Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä rumasta sukunimestä?

Vierailija
13.08.2015 |

Olen nyt 21 vuotias tyttö ja olen jo 5 vuotta _hävennyt_ omaa sukunimeäni. Ajattelen sukunimeäni joka päivä, miten kiva olisi jos olisi joku kaunis sukunimi, joudunko esittäytymään tänään jollekin, mitä muut nimestäni ajattelevat ja vaikka ja mitä... :( en kuitenkaan ikinä ääneen hauku nimeäni vaan olen kuin se olis ihan ok. Joskus kuulen kun sille hihitellään. En viitsi tässä paljastaa tässä sitä, koska se on harvinainen, mutta se on "perinteinen" suomalainen nimeltään ja ihan oikeasti ruma ja tarkoitukseltaan typerä. Ei, se ei ole mikään "Harakka" (ottaisin mielelläni!) vaan joku niiiin ruma...

Nyt haluaisinkin kysyä että mitä mieltä olette jos kohtaatte jonkun ihmisen jolla on naurettavan ruma ja "nolo" sukunimi? Miten se vaikuttaa mielikuvaan ihmisestä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miltä tuntuu kun häpeää nimeään...

Vierailija
2/23 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ruma etunimi. Sitä on lällätelty niin lapsena kuin aikuisena työpaikalla. Aina nauretaan ja hämmästellään, kun joku saa tietää. Käytän siis lempinimeä. Pitkään jaksoin hävetä. Nykyään ihan sama. Se on vain nimi. Kukaan ei ole minua ihmisenä kohdellut nimen takia eri tavalla.
Aikuinen voi myös helposti muuttaa nimeään, jos liikaa häiritsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hihittele nimelle, oli se sitten millainen tahansa.

Nimeen liittyvät mielikuvat ovat minulle vaikeita silloin kun nimeen liittyy jokin negatiivinen kokemus. Esim. olin koulussa kiusattu ja tämän johtajakiusaajan nimi on todella negatiivinen mielessäni. Kun joku uusi ihminen esittäytyy ja hänellä on sama nimi kuin entisellä kiusaajallani niin myönnän, että minula on vaikeuksia ajatella ihmisestä mitään hyvää. Teen todella töitä, jotta nimi ei leimaisi mielessäni ihmisiä niin voimakkaasti, mutta paljon töitä se vaatii.

Vierailija
5/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesithän että voit vaihtaa sukunimesi. 

Vierailija
6/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 11:16"]Tiesithän että voit vaihtaa sukunimesi. 
[/quote]

Tää on muuten epäselvää että saako sen vaihtaa melkein miksi haluaa ?

Vierailija
7/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äidilläsi tai isovanhemmillasi kauniimpaa nimeä? Sukunimen vaihtaminen näihin on helppoa. Toki voit miettiä kokonaan uutta nimeä, mutta silloin se pitää keksiä, sillä nykyisin kaikki nimet ovat suojeltuja. Nimenvaihto maksaa alle 200 euroa ja prosessina vienee muutaman kuukauden.

Vierailija
8/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimen voi vaihtaa vain sellaiseksi, jota ei ole kenelläkään, jos ihan vieraan sukunimen haluaa.

Vierailija
9/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimi nyt on sellainen, ettei sille paljoa voi. Itselläni tyttönimi on ruma. Lapsuudessa siitä väännettiin vaikka mitä, ei niin kovin kauniita väännöksiä. Ja vaikka ei väännettykään, niin jostain syystä minut tunnettiin yleisesti sillä sukunimellä. Ei ollut omiaan kasvattamaan itsetuntoa. Usein ajattelin, että vaihdan nimeni äitini tyttönimeen, joka on mielestäni kaunis ja sointuva. Menin sitten naimisiin ja otin mieheni sukunimen. Ei sekään mikään ihmeellinen ole, mutta ihan perusnimi. Sopii mulle. 

