Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko psykologi kertoa alaikäisen asioista vanhemmille?

Vierailija
11.03.2022 |

Eli ilmoittaisko psykologi vanhemmille jos kertoisin hänelle että oon itsetuhoinen? En satuta itseä koska haluan kuolla vaan koska mulla on vaikeuksia hallita tunteita kuten vihaa, ärtymystä ja surua ja puran ne hetken mielijohteesta satuttamalla itseäni. En viillä itseäni jos se vaikuttaa jotenkin vaan käsissä ja jaloissa on vähän väliä aika kookkaita mustelmia. Teen sen seurauksia ajattelematta, purkaakseni sisäisiä tunteita ja koska satutan mielummin itteäni kun muita

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koska oot sairas

Vierailija
2/3 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kertoa jos pitää sitä vakavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta suojaa laki potilaan asemasta ja oikeuksista(siirryt toiseen palveluun).  Se sanoo selkeästi: "Jos alaikäinen potilas ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden kykenee päättämään hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalleen."

"Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ylilääkäri Risto Heikkisen mukaan alle 18-vuotiaita koskevat samat oikeudet kuin täysi-ikäisiäkin. Alaikäisellä henkilölläkin on itsemääräämisoikeus.

– Alaikäisen kohdalla se tarkoittaa sitä, että arvioidaan onko hän itse kykenevä päättämään hoidostaan. Ja joka tapauksessa, vaikka hän ei olisi kykenevä, niin hänen mielipiteensä pitää ottaa huomioon, sanoo Risto Heikkinen.

Heikkisen mukaan lääkäri tai muu hoitava henkilö arvioi lapsen kehitystason.

– Jos katsotaan, että henkilö on kehitystasonsa puolesta kykenevä päättämään hoidostaan, niin lähtökohtaisesti hänellä on silloin myös oikeus kieltää terveydentilaansa ja sen hetkistä hoitoa koskevien tietojen luovuttaminen. Ja tämä oikeus on siis olemassa myös alaikäisillä."

Tässä siis periaate. 

Toivottavaa ja ihanteellista kuitenkin on, että myös vanhemmat/vanhempi/ huoltaja osallistuisi hoitoon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä