmät viittaavat länteen. Muuten varmaan jostain Volgan mutkasta niinkuin meillä kaikilla.
Karjalainen minäkin, evakkojen jälkeläisiä.