Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin rahastoihin 20 000 euroa? Palstan sijoitusnerot?

Vierailija
12.03.2022 |

Ikää 37. Nyt vasta tajunnut näma sijoitusjutut. Erityisesti kiinnostaa rahastoihin sijoittaminen, kun on niin helppoa. Säästössä olis ylimääräistä 20.000 euroa.

Nordnettiin tehnyt tilin. Kuinka moneen rahastoon kannattais laittaa tuo summa. Ja millä aikavälillä. Mihin rahastoihin. Suositelkaa te kokeneet?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kajamo myy paskaks pistettyjä lääviään 10e vuokralaisineen

Vierailija
42/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sotateollisuusrahasto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoita kaikki Valkoon!

ja jos jtn jää ni sörsselin kone ja moottori

ja maksa varmuuden vuoksi tuplana.

Vierailija
44/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berkshire Hathaway.

Ei ole rahasto varsinaisesti mutta hyvin diversifikoitu. Ei taida olla venäjä riskiä siinä.

Tosin euro on alhaalla joten sitä kautta voi tulla takkiin jos ostaa jenkki osakkeita ja euro nousee.

Toisiaalta taas se on hyvä asia jos täällä paska nousee kunnolla tuulettimeen.

Toinen on latina amerikka rahasto. Varmaan menee hyvin varsinkin jollei raaka aine piikki ollut jo tässä.

Eurooppa etf jos luulee että tilanne rauhoittuu. Hyvin mahdollista sekin.

Vierailija
45/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitus on eläkeikään saakka esim säästää niin itse laittaisin passiiviseen pienikuluiseen (alle 0,20% hallinnointikulut/v) indeksirahastoon (etf), joka ei maksa osinkoa vaan sijoittaa ne uudelleen. Esimerkiksi johonkin s&p500-etf:ään tai maailmanlaajuiseen, ja vaikka 5000 euroa kerrallaan noin vuoden kuluessa niin saat myös ajallista hajautusta.

Oma painotus on vastuullisissa ja eettisesti toimivissa rahastoissa (ympäristö, työolot...).

Tällä metodilla saat keskimääräisen tuoton todennäköisesti eikä tarvitse jännätä rahojen perään.

Vierailija
46/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt herranjumala kysy sijoitusneuvoja vauvapalstalta!!! Nyt menet hakemaan tiedot ihan alan ammattilaisilta, ja luet muutaman talouskirjan. Aloita vaikka kuuntelemalla Mimmit sijoittaa-podcast ja lue "Kaikki rahasta". 

Niin kauan kuin kysyt neuvoja täältä, et voi laittaa rahojasi minnekään, koska sulla ei ole tarpeeksi tietoa asioista. Itsellä muutama kymppitonni sijoituksia, eli vaikka en ole guru, niin en nyt ihan tuulesta ole temmannut tätä kommenttiani.

Ainoa mitä sanon sulle on, että hajota mahdollisimman paljon. Eli että ei kaikkia munia yhteen koriin.

Mutta tällä hetkellä et ole valmis sijoittamaan. Ota asioista selvää, se on helppoa nykyään. Pitää pari kirjaa jaksaa lukea.

Ei hlvtti. Justhan täällä niitä miljonäärejä on kun on rutkasti vapaa aikaa.

Jotkut mimmit sijoittaa ym ovat ihan pellejä. Jos niillä olisi edes jotain oikeara osaamista niin olisivat cityssä töissä ja miljoona palkat. Nuo tienaa antamalla paskaneuvoja tuulipuvuille, ei sijoittamalla.

Vierailija
47/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantieteellisesti Pohjois-Amerikka, Pohjoismaat, Maailma -indeksit.

Toimialateemat kestävä energia kestävä kehitys etc. ja teknologia. Ukrainan sodan vuoksi kaikki haluaisivat nyt riippumatonta energiaa jolla ei voi kiristää. Ja teknologiaa jolla voi ylläpitää tilannetajua sekä tuhota vihollisen. Nämä teemat eivät poistu agendalta nähtävissä olevaan tulevaisuuteen. Tärkeiksi teemoiksi nousevat toki myös esimerkiksi ruoka. Mutta ei sieltä mitään tuottoa ole saatavissa.

Vierailija
48/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mihinkään. XRP. Kurssi tänään 0,79. Vähintään 3,00 käy loppuvuonna. Laita muistiin, ostat tai et.

Onko CPU-louhittava?

Vierailija
49/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita Unicefille.

Vierailija
50/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mihinkään. XRP. Kurssi tänään 0,79. Vähintään 3,00 käy loppuvuonna. Laita muistiin, ostat tai et.

Onko CPU-louhittava?

No ei näköjään ole. OneCoinin tapainen ponzi siis.

Vierailija
51/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa  sijoittaa venäläiseen kaalisoppaan

Vierailija
52/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastoista ei pääasiallisesti saa juuri voittoa. Sinuna odottaisin ja katsoisin mihin maailmanmarkkinat etenee ja sijoittaisin vakavaraisiin ja osinkoa maksaviin yhtiöihin kuten kone jne.

mies54v

Miten niin ei saa? Katsoin juuri, että olen sijoittanut rahaa kahteen Seligsonin osakeindeksirahastoon 27 100 euroa ja niiden arvot ovat tänään 47 800 euroa. Olen siis voitolla yli 20 000 euroa. Toki olin kuukausi sitten voitolla vielä enemmän, mutta kyllä nykyinenkin voitto on minusta hyvä.