Yritä muistaa, ettei se ruma nimi määrittele sinua mihinkään suuntaan. Jos ihmiset sille nimelle tirskahtelevatkin, niin se on se nimi, et sinä!! Ja tosiaan, pystyt vaihtamaan nimesi. Jos uusi nimi tulee omasta suvustasi (äidin, mummon tms. tyttönimi), voit vaihtaa sen ihan ilmoitusmenettelyllä. 

Vierailija
10/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo voisin vaihtaa sukunimeni mutta tarkoituksena on aika lähivuosina mennä naimisiin mieheni kanssa joten se olisi turhaa kun vaihdan sitten kuitenkin nimeni :/

Mitä ajatuksia tulee mieleenne jos joku esittäytyy teille käsipäivää ja sukunimi on todella ruma?

Vierailija
11/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeään harvempi on itse valinnut, joten ei sille saisi antaa liikaa painoarvoa.
Ei kai siitä nimestä kätellessä ajattele mitään, hyvä kun etunimi jää mieleen, vaikka kuinka yrittäisin muistaa. Toisaalta ruma sukunimi voi jäädä mieleen hyvin. Any publicity is good publicity...
Toisaalta televisiota katsellessa tulee ihmeteltyä joskus ihmisten nimiä, mutta monet muuten vain outoja, ei välttämättä rumia.

Vierailija
12/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutilanteissa tulee monesti törmättyä ihmeellisiin sukunimiin, mutta voihan sen vaihtaa jos noin paljon häiritsee :)

Kerran törmäsin tyyppiin, jonka sukunimi oli Lerssi. Varmaan tosi mukavaa.

Vierailija
13/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei toisten rumat sukunimet häiritse, omani vain. Jouduin aikoinaan ottamaan miehen sukunimen, kun naimisiin mentiin, koska kaksoisnimeä en halunnut. Yksi lapsistamme on jo vaihtanut sukunimen ja taitaa muut seurata perässä.

Vierailija
14/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaunis" etunimesi ei siis mätsää sukunimesi kanssa? Esim. Jessica Kulli

Vierailija
15/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et joka tapauksessakaan aio vaihtaa nimeäsi ennen kuin menet naimisiin, niin ainoa vaihtoehto on oppia elämään nykyisen nimesi kanssa. Ihmisiä ei keskimäärin ihan hirveästi kiinnosta toisten nimet tai asiat muutenkaan, kaikki keskittyvät lähinnä itseensä ja miettimään sitä mitä muut ajattelevat heistä... Jos joku katsoo asiakseen naureskella nimellesi, niin se kertoo tyypistä aika paljon. Kannattaako sellaisten ihmisten mielipiteille antaa hirveästi arvoa? 

Jos nimesi oikeasti vaivaa sinua _päivittäin_, ja haittaa jo sosiaalista elämääsi kun et kehtaa esittäytyä kenellekään, niin miettisin kyllä, olisiko sen vaihtaminen kuitenkin pienempi paha. Voithan ottaa yhdistelmänimen sitten naimisiin mennessäsi. Tai sitten sinun olisi tosissaan etsittävä keinoja siihen, että pystyisit elämään normaalia elämää nykyisen nimesi kanssa.

Vierailija
16/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, onko sun sukunimi Sikiö?

Vierailija
17/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintikka? Hihhihhih

Vierailija
18/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 11:16"]Tiesithän että voit vaihtaa sukunimesi.  [/quote] Tää on muuten epäselvää että saako sen vaihtaa melkein miksi haluaa ?

[/quote]

Nimen saa vaihtaa joko omassa suvussa esiintyvään (olisikohan ollut kolme sukupolvea taaksepäin?) tai sitten aivan uuteen, uniikkiin nimeen, jota ei vielä ole kenelläkään muulla.

Vierailija
19/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Mällinen!

Vierailija
20/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:19"]

AP, onko sun sukunimi Sikiö?

[/quote]

Yksi kauheimmista, joihin olen törmännyt. 

Kiva vaikka abortoitavana olla ja kuulla, että hyvä neiti Sikiö. Sikiö on nyt kohdusta ulkona ja heitettu biojätteeseen. 

(En ole nimeltäni Sikiö eikä minulle ole koskaan tehty aborttia, eläydyin vain tilanteeseen.)