Maidon tuottajahintaan kaivataan kipeästi korotusta kevään aikana
uoli viljan ja rehujen rajusta hinnan noususta painaa karjatiloja raskaasti.
"Moni karjatila on investoinut sillä ajatuksella, että nurmirehu tuotetaan itse, ja vilja ostetaan. Nyt on todella iso huoli siitä, miten viljaa edes riittää, eikä se ainakaan ole halpaa", maidontuottaja Jani Rantanen Joutsasta toteaa.
Rantasen tilalla on investoitu laajennukseen ja kahteen lypsyrobottiin kaksi vuotta sitten. Omaa viljaa ja ostettua rypsirouhetta on varastossa suunnilleen lopun kevään ajaksi. Kesällä edessä on ostaminen, johon liittyy paljon epävarmuutta. "Jos viljaa ja rehuja on saatavilla, halpoja ne eivät ainakaan ole."
Rantasta huolettaa myös se, minkälainen sato ensi syksynä on odotettavissa. "Nyt tarvitaan nopeita toimia. On varmistettava, että tilat saavat riittävästi siemeniä ja apulantaa, jotta syksyllä on edes mahdollista saada satoa."
Tuottaja muistuttaa, että ruokaturvasta pitäisi huolehtia etupainotteisesti.
"Jos maidon hinta olisi noussut aiemmin, tiloilla olisi enemmän puskuria, eikä nyt oltaisi näin pahassa tilanteessa."
Korotuksia tuottajahintaan pitäisi Rantasen mukaan saada ehdottomasti kevään aikana, syksyllä on jo liian myöhäistä. "Urakoitsijoiden on pakko nostaa hintoja polttoaineen hinnan takia. Jos maidon hinta nousee vasta syksyllä, sinne jää tiloille liian paljon laskuja maksettavaksi."
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
En usko, ap, että kirjoitit tuon itse.
Siksihän siinä olikin lainausmerkit. Ja näkee tuosta muutenkin tyylillisesti, että se on haastattelu/lehtijuttu.
Lähde toki puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaako se mielestäsi asiaa paremmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksihän siinä olikin lainausmerkit. Ja näkee tuosta muutenkin tyylillisesti, että se on haastattelu/lehtijuttu.
Lähde toki puuttuu.
Nimenomaan puuttuu eli tekijänoikeusrikkomus ja sen perusteella ilmoitettu asiattomaksi. Jos jaksaa lainata noin pitkän tekstin niin pitää jaksaa lainata myös sen kirjoittaja ja linkki alkuperäiseen artikkeliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde toki puuttuu.
Sitaatit on vain haastatellun puheissa, ei koko tekstissä.
Minä jätin maitotuotteet pois elokuussa 2021. Samalla vähensin leivän ja muiden viljatuotteiden syöntiä puoleen. Usko tai älä, paino on pudonnut yli 10kg. Ei, en käy salilla tai muutenkaan ole muuttanut käytöstäni. Maito ja vilja sopivat tiettyyn vaiheeseen yhteiskunnan kehitystä, nyt ne ovat suurimmaksi osaksi turhia jäänteitä menneisyydestä.
Ei auta, kyllä nyt on huudettava kepua ja vladimiria apuun, muuten ei ole kansalle leipää. Kyllä Vladimir käy kohta helsingissä omalla lentokoneella sanomassa Salelle, että kepu valtaan ja kansalle maidonjuontipakko.
Ainakin Valio on nostanut tuottajahintaa tasaisesti ja on nyt Euroopan korkeimpia.
Tuottajahintojen nosto tarkoittaa hinnan nostoa myös kuluttajalle.
Maitotuotteiden kulutus on muutenkin laskemaan päin, joten tämä kiihdyttää kysynnän laskua.