Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauhea turvotus

Turhautunut turpo
11.03.2022 |

Turvottaa. Eka raskaus, viikko 5+4 ja jo kaksi viikkoa on ollut kova turvotus. Oli aika kipeä olo ekat ~neljä päivää, kun sisälmykset ja lihakset totutteli siihen, että vyötäröllä on 8 cm ylimääräistä koko ajan, alavatsalla sit vielä enemmän. Nyt menee jo rutiinilla. Mutta oispa kiva, jos ois vaikka aamuisin poissa. Ei oo. Välillä oikein pallottaa, ja on vyötärön kohdalla 10 cm ylimääräistä. Onneksi voi olla etätöissä, olisin ollut ihan pulassa vaatteiden kanssa muuten. Kiva miettiä mitään keskivartalon lihasten ylläpitoa loppuraskaitta varten, kun vatsalihakset huutaa hoosiannaa edelleen, jos vähän isommin nauraa. Eikä silleen ois haluja kertoa vanhemmille ennen kuin on nähty että ei ole kohdun ulkopuolinen tai muuta, mutta pakko varmaan kertoa jos satutaan näkemään. Kaipa mä kaipaisin jotain muiden turvonneiden vertaistukea.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuota alkuraskauden turvotusta oli aina iltaisin sen verran, että mieskin kommentoi kuin olisin kuudennella kuulla raskaana. Vitsi oli siinä, että oikeasti kuudennella kuulla raskaana oli pienempi vatsa :D

Tuota vatsan turvotusta kesti sinne rv15-16 saakka, jonka jälkeen sitten alkoi vatsa oikeastikin kasvaa, mutta oli silti pienempi kuin alussa. Niitä noilla viikoilla ostettuja äitiysvaatteita olisi lähinnä tarvinnut alkuraskaudessa ja sitten vasta raskauden puolivälin jälkeen uudestaan.

Silti eipä nuo ihmiset turvotusta hirveästi ihmetelleet, kun välillä paisun muutenkin IBS-oireideni kanssa. Ja ennen kuin ihmettelevät, voi itse ehkä valittaa, miten tuli syötyä jotain, mikä turvottaa...? Jos tulee pahoinvointia, sitä voi olla vaikeampi selitellä kuin turvotusta.

Toivottavasti nyyttinne on oikeassa paikassa. Olen kohdunulkoisen raskauden kokenut, enkä toivo sitä kellekään, vaikka omassa tapauksessa meni kesken omia aikojaan sen verran aikaisin, ettei aiheuttanut minulle mitään vaurioita. Mutta pelko jäi siitä, että tarttuuko muutkaan oikeaan paikkaan tai kestävätkö kyydissä, vaikka sittemmin sain lapsen ja toinenkin on tulossa. Silti vielä sen toisenkin kanssa mietti, onko oikeassa paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi