Varakkaille bensan hinnan nousu ei tarkoita mitään
Jatkavat ihan samaa elämää kuin ennenkin. Köyhän pitää taas kiristää ruokabudjettia.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Köyhän olisi pitänyt ajatella sitä vähän aikaisemmin, eikä vasta kun paskat on jo housuissa.
Niinpä. Kaverikin on ollut köyhä ainakin viimeiset viisi vuotta, vaikka bensan hinnan nousu on ollut vuosikausia ilmoilla. Itse kasvatin puskuria ja ennakoin, että tulevaisuudessa tulee ajanjakso, jolloin peruselämiseen menee muutama satku enemmän kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Eiköhän tuo ole enemmän elämän tyylistä kiinni. Ollaan pieni tuloinen perhe. Yhden aikuisen duunari palkka viimeiset muutama vuosi. Töihin kuljetaan pyörällä ja auto lähinnä kauppareissuja varten... Mukavuus syistä siis tiettyjä matkoja autolla. Jos on tehnyt arkeen kahdesta velkaisesta autosta pakollisen ja pitkät työmatkat huonojen julkisten varrelta niin se on oma valinta
Elämäntyylistä kiinni, kun sähkönhinta tuplaantunut (edelleen kohtuuhintainen sopimus toistaiseksi), kahvipaketti maksaa 6 euroa ja polttoaine 2.3 euroa? Asun kaupungin liepeillä (koska ei ole varaa keskusta-asuntoon) ja vaikka kyseessä on iso kaupunki niin julkiset linjat ovat huonot. Miehen työpaikka muutti, oma työkohde vaihtelee, mutta itse maksan polttoaineet. Se kaupunkiasunto olisi tosiaan maksanut n. 50000 euroa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Eiköhän tuo ole enemmän elämän tyylistä kiinni. Ollaan pieni tuloinen perhe. Yhden aikuisen duunari palkka viimeiset muutama vuosi. Töihin kuljetaan pyörällä ja auto lähinnä kauppareissuja varten... Mukavuus syistä siis tiettyjä matkoja autolla. Jos on tehnyt arkeen kahdesta velkaisesta autosta pakollisen ja pitkät työmatkat huonojen julkisten varrelta niin se on oma valinta
Elämäntyylistä kiinni, kun sähkönhinta tuplaantunut (edelleen kohtuuhintainen sopimus toistaiseksi), kahvipaketti maksaa 6 euroa ja polttoaine 2.3 euroa? Asun kaupungin liepeillä (koska ei ole varaa keskusta-asuntoon) ja vaikka kyseessä on iso kaupunki niin julkiset linjat ovat huonot. Miehen työpaikka muutti, oma työkohde vaihtelee, mutta itse maksan polttoaineet. Se kaupunkiasunto olisi tosiaan maksanut n. 50000 euroa enemmän.
Lisään vielä, että autoista ei todellakaan ole velkaa. Vanhoja autoja, jotka korjataan itse. Neljä henkeä ja kolmio. Unohtuiko itselläsi kertoa, että asunto on velaton tai asumiskustannukset muuten olemattomat?
Vihreiden ehdottama rikkaiden lisävero kuulosti ihan hyvältä. Saisi heiltä rahaa siihen kun köyhän joutuu käydä luukulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan ravintoloitsijat, parturit ym. en käytä palveluitanne enää, kun rahat menee polttoaineisiin. Ruuat hankin Lidlistä ja taatusti ulkomaista kaikki.
Luulen, että ostat vieläkin kaikkea turhaa. Kahvia? Leipää? Juustoa? Margariinia? Leikkeleitä? Mysliä? Pastaa? Riisiä? Perunaan? Kurkkua? Sokerijogurtteja?
Ohiksena kysyn, että mikä ei olisi turhaa? Sokerijogurtteja ostetaan harvoin, mysliä vielä harvemmin. Mutta kurkku on jätetty ostamatta kalliin hinnan takia ja kahvia ostetaan vaan tarjouksesta. Juuston kilohinta paljon halvempi kuin leikkeleen. Perunat ja riisi vielä edullisia onneksi. Ja siis meillä yksi työssäkäyvä, toinen opiskelija, muutama lapsi. Tuntuuhan se erikoiselta, että on ikään kuin palannut ajassa taakse päin ja joutuu taas tarkkaan katsomaan mitä ostaa.
Sama asia.