Vierailija
53/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita Unicefille.

Joo, tue Afrikan mohikaanien elämää. Veroistammekin lähtee sinne jo "kehitysapua".

Vierailija
54/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastoista ei pääasiallisesti saa juuri voittoa. Sinuna odottaisin ja katsoisin mihin maailmanmarkkinat etenee ja sijoittaisin vakavaraisiin ja osinkoa maksaviin yhtiöihin kuten kone jne.

mies54v

Miten niin ei saa? Katsoin juuri, että olen sijoittanut rahaa kahteen Seligsonin osakeindeksirahastoon 27 100 euroa ja niiden arvot ovat tänään 47 800 euroa. Olen siis voitolla yli 20 000 euroa. Toki olin kuukausi sitten voitolla vielä enemmän, mutta kyllä nykyinenkin voitto on minusta hyvä.

Ja jopa täällä usein huijaukseksi sanotut Nordean rahastot ovat minulla tällä hetkellä 25 % voitolla. Nämä ovat selvästi pienemmän riskin rahastoja kuin Seligsonin. Siksi odotettu tuottokin on pienempi.

Vierailija
55/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Berkshire Hathaway.

Ei ole rahasto varsinaisesti mutta hyvin diversifikoitu. Ei taida olla venäjä riskiä siinä.

Tosin euro on alhaalla joten sitä kautta voi tulla takkiin jos ostaa jenkki osakkeita ja euro nousee.

Toisiaalta taas se on hyvä asia jos täällä paska nousee kunnolla tuulettimeen.

Toinen on latina amerikka rahasto. Varmaan menee hyvin varsinkin jollei raaka aine piikki ollut jo tässä.

Eurooppa etf jos luulee että tilanne rauhoittuu. Hyvin mahdollista sekin.

Olenkin aina ottanut mielelläni sijoitusvihjeitä kirjoitustaidottomilta, not.

Vierailija
56/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä etu on laittaa samaan rahastoon seuraavat 10 kk 1000 e/kk vs. 10 000 e/kerralla.? Siis hajautus? Olettaen, että rahasto on nyt ok tilassa?

Kukaan ei pysty ennustamaan varmasti, miten jonkin rahaston arvo kehittyy tulevaisuudessa. Kun hajautat sijoitukset ajallisesti, estät sen, että sattuisit ostamaan kaikki osuudet juuri sinä päivänä, kun rahaston arvo on korkeimmillaan.

Vierailija
57/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies54v

Suomeksi olet HÄVINNYT viime kuussa rahaa. Minun sijoitukseni taasen ovat vastaavana aikana kasvaneet.

Vierailija
58/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies54v

Suomeksi olet HÄVINNYT viime kuussa rahaa. Minun sijoitukseni taasen ovat vastaavana aikana kasvaneet.

Voihan sen noinkin sanoa. Mutta väitätkö oikeasti, että sinun sijoitustesi arvo kasvaa joka ikinen kuukausi vuodesta toiseen? Arvon vaihtelu molempiin suuntiin kuuluu olennaisena osana sijoittamiseen, jos haluaa vähänkin parempaa tuottoa.

Vierailija
59/78 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis pitänyt aloittaa jo 18-vuotianaana, että korkoa korolle ilmiö pääsisi kunnolla vauhtiin. Tietenkin jos elää 100-vuotiaaksi ja aloittaa 40 vuotiaana, niin silloinkin korkokorolle näkyy

Vierailija
60/78 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt herranjumala kysy sijoitusneuvoja vauvapalstalta!!! Nyt menet hakemaan tiedot ihan alan ammattilaisilta, ja luet muutaman talouskirjan. Aloita vaikka kuuntelemalla Mimmit sijoittaa-podcast ja lue "Kaikki rahasta". 

Niin kauan kuin kysyt neuvoja täältä, et voi laittaa rahojasi minnekään, koska sulla ei ole tarpeeksi tietoa asioista. Itsellä muutama kymppitonni sijoituksia, eli vaikka en ole guru, niin en nyt ihan tuulesta ole temmannut tätä kommenttiani.

Ainoa mitä sanon sulle on, että hajota mahdollisimman paljon. Eli että ei kaikkia munia yhteen koriin.

Mutta tällä hetkellä et ole valmis sijoittamaan. Ota asioista selvää, se on helppoa nykyään. Pitää pari kirjaa jaksaa lukea.

Aloita vaikka kuuntelemalla Mimmit sijoittaa-podcast ja lue "Kaikki rahasta". ehkä viimesin paikka mistä kuuntelisin neuvoja ihan nimenkin vuoksi

Siis susta on hyvä idea, että ap, joka ei ole selvästikään tiedä mitään sijoittamisesta, aloittaa sijoittamisen MAMMA-PALSTALTA? Selvästi ap on henkilö, joka ei tunne sijoitusalasta mitään, ja jonka pitää päästä vauhtiin aloittamalla jostain helposti lähestyttävästä lähteestä. Et nyt taida tajuta, miten vähäistä tavallisten ihmisten tieto sijoittamisesta on. Ap:tä ei todellakaan auta se, että hän lukee jonkun lempääläisen kotiäidin, taikka kiihkoagressiivisen sijoittajan anonyymeja neuvoja täältä.

Musta tilanne on hälyttävä, jos joku kysyy täällä sijoitusneuvoja. Tarkoittaa, että päässä ei liiku yhtään mitään.