Sijoittaisiko nyt S-Pankin maatalousrahastoon kun ensi viikolla on merkintäpäivä? 200 € pääsee mukaan.
Mietin tätä omavaraisuusasiaa nyt kun puhutaan että Ukrainan sota nostaa meidänkin hintoja ja vaikeuttaa tuontia yms. että jos pitäisi kuitenkin sukanvarressa vielä omansa? Mitä mieltä muut olette?
Kommentit (8)
S-pankin rahastot mitä minulla on ovat sen verran miinuksella etten varmasti sijoita centtiäkään enempää.
Yleensä pinnalla oleviin trendeihin joissa kaikkien pitäisi tienata mukaan menemällä menettää vain rahansa.
En tiedä rahastosta mitään, mutta S-ryhmä on kunnostautunut lähinnä maatalouden kannattamattomaksi halpuuttamisessa.
Itse en sijoittaisi, kulut liian korkeat omaan sijoitusstrategaani (rahastojen osalta). Lisäksi rahasto on tuore ja en tiedä mitään peltomaan arvonkehityksestä joten asian on minulle liian outo edes spekuloitavaksi.
Tein kertamerkinnän S-pankin asuntorahastoon ja vaikka se onkin joku 11% plussalla niin onhan tuossa isot kulut ja lisäksi muistelen, että rahat pitäisi pitää siinä kiinni minimissään joitain vuosia. Eli lue ainakin ehdot ja hinnat tarkkaan ennen kuin teet päätöksesi.
Ottaen huomioon sen, että S-pankki ei rahoita ollenkaan maa- ja metsätaloutta, en sijoita.
Eipä silti en sijoita muutenkaan ns. aktiivisesti hoidettuihin rahastoihin, vaan suoraan markkinoille.
Olen sijoittanut myös suoraan maa- ja metsätalouteen muutaman satatuhatta.
Ainoa asia S-ryhmään sijoittamisessa ylipäätänsä on se osuuskaupan jäsenyys. Sadan euron pantilla saa ilmaisen verkkopankin sekä debit-kortin ja muutaman vuoden välein jotain osinkoa pari kymppiä. Hyöty yli sata euroa parissa vuodessa ja sen jälkeen vain plussaa ja sadan euron saa takaisin, jos eroaa jäsenyydestä.
Kunpa olisi enemmänkin tuon kaltaisia helppoja kohteita mihin vain liitytään rahasummalla ja itsekseen tuottaa riskittömästi ja varsin nopeasti.
Millaiset kulut rahastossa on? Merkintäpalkkio? Kulut? Pois lähtiessä kulut myynnistä? Voiko rahastoa myydä vain 4 x vuodessa